Je bekijkt nu AUS (6) – Darwin, Kakadu, Lichtfield en krokodillen

AUS (6) – Darwin, Kakadu, Lichtfield en krokodillen

Gday mate! Deze week even wat anders dan de droge outback! Ik vertrok namelijk naar Darwin waar het nu regenseizoen is. Hier bezocht ik nationale parken en zag ik krokodillen in het wild…

Woensdag 15 januari

Na een lange dag in de bus kwam ik rond 17:00 aan in Darwin. Toen ik de bus uitstapte merkte ik al meteen de verandering in het weer. In Alice Springs was het ook erg warm maar was de luchtvochtigheid 12%. In Darwin is het en warm en is er een luchtvochtigheid van 75%, net zoals een regenwoud. Dat merk je meteen aan je ademhaling en de klamheid die je op je huid voelt. Even wennen dus!

Veel hostels waren gesloten vanwege het laagseizoen maar ik kon gelukkig nog verblijven in het Down Under hostel.

Donderdag 16 januari

Donderdagochtend had ik afgesproken met Steven en Luisa, de twee Duitsers die ik had leren kennen tijdens de Uluru tour. De tours die naar Kakadu national park en Litchfield national park worden aangeboden zijn erg duur, bijna 300 dollar voor een dag. Daarom was het goedkoper om zelf een auto te huren. Dat regelden we meteen die ochtend. Omdat de twee Duitsers jonger zijn dan 21 jaar moest ik de chauffeur zijn, ik was benieuwd hoe het links rijden zou bevallen!

In de stad is verder niet heel veel te doen. Het is te warm om lang in de stad te lopen en de paar stranden die ze hebben zijn gesloten vanwege gevaar voor krokodillen… Daarom brachten we de rest van de middag door bij het zwembad van het hotel van Steven en Luisa. s Avonds aten we wat samen bij een leuk cafe in de stad.

Vrijdag 17 januari

Vrijdag konden we de auto vroeg ophalen. Kakadu national park is heel erg groot, het is het grootste national park van Australie. Omdat het ´wet season´ is, zijn sommige wegen ondergelopen door de regen. Een deel van de wegen was dus gesloten en een ander deel alleen toegankelijk met een four wheel drive. Omdat we toch beperkt de tijd hadden en we het park nooit helemaal konden bezoeken besloten we om toch gewoon naar het park te gaan en dan de dingen te bekijken die wel mogelijk waren. Gelukkig viel de regen tot nu toe mee en waren de meeste wegen goed te doen, we hoefden maar een keer echt door het water te rijden.

Als eerst reden we naar Ubir, helemaal aan de andere kant van het park. Hier zijn aborigional rotstekeningen van duizenden jaren oud. Heel bijzonder om te zien!

Het was sowieso een gek contrast om na alle droogte in de outback opeens zoveel groen te zien. Kakadu heeft veel wetlands maar dus ook veel gras en bomen. Een mooi gebied!

Onderweg kwamen we enorme termietenheuvels tegen en stopten we nog op een aantal andere mooie plekken. Overal in het park staan waarschuwingen voor krokodillen. Die leven namelijk in dit gebied en in het wet season schijnen die nog agressiever dan normaal te zijn. Het was dus ook verboden om te zwemmen.

Na een lange dag kwamen we s avonds weer aan in de stad. Het was een geslaagde dag! We hebben maar een heel klein deel van het park kunnen zien maar het was leuk om er een idee van te krijgen. Het links rijden ging ook verrassend goed! Af en toe ging per ongeluk de ruitenwisser aan in plaats van het knipperlicht maar behalve dat waren er eigenlijk geen problemen.

Zaterdag 18 januari

Om weer het meeste uit onze dag te halen stapten we weer vroeg in de auto. In Kakadu worden verschillende boottochten aangeboden om de krokodillen in de rivier te bekijken. Omdat krokodillen echt iets van deze regio zijn en we nog nooit krokodillen in het wild hadden gezien leek ons dat erg bijzonder. De boekten onze toch met ´Jumping Crocodile ´ tours en voeren uiteindelijk een uur over de rivier.

De gids vertelde dat er duizenden krokodillen in de rivier leven en dat we ons zeker geen zorgen te hoefden maken dat we ze niet zouden zien, we waren nog geen minuut onderweg of daar kwam de eerste krokodil al een kijkje nemen! Indrukwekkend om deze dieren in het wild te zien en je snapt dat er veel voor ze wordt gewaarschuwd. De gids grapte dat zwemmen in deze rivier een ´once in a lifetime experience´ zou zijn…

Behalve Kakadu is er nog een national park in de buurt van Darwin, namelijk Lichtfield. We besloten de middag daar door te brengen en daar te zwemmen. Hier waren namelijk een aantal plekken waar er geen gevaar voor krokodillen was. We begonnen bij mooie Plungepools en stopten ook nog bij een grote waterval waar je kon zwemmen. Het was zo warm buiten dat het water nauwelijks verkoeling bood maar het was wel erg bijzonder om onder een waterval te kunnen zwemmen!

´s Middags merkten we voor het eerst iets van het feit dat het regenseizoen is. Het was de hele dag stralend weer en zonnig maar binnen tien minuten sloeg het weer om en begon het keihard te regenen. We hadden onze zwemkleding nog aan van het zwemmen en besloten maar zo te wandelen zodat onze kleren droog in de auto bleven. Gek opeens die warme regen en de omslag van het weer!

Na een leuke dag haalden we in de stad pizza´s en reden we door naar de haven van Darwin. Daar aten we onze pizza´s op met mooi uitzicht op de zonsondergang bij de zee.

Zondag 19 januari

Zondag brachten we de auto terug en nam in afscheid van Steven en Luisa, hun reis zit erop en ´s middags vertrok hun vlucht terug naar Duitsland.

Ik besloot mijn dag te gebruiken om wat plannen voor de komende tijd te maken. De afgelopen tijd heb ik veel tijd in de bus doorgebracht. Als ik de westkust zou afreizen zou ik weer heel veel tijd in de bus moeten zitten omdat de afstanden enorm zijn. Ook heb je bij de westkust kans om te zwemmen met whale sharks (mijn grote droom) maar dat kan pas over een aantal maanden. Daarom besloot ik om toch eerst de oostkust af te reizen en eventueel later nog terug de keren naar de westkust. Ik boekte een vlucht van Darwin naar Brisbane en bracht de rest van de dag door in mijn hostel. De vlucht is namelijk om 1:35 dus het was fijn om nog even te kunnen relaxen!

Ik ben van plan vanuit Brisbane eerst iets naar beneden te zakken, daar zijn namelijk verschillende plekken waar je goed kan surfen en het lijkt me leuk om daar wat lesjes te nemen. Daarna wil ik de hele kust afgaan richting Cairns.