Je bekijkt nu AUS (3) – Melbourne, pinguïns en Oud & Nieuw

AUS (3) – Melbourne, pinguïns en Oud & Nieuw

G´day mate! Inmiddels ben ik al een paar dagen in Melbourne en heb ik al weer veel in de stad ondernomen! Deze stad is toch wel anders dan Sydney en het is leuk om nog zo´n bekende Australische stad te bezoeken.

Zaterdag 28 december

Na een prima nacht in de Greyhound bus, gelukkig kon ik goed slapen onderweg, kwam ik om 7 uur ´s ochtends aan in Melbourne. Nadat ik mijn spullen had afgezet bij het hostel (Melbourne Metro YHA) en een douche had genomen besloot ik maar meteen de stad in te gaan. Ik mocht namelijk nog niet mijn kamer in tot 13:00 en ik was enthousiast om de nieuwe stad te ontdekken.

Mijn hostel ligt vlak naast de bekende ´Victoria Market´, grote overdekte markthallen. Hier hebben ze producten van souvenirs tot groente en kleding. Omdat de supermarkten in de buurt nog niet open waren trakteerde ik mezelf op een lekker ontbijtje bij een kraampje in de hal. Na een rondje op de markt te hebben gelopen liep ik verder naar het centrum van Melbourne.

Daar bezocht ik de Victoria State Library, een grote bibliotheek met een prachtig plafond.

Daarna liep ik door naar het gevangenismuseum ´Old Melbourne Gaol´. Ik vind de geschiedenis van het land Australie erg interessant en in dit museum werd het gevangenisleven verder toegelicht. Het was soms een beetje luguber, ze vertelden namelijk onder andere de verhalen van mensen die in de gevangenis onthoofd waren. Ze hebben ook van veel veroordeelden een ‘Death mask’ gemaakt. Een afdruk van het gezicht van de overledene. Die stonden naast de verhalen over hun misdrijven. Voor mannen was de meest veroordeelde misdaad dronkenschap en voor vrouwen prostitutie of ‘baby farming’. Dan voedden ze de baby’s van vrouwen die die kinderen niet meer wilden (illegaal) op in ruil voor geld. Beetje heftig maar wel heel interessant en zeker een aanrader!

’s Middags ben ik naar de Royal Botanical Gardens gelopen en ’s avonds naar het strand ’Melbourne Beach’ om de zonsondergang te bekijken.

Zondag 29 december

Ook zondag begon ik de dag weer met een wandeling. Ik loop hier erg veel, het openbaar vervoer is hier redelijk goed geregeld maar soms moet je vaak overstappen met de tram of een tijd wachten. Dan loop ik liever dan dat ik in de brandende zon sta te wachten! Ik heb wel een Myki kaart gekocht waarmee ik met elke tram/bus kan.

Ik liep naar de Parliament Gardens en daarna naar het Melbourne museum. Daar hadden ze een afdeling over Aboriginals. Over hoe ze vroeger leefden, hoe dat veranderde toen de kolonisten kwamen en hoe het nu is. Was erg interessant om te zien. Dit was ook naar mijn idee voor het eerst dat ik hier iets zag vanuit het Aboriginal oogpunt en het kwaad dat hun is aangedaan door de kolonisten in plaats van dat alleen de kunst werd getoond bijvoorbeeld.

‘S middags heb ik nog een lange strandwandeling gemaakt en de dag afgesloten met een pizza bij St. Kilda beach. Je merkt wel overal dat het hoogseizoen is. Er zijn ontzettend veel toeristen en een groot aantal daarvan gedraagt zich niet zo netjes (voordringen in rijen, mensen wegduwen om zelf de beste plek te krijgen etc.). Dat is wel even wennen! Ik hoop dat het na de kerstvakantie iets rustiger is maar ik wil nadat ik uit Melbourne vertrek graag even wegblijven uit grote steden om de drukte even te ontwijken.

´s Avonds deed ik mee met een quiz georganiseerd door het hostel. Daar ontmoette ik twee andere reizigers, een jongen uit Duitsland en een meisje uit Polen, daar heb ik de rest van de avond mee gekletst.

Maandag 30 december

Ik ben van plan om volgend jaar een master te volgen in duurzaam toerisme. In Melbourne is een bekend project waar het toerisme verduurzaamd is. Elke avond komen op Philip Island duizenden dwergpinguins terug van een hele dag zwemmen om de vis aan hun jongen te brengen. Het is heel leuk om al die pinguins het strand op te zien waggelen maar het zijn best bange beestjes. Als ze schrikken van toeristen komen ze het strand niet meer op of spugen ze van schrik hun eten uit zodat ze hun jongen niet kunnen voeren. Toeristen moeten nu een kaartje kopen en kunnen de show vanaf een tribune in de duinen volgen. Het geld van de kaartjes wordt vervolgens weer geïnvesteerd in het beschermen van het gebied en de pinguïns. Een mooi initiatief!

Omdat Philip Island lastig te bereiken is met het openbaar vervoer en een auto huren in je eentje ook prijzig kan zijn, was het voor mij het handigst om een tour te boeken. Rond 13:00 werden ik en de andere toeristen opgehaald en gingen we op pad! Melbourne staat bekend om het gezegde ´four seasons in one day´ en dat was deze dag wel te merken! ´s Ochtends was het 42 graden maar ´s middags begon het te stormen en te regenen en koelde het af naar 20 graden. Ook ´s ochtends waaide het ook maar het was zo´n warme wind dat het eerder voelde alsof iemand met een föhn op je stond te blazen. Gek om zulke verschillen in een dag te hebben!

We begonnen de dag in een opvang voor dieren die gered zijn uit de natuur (koala´s, kangaroos, etc.). De dieren hadden echter ook zoveel last van de warmte dat ze allemaal alleen maar lagen te slapen…

Daarna reden we door naar Philip Island. We begonnen met een wandeling langs de kust. Dit was een hele andere soort natuur dan alle droogte in het binnenland! Overal op de rotsen stonden een soort boxen waar de babypinguins in zaten te wachten tot paps en mams met het eten terug kwamen.

Daarna begon het wachten. De piguins werden verwacht om 21:00 maar omdat er bepaalde goede plekken waren ging iedereen al vroeg zitten. Helaas regende het en was er geen overkapping, het was dus het een lange zit…
Maar het was het wachten helemaal waard! In kleine clubjes kwamen de pinguïns uit de golven het strand op. Soms kwam er een zeemeeuw iets te dichtbij en renden ze allemaal heel hard weer terug de zee in, daar voelen ze zich namelijk het veiligst. Het was super schattig om al deze kleine pinguïns het strand op te zien waggelen. Het is zeker een aanrader!

(ik mocht geen foto´s maken omdat de pinguïns zouden kunnen schrikken van het licht maar hier wat foto´s van internet voor een idee)

Dinsdag 31 december

Dinsdag begon met een regelochtend. Ik heb namelijk een tour vanuit Melbourne naar Adelaide geboekt voor komende zaterdag. Dit was de eerst mogelijk optie dus moest ik twee extra nachten in een hostel in Melbourne boeken. Dit keer koos ik voor een hostel aan het St. Kilda strand. Ook boekte ik de eerste nacht in Adelaide omdat ik daar ´s avonds laat aankom en ik het fijn vind dat al te weten dat ik ergens direct terecht kan. Ook dacht ik na over mijn verdere reisroute, ik wil namelijk een kampeertrip naar Alice Spring en Uluru boeken maar weet nog niet zeker of ik ook via Western Australia wil gaan. Daar moet ik nog even over nadenken…

s Middags liep ik een gedeelte van de Melbourne Street Art route. Er waren een aantal mooie werken op de muur maar ook heel veel toeristen die er selfies wilden maken haha.

´s Avonds was het Oud & Nieuw! Samen met de mensen die ik zondag in het hostel had leren kennen spraken we af om de avond op de rooftop van het hostel te vieren. Vanaf daar heb je namelijk goed uitzicht over de stad en hopelijk ook op het vuurwerk! Om 00:00 begon het vuurwerk, we hadden heel goed uitzicht vanaf het dakterras! Na precies 10 minuten stopte het vuurwerk en toen was het overal eigenlijk ook afgelopen met feestjes. Toch wel wat anders dan in Nederland.

Het was wel gek dat het voor mij 10 uur eerder nieuwjaar was in Nederland! Toen mij ouders me belden om me een goed nieuw jaar te wensen was het bij hun nog 14:00 overdag en toen ik ze de volgende dag om 10:00 s ochtends appte was het voor hun nog middernacht!

Woensdag 1 januari

In Nederland doe ik nooit mee met de nieuwjaarsduik, het is mij veel te koud. Maar het is hier natuurlijk gewoon zomer dus nu zag ik het wel zitten! Via een Facebookgroep is er een grote nieuwjaarsduik geoganiseerd op het St. Kilda strand. Samen met een groepje mensen die ik via Facebook leerde kennen spendeerden we de middag op het strand. Om 16:00 begon de nieuwjaarsduik echt, het was heel leuk om mee te maken en heel grappig om alle verbaasde andere strandgangers te zien. Die dachten vast waarom stormen die groep mensen opeens het water in haha.

s Avonds was er in een hostel bij St. Kilda nog een Dutch afterparty met Nederlands eten en Nederlandse muziek. Het voelde even alsof ik weer in Nederland was, best gek haha.

Donderdag 2 januari

Omdat ik niet super tevreden ben over dit hostel (veel mensen die werken en weinig andere echte reizigers) besloot ik dus voor de laatste twee dagen naar een ander hostel te gaan. Ik moest om 10:00 uitchecken en spendeerde de rest van de ochtend met het zoeken naar duikscholen waar ik over een tijd mogelijk een divemaster cursus kan gaan doen en schreef ik deze blog.

Vrijdag 3 januari

Vrijdagochtend hing er een lichte rookmist over Melbourne. Omdat ik wel even genoeg gezien had van het centrum van Melbourne besloot ik op mijn laatste dag de bus naar Brighton Beach te nemen. Dit is een bekend strand vanwege de vrolijk gekleurde strandhuisjes die intussen een toeristische attractie zijn geworden (er stonden rijen voor de leukste fotoplekjes). Ook ik heb hier even de toerist uitgehangen en een tijdje op het strand gelegen. Omdat het toch wel erg warm was om alleen maar te liggen ben ik van Brighton Beach naar het St. Kilda strand gelopen. Het was ongeveer anderhalf uur lopen en een mooie route langs de kust!

Eenmaal terug in het hostel pakte ik mijn backpack weer in, mijn wekker stond namelijk erg vroeg voor de komende dag!

Zaterdag 4 januari

Ik wilde heel graag een stuk van de bekende Great Ocean Road rijden. Omdat ik geen eigen auto heb en geen andere backpackers had gevonden die in dezelfde tijd als ik dezelfde soort dingen wilden bezoeken, besloot ik een georganiseerde tour te boeken. Zaterdagochtend vroeg zou ik opgehaald worden en zondagavond laat in Adelaide aankomen. Ik wilde al naar Adelaide om vanuit daar naar Alice Springs te gaan dus dit was de perfecte tocht!

Extra: op dit moment zijn de bosbranden in Australie veel in het nieuws. De situatie in bepaalde gebieden is ook erg slecht en er wordt veel gewaarschuwd voor gevaren van het vuur en de rook. Ik boek zelf steeds accommodaties en activiteiten maximaal een week vooruit. Daarom kan ik goed rekening houden met de branden en ervoor zorgen dat ik in een veilig gebied blijf. Ik kan niet alles zien en doen wat ik wil vanwege de branden maar zit wel tot nu toe altijd in de goede gebieden. Het voelt een beetje gek om de toerist uit te hangen terwijl veel mensen en dieren in de problemen zitten maar er wordt wel actief aan toeristen gevraagd toch in (de veilige gebieden van) Australie te blijven. Als alle toeristen zouden wegblijven maken veel lokale bedrijven namelijk veel verlies. Veel bedrijven en organisaties doneren ook geld aan de toeristische activiteiten die je boekt. Het blijft een dubbel gevoel maar voorlopig ben ik helemaal veilig en blijf ik nog hier.

In mijn volgende blog lees je hoe mijn tour langs de Great Ocean Road was. Until next time mate!

Dit bericht heeft één reactie

1. Margret

Hoi Saskia,

Weer leuk om je verhalen te lezen!
    En wel erg fijn dat je niet vlakbij de branden bent…..
    Klopt het dat er geen foto’s bij je verslag zitten?