Je bekijkt nu AUS (13) – Agnes Water/ 1770 en scenic flight in Airlie Beach

AUS (13) – Agnes Water/ 1770 en scenic flight in Airlie Beach

G’day mate! Deze week bezocht ik het plaatsje Agnes Water/ Town of 1770 waar James Cook in 1770 voor de tweede keer aan land ging in Australië (vandaar de bijzondere naam van het stadje). Ook reisde ik door naar Airlie beach vanuit waar ik naar de Whitsundays zou gaan.

Donderdag 12 maart

Donderdag bracht ik nog een dagje door in Rainbow beach waar ik even bijkwam van mijn Fraser Island tour. Er is verder niet zoveel te doen in het plaatsje maar ik liep nog langs het strand en zat even in de zon bij het zwembad.

Vrijdag 13 maart

Vrijdag nam ik de bus van Rainbow beach naar Agnes Water. Normaal doet de bus daar zo’n 6 uur over maar helaas ontplofte de band onderweg dus moest die eerst vervangen worden… Gelukkig gebeurde het vlak bij een McDonalds zodat we tijdens het wachten in elk geval een lekker ijsje konden eten.

Zaterdag 14 maart

De avond ervoor had ik twee Zweedse meisjes (Elin en Joanna) en een Duits meisje (Emilia) leren kennen. Met hen huurde ik zaterdagochtend fietsen zodat we vanuit Agnes Water naar Town of 1770 konden fietsen. Het is in Australië verplicht om een helm te dragen, er staan hoge boetes op als je dat niet doet. De vrouw bij de balie grapte al dat ik als Nederlander waarschijnlijk sinds mijn vierde geen helm meer op de fiets had gedragen en ze was erg verbaasd toen ik zei dat we zelfs dan geen helm dragen!

We begonnen bij een leuk bos (Paperback forest) met een wandelpad door een soort moeras. Met hoge palen waardoor je net op het droge kon lopen, een grappige ervaring.

Daarna fietsen we door naar Town of 1770, het plaatsje viel ons een beetje tegen. Het klinkt als een heel bijzonder stadje en er zou een bijzonder monument voor James Cook moeten zijn maar dat bleek uiteindelijk ook maar een stapel stenen met een bordje erop. Het was leuk om de plaats gezien te hebben en een tussenstop te hebben voor de lange afstand tussen Fraser Island en de Whitsundays maar meer dan twee dagen zou ik niet in Agnes water/ 1770 blijven.

’s Avonds deden we nog een sunset tour, daar zagen we wat kangaroos en inderdaad een mooie zonsondergang.

Zondag 15 maart

Zondag was ik nog samen met Emilia en hadden we een hele relaxte dag. We hadden eigenlijk alles al gezien en gedaan wat we in Agnes water konden doen dus hingen we een lange tijd in de hangmatten van het hostel en gingen we eventjes naar het strand. In het hostel zag ik ook mijn eerste Australische slang, een python die in een bloempot opgerold lag te zonnen.

Maandag 16 maart

Maandag bracht ik de hele dag in de bus door. Ik vertrok ‘s ochtends vanuit Agnes Water en kwam tien uur later aan in Airlie Beach. Gelukkig dit keer zonder lekke band of andere vertraging! In de bus ontmoette ik een Zweeds meisje (Nathalie) die ook op mijn Whitsunday tour zou gaan, leuk om alvast iemand te leren kennen!

Dinsdag 17 maart

Dinsdagochtend liep ik een rondje door Airlie Beach. Het is een klein toeristisch stadje met veel souvenirswinkels en een grote haven. Vanuit deze plek vertrekken veel Whitsunday tours dus het stadje lijkt daar volledig op ingericht te zijn.
‘s Middags had ik met Nathalie bij de lagoon afgesproken. In Brisbane was een vergelijkbare lagoon, daar vanwege de haaien in rivier. Hier in Airlie Beach was het probleem in de zee de levensgevaarlijke kwallen (‘stingers’). Je mag niet zwemmen zonder ‘stinger suit’ omdat sommige kwallen zo klein zijn als je duimnagel maar wel veel schade kunnen aanrichten. Gelukkig konden we wel zwemmen in de lagoon!

Woensdag 18 maart

Mijn Whitsunday tour begon donderdag dus ik had nog een dag te vullen in Airlie Beach. Ik hoorde goede verhalen over het maken van een vlucht over het Great Barrier Reef en in Airlie Beach kon je dat doen. Het was wel vrij prijzig maar de vlucht zou een uur lang zijn en het leek me een hele bijzondere ervaring dus besloot ik te boeken.

Om 11:00 moesten we verzamelen bij het kantoor in Airlie Beach en werden we met een busje in ongeveer een half uur naar het vliegveld (Prosperine) gebracht. Daar stonden twee kleine vliegtuigjes op ons te wachten, ik mocht op de plek van de copiloot zitten dus had zowel uitzicht naar voren als naar de zijkant, ik had een eigen stuur maar mocht er helaas niks mee doen haha.

We vlogen eerst over de Whitsunday eilanden en het bekende Whitehaven beach. Daarna vlogen we door naar het Great Barrier Reef, wat ziet dat er mooi uit van boven! We vlogen ook nog over het bekende ‘heart shaped reef’ en een stukje over het binnenland. Hoewel ik door de turbulentie wel wat misselijk was geworden was het uitzicht het helemaal waard, een hele bijzondere ervaring!

’s Middags shopte ik nog wat souvenirs en pakte ik mijn tassen in voor de tocht van de dag erna.

In mijn volgende blog vertel ik over mijn boottocht bij de Whitsundays!