Je bekijkt nu AUS (1) – Lange reis, Sydney en Newcastle

AUS (1) – Lange reis, Sydney en Newcastle

G’day mate! Hier mijn eerste blog vanuit het zonnige Australië. Inmiddels zit ik hier alweer een paar dagen dus leek het me wel een goed moment om mijn ervaringen tot nu toe te delen!

Maandag 15 december + dinsdag 16 december

Mijn reis begon zondag 15 december. Om half 7 was ik met mijn ouders op Schiphol en twee uur later zat ik in het vliegtuig naar Abu Dahbi. Daar vloog ik in ongeveer 7 uur naar toe en had ik een tussenstop van 4 uur. Vervolgens was het nog 14 uur vliegen naar Sydney. Ondanks dat ik in de nacht vloog heb ik helaas niet kunnen slapen… Uiteindelijk kwam ik na een lange reis op dinsdag 17 december om 6:30 aan in Sydney.

Dinsdag 17 december

Eenmaal aangekomen in Sydney kocht ik meteen op het vliegveld een Australische simkaart zodat ik overal internet zou hebben. Ook kost ik een Opal kaart, de Australische versie van de ov-chipkaart voor het gebied rondom en in Sydney.

Daarna nam ik de trein naar het centrale station waar ik Faya ontmoette. Faya is een vriendin die ik ken van mijn studie, zij woont voor een jaar in Sydney en ik had met haar afgesproken om bij te kletsen.

Nadat we een koffie bij een cafe hadden gedronken besloten we een kleine tour de stad te doen. Met de trein gingen we naar de haven met uitzicht op de harbour bridge en het opera house.

Na even de toerist te hebben uitgehangen vertrok ik weer naar het treinstation om de trein naar Newcastle te nemen. De vader van mijn nicht Jazmine (Steve) woont in Australië en toevallig was Jazmine in dezelfde periode als ik bij hem op bezoek. We hadden afgesproken dat ik bij hun langs zou komen dus na een treinreis van ongeveer 2,5 uur kwam ik aan in Newcastle. Daar werd ik opgepikt door Jazmine en Steve en reden we meteen door naar het strand om daar lekker te lunchen en wat sight seeing in Newcastle te doen.

’s Avonds ging ik samen met Jazmine, Steve, BJ (Jazmines Australische broertje) en Karen (moeder van BJ) naar een kerstlicht show in een vallei op een uur rijden van Sydney. Ik was erg moe van mijn jetlag maar het was een leuke avond! Het is wel heel vreemd om kerstmuziek te horen en overal kerstlampjes te zien terwijl het 25+ graden is en je in een korte broek loopt…

Woensdag 18 december

Na een nachtje slapen voelde ik me al een stuk minder vermoeid. Na het ontbijt vertrokken we naar Oakvale farm. Een soort Australische kinderboerderij. Hier kun je onder andere knuffelen met kangaroos en ze voeren, dat wilde ik natuurlijk meemaken! Verder waren er koala’s, tasmaanse duivels, emu’s en slagen. Veel van de bijzondere dieren uit Australië dus!

Na een leuke ochtend reden we door naar Nelsons Bay, een mooi strand, waar we lekker afkoelden in het water. De zon is hier fel dus echt een middag op het strand liggen was niet zo verstandig.

Donderdag wordt het overdag erg warm (40+ graden) dus zullen we waarschijnlijk niet zoveel ondernemen. ’s Avonds vertrek ik weer naar Sydney om daar een weekje in een hostel te verblijven en de stad verder te verkennen.

Ik heb tot nu nog niet zo veel van de bosbranden gemerkt. De lucht is niet altijd even helder maar je ruikt geen rook en je merkt ook niet dat er iets aan de hand is. De komende dagen wordt er wel nog meer warm weer voorspeld dus het is even afwachten hoe de situatie dan wordt. Ik kijk het gewoon aan en hoop een paar leuke dagen in Sydney te krijgen!