Je bekijkt nu AUS (14) – Whitsunday boottocht en duiken in het Great Barrier Reef

AUS (14) – Whitsunday boottocht en duiken in het Great Barrier Reef

G’day mate! Hier helaas alweer mijn laatste Australië-blog. Mijn laatste week in Australië was wel heel erg leuk want ik spendeerde drie dagen op een boot bij de Whitsunday eilanden!

Donderdag 19 maart

De Whitsunday eilanden zijn echte bounty eilanden met helder blauw water en witte stranden. De beste manier om deze eilanden te zien is natuurlijk per boot! Ik had een tour met de boot ‘New Horizon’ geboekt, dit was een zeil/motorboot met plek voor 27 gasten en 4 crewmembers. Er gaan ook echte feestboten maar ik vond het leuker om op een kleinschaligere boot te gaan.

Toen we wegvoeren begon het helaas te regenen, de kapitein grapte al dat we naar de ‘whetsundays’ gingen in plaats van de ‘whitsundays’… Gelukkig klaarde het daarna op en begon het zonnetje te schijnen. We bezochten een kleine waterval in de rotsen en kregen een lekkere avondmaaltijd van de chef aan boord. ’s Avonds speelden we nog het spel ‘weerwolven’ en iedereen ging redelijk vroeg naar bed. We sliepen beneden in de boot in stapelbedden, boven was er een kleine keuken en kleine zithoek en op het dek waren veel bankjes waar je op kon zitten.

Vrijdag 20 maart

Vrijdag ging de wekker vroeg, om half zeven werden we wakker gemaakt voor het ontbijt en voeren we richting de bekendste plek van de Whitsundays, namelijk Whitehaven beach. Toen we aankwamen was het nog wat bewolkt maar gelukkig klaarde dat na een tijdje op en zag alles er nog mooier uit! Het zand van dit strand is zo mooi en heeft een hele speciale structuur. Het is daarom erg geschikt op glas van te maken en het schijnt dat het gebruikt wordt door NASA om telelenzen van te maken.

Toen was het tijd voor een duik! Officieel liggen de Whitsundays in het Great Barrier Reef Marine Park. Vooraf was al verteld dat dit gedeelte van het Great Barrier Reef niet het mooiste gedeelte was (meer naar Cairns toe is het mooier) maar ik vind het juist leuk om verschillende plekken onderwater te ontdekken, ook als ze wat minder mooi zijn. Het is ook altijd goed om te blijven oefenen met duiken en meer ervaringen op te doen in verschillende omstandigheden. Afgelopen week was er een cycloon geweest in dit gebied en daardoor was het water erg troebel door al het opgewaaide zand. De omstandigheden waren zo slecht dat de duikinstructeur zelfs aanbood dat we ons geld terugkregen als we besloten niet te duiken omdat er waarschijnlijk weinig te zien was. Ik had mijn duik gratis bij mijn boeking gekregen dus besloot hoe dan ook te duiken.

Aan boord hadden ze al het materiaal al klaar liggen, het enige waar ik even van schrok waren de wetsuits van maar 1 millimeter (dat is bijna niks) maar het water bleek 27 graden te zijn! Samen met twee andere mensen die gingen duiken en de duikinstructeur werden we met een bootje naar de plek gebracht. Uiteindelijk hebben we zo’n 40 minuten gedoken met een visability van 3 meter (dat betekent dat je niet verder dan dat kan kijken, je ziet dus alleen de persoon die recht voor je zwemt). Het koraal in dit gebied is echt heel erg aangetast, om verschillende redenen. Een aantal jaar terug is er een grote cycloon geweest die een deel van het koraal heeft verwoest, daarnaast is dit een heel populair gebied onder toeristen en is het koraal aangetast door alle mensen die het (per ongeluk) aanraken en alle cremes en zonnebrand die in het water komen, ook is een deel van het koraal verbleekt door de opwarming van het water. Er was dus bijna niks te zien en de duik was dus inderdaad niet spectaculair. Wel vond ik het erg interessant om het effect van bovengenoemde dingen op het koraal te zien en te zien hoe serieus de situatie kan zijn.

’s Middags voeren we nog naar de plek waar we die nacht voor anker zouden gaan en hadden we weer een lekkere maaltijd van de chef.

Zaterdag 21 maart

Ook zaterdagochtend ging de wekker vroeg. Samen met Nathalie (Zweeds meisje) en Marit (Nederlands meisje) stond ik vroeg op om de zonsopgang te bekijken maar helaas was er eigenlijk niet zoveel te zien. Na het ontbijt werden alle waterattributen tevoorschijn gehaald en konden we van een waterglijbaan aan de zijkant van het schip en stand up paddelen.

Toen was alweer het einde van de tour aangebroken en voeren we in zo’n drie uur terug naar Airlie Beach. Het was echt een hele leuke tour en zeker een aanrader om te doen!

Zaterdagmiddag brachten Marit en ik nog wat tijd door bij de lagoon en nadat ik kon inchecken en we gedoucht hadden in mijn hostel besloten we onze laatste avond in Australië goed af te sluiten met een lekkere maaltijd met uitzicht op zee.

Het besef dat de reis nu echt voorbij is en dit de laatste avond in de zon in Australië was, kwam wel door en hoewel ik wist dat het de juiste beslissing was om naar huis te komen deed het toch een beetje pijn.

Zondag 22 maart

Zondag was het tijd was om vervroegd naar Nederland terug te keren (lees meer over die beslissing in deze blog). Die ochtend pakte ik al mijn tassen in en kocht ik laatste souvenirs. Om twee uur werd ik opgehaald door het shuttle busje dat me naar het vliegveld van Prosperine bracht (hetzelfde vliegveld waar mijn scenic flight vertrok). Het was een erg klein vliegveld, zelfs het treinstation van Delft is groter! In twee uur vloog ik naar Brisbane waar ik vier uur overstaptijd had. Het was wel gezellig want ook Marit moest wachten op haar vlucht (we zaten niet op dezelfde vlucht maar vertrokken allebei ongeveer even laat).

Na een momentje van stress, mijn paspoort gaf de melding ‘boarding not ok’ terwijl ik de laatste persoon was die nog moest instappen, kwam alles gelukkig toch goed en vloog ik in 14 uur naar Abu Dhabi. De vlucht ging prima en ik heb een aantal uurtjes kunnen slapen. In Abu Dhabi was ik samen met Lisa die op dezelfde vlucht naar huis zat. In het vliegtuig konden we via de televisies met elkaar chatten en af en toe liepen we langs om te kletsen, dat was toch gezelliger dan alleen reizen! De vlucht ging goed en na 7 uur landden we in Amsterdam.

The end

Dit was het laatste deel van mijn reis in Australië, ik heb echt drie geweldige maanden gehad! Mijn plan was om na de Whitsundays door te reizen naar Magnetic Island en daarna twee weken in Cairns te blijven om veel te duiken bij het Great Barrier Reef. Die dingen wil ik zeker in de toekomst alsnog gaan doen, dus…