Je bekijkt nu AUS (7) – Brisbane en surfen in Yamba

AUS (7) – Brisbane en surfen in Yamba

G´day mate! Deze week kwam ik aan in Brisbane, het was tijd om de oostkust verder te ontdekken! Onder andere door te surfen in een van Australië’s onontdekte surfhotspots, Yamba.

Maandag 20 januari

Zondag nam ik om 23:00 de Uber naar het vliegveld, dit was de eerste keer dat ik een binnenlandse vlucht nam! Het inchecken ging vlotjes, wel gek dat je je paspoort nergens hoeft te laten zien en dat mensen hun familie/vrienden nog kunnen uitzwaaien bij de gate.

Na een korte nacht landde ik rond 6:00 in Brisbane. De vlucht was prima en was snel voorbij. Ik nam de trein naar het centrum en had geluk want ik kon al inchecken in het hostel! Kon ik toch nog wat uurtjes bijslapen.

Nadat ik weer opgeladen was na mijn dutje besloot ik meteen de stad in te gaan. Ik verblijf in het Bunk hostel in het centrum van Brisbane. Vanaf daar liep ik de bekende brug over naar Kangaroo point. Er gaat een gratis ferry over de Brisbane River dus besloot ik daarmee de rivier te verkennen. Ik stapte uit bij North Bank en liep via de bekende Queen street winkelstraat naar de city Botanical Gardens , een leuke route om een eerste idee van de stad te krijgen.

Dinsdag 21 januari

Brisbane is geen stad waar superveel toeristische hoogtepunten zijn. Het is wel een behoorlijk grote stad maar een groot deel daarvan zijn woningen en kantoren. Ook ligt de stad ver van het strand, daar ga je dus niet zo makkelijk heen. In de zomer is het wel lekker om ergens te kunnen afkoelen maar in de Brisbane River zwemmen haaien…

Maar de Aussies hebben een grappige oplossing bedacht, midden in het centrum hebben ze een eigen ´strand´ gemaakt, met zand en al. Het is een openbaar zwembad en je kunt er gratis zwemmen en liggen. Het is wel erg druk maar lekker om even af te koelen! Het strand ligt in de wijk South Bank aan de boulevard naast de rivier.

Het is hier zomer maar dat het weer toch zomaar kan omslaan merkte ik aan het eind van de middag. Nadat ik de hele ochtend zon en een blauwe lucht had gezien werd het plotseling bewolkt en begon het erg hard te regenen. Ik besloot daarom een deel van de terugweg naar mijn hostel droog in de gratis ferry te reizen en kocht toch maar een paraplu voor het laatste stukje lopen. Ik had niet verwacht die hier nodig te hebben!

Woensdag 22 januari

Naast de stad ligt een hoge heuvel ´Mount Coot-tha´, vanaf daar zou je mooi uitzicht over de stad moeten hebben. Ik nam de bus vanaf het centrum en na ongeveer 40 minuten rijden kwamen we boven aan. Het uitzicht was inderdaad erg mooi!

Ik volgde het wandelpad naar beneden en kwam aan in het grote botanische tuinen. In het centrum heb je een kleine botanische tuin maar onderaan de heuvel ligt het grote park. Het was zelfs zo groot dat ik een beetje verdwaald raakte…

Vanaf daar nam ik de bus weer terug naar South Bank waar ik lekker kon afkoelen op het ´strand´.

Donderdag 23 januari

Ik had in Brisbane wel zo´n beetje alles in het centrum gedaan wat ik wilde doen. Ik besloot dan ook een dagje rustig aan te doen en wat te chillen in het hostel. ´s Middags ging ik met Amy, mijn Engelse kamergenote, wat drinken in de bar van het hostel. Het was erg gezellig dus besloten we ook samen wat te eten in het centrum. Ik vind het erg leuk om steeds mensen van verschillende nationaliteiten te ontmoeten en hun reiservaringen te horen. Soms is het wel wat vermoeiend omdat je met iedereen een zelfde soort gesprek hebt (waar kom je vandaan, wat doe je in Australie, wat is je reisroute, etc.) maar op die manier krijg je wel weer leuke tips en ervaringen van anderen te horen!

Vrijdag 24 januari

Vrijdag ging mijn wekker alweer vroeg, om 6:30 nam ik namelijk de Geryhoundbus naar Yamba. Een vriend uit Nederland, Tom, is ook voor een langere tijd in Australie en volgt in Yamba een opleiding tot surfinstructeur. Ik zag hem met kerst in Sydney en hij was erg enthousiast over de plaats Yamba en het surfen daar. Het leek mij al erg leuk om in Australië wat surflessen te volgen dus besloot ik dat in Yamba te gaan doen!

Het was 6 uur rijden met de bus en ik merkt nu al dat mijn mening van ´ ver´ en ´dichtbij´ al is aangepast naar Australische normen. In Nederland zou ik denken ´wow in 6 uur zou ik al in Frankrijk zitten´ en hier heb ik zoiets van ´6 uur is best een kort ritje´ (vergeleken met mijn busritten van 22h+).

Eenmaal aangekomen in het hostel in Yamba (YHA hostel) besloot ik meteen op pad te gaan en liep ik naar Pippi beach. Een prachtig wit strand waar bijna geen mensen waren. ´s Avonds heb ik met mijn nieuwe kamergenoten (Duits en Zweeds meisje) pizza gegeten bij een café om de hoek van het café, erg lekker!

Zaterdag 25 januari

Zaterdag leek het wel herfst hier , het regende erg hard en was slecht weer. Nadat ik ´s ochtends een tijd met Tom had gekletst stelde hij voor te beginnen met een lesje surfen. In het water maakt het niet uit als het regent, je bent dan toch al nat… Ik mocht een board van iemand lenen en we vertrokken naar ´Turners beach´. Ik heb vorig jaar in Tenerife een surfles gehad en vond dat toen erg leuk. Met instructies van Tom lukte het nu weer om meteen om te gaan staan!

De rest van de dag was het zulk slecht weer dat ik niet echt iets anders kon doen dan in het hostel te zitten. Het dorp Yamba zelf is heel rustig, even wat anders dan de drukte in de steden waar ik hiervoor was! Ik merk wel dat ik mentaal even moet schakelen naar de ´relaxmodus´. Tot nu toe was er in alle plekken waar ik geweest zoveel te doen dat ik vrijwel de hele dag actief en op pad was. Hier is er niet zoveel meer te doen dan surfen en op het strand liggen. Het is wel goed voor me om even wat rust te nemen om alle indrukken van de afgelopen weken te verwerken maar het is wel even omschakelen!

´s Avonds was het wat opgeklaard en wandelde ik langs de verschillende stranden, onderweg zag ik een aantal dolfijnen zwemmen!

Zondag 26 januari

Zondag was het Australia day, het is een nationale feestdag (gevierd zoals onze Koningsdag) maar ik heb een beetje dubbele gevoelens bij deze dag. De Australiërs vieren de dag dat ze onafhankelijk werden maar vieren het op de datum dat het land werd ´afgepakt´ van de Aborigionals, die noemen deze dag dan ook ´Invasion day´. Er zijn al jarenlange protesten om de datum van deze dag te veranderen maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.

Samen met een Schots meisje uit mijn kamer ben ik naar het Pippi strand geweest. Je merkt dat de uv kracht van de zon ontzettend sterk is. Na een uurtje voelde ik al dat ik uit de zon moest omdat ik begon te verbranden. Omdat er nergens op het strand schaduw is betekende dat ook dat ik weer terug naar het hostel moest keren.

´s Avonds ben ik weer samen met Tom gaan surfen. We hadden mijn GoPro meegenomen en door het mooie avondlicht hebben we een aantal gave foto’s kunnen maken!

Maandag 27 januari

Ook maandagochtend ging ik samen met Tom op pad om te surfen. Het gaat steeds beter en het is leuk om die vooruitgang te merken!

De rest van de dag hing ik wat rond op het dakterras van het hostel en kreeg ik een lift van Tom om boodschappen te doen bij de Coles. De grote supermarkt is namelijk op 45 min lopen van het hostel en met deze zon en zware boodschappen teruglopen is bijna niet te doen.

Het koken in hostels gaat tot nu toe best goed. Het is jammer dat er geen ovens zijn en soms moet je een tijdje wachten tot er kookplaten vrij zijn maar over het algemeen is het goed te doen.

Dinsdag 28 januari

Dinsdag begonnen de officiële surflessen bij de surfschool ´Surf Camp´ weer (de surfschool waar Tom werkt als surfinstructeur). Er was maar een ander meisje bij de surfles dus hadden we bijna een priveles! Omdat het me nu goed lukt op het board te blijven staan kon ik nu beginnen met het oefenen van bochtjes. De lessen zijn van 9:00 tot 12:00 waarvan je ongeveer 2,5 uur in het water bent. Omdat we maar met z´n tweeën waren konden we heel vaak starten maar was het wel extra vermoeiend!

Tip: De surflessen in Yamba zijn relatief goedkoop vergeleken met andere bekende surfplaatsen. Als je een strippenkaart voor meerdere lessen koopt betaal je 30 dollar voor een les, dat is omgerekend ongeveer 18 euro. Je mag het board de rest van de rest van ook nog gebruiken. Ideaal als je als beginner beter wil leren surfen door lessen te volgen!

Woendsag 29 januari

Ook woensdag had ik ‘s ochtends weer een surfles geboekt. We hadden weer een kleine groep en kregen daarom veel aandacht van de instructeurs. Beginners leren vaak surfen op de ´white wash´ van de golven. Dus wat dichter bij het strand en op golven die al opengebroken zijn.

Door het turnen dat ik lang heb gedaan, heb ik een goede balans en controle over mijn spieren opgebouwd. Het is daarom voor mij relatief makkelijk om op het board te blijven staan en gaat het surfen steeds beter. Deze les mocht ik van de instructeur wat dieper het water in om de grotere golven te proberen, het is erg leuk om steeds nieuwe dingen te kunnen proberen!

‘s Middags had ik met wat mensen uit het hostel de ShaneTour geboekt. De eigenaar van het hostel en de surfschool (Shane) geeft ook tours in de omgeving van Yamba. Hij liet in een korte tijd alle mooie plekken in de omgeving zien, met het idee dat je er dan later zelf naar terug kan gaan om er meer tijd door te brengen. Shane is ontzettend druk en heeft ongeveer 3 uur lang non stop gekletst en spannende verhalen over gevaarlijke dieren en ervaringen verteld. Normaal is er op de tour ook de mogelijkheid om van hoge rotsen het water in te springen, er zijn echter al zoveel toeristen in het water geweest deze zomer dat door alle zonnebrand en cremes die iedereen op heeft het water vervuild is en er algen zijn ontstaan. Daardoor was het water nu helaas tijdelijk niet meer veilig om in te zwemmen.

Na de tour ben ik met dezelfde groep mensen ‘s avonds naar de golfbaan van Yamba gegaan. Daar zijn elke dag groepen met kangaroos die grazen op de golfvelden, leuk om te zien!

Donderdag 30 januari

Donderdag besloot ik mijn lichaam even wat rust te geven na al het surfen. ‘s Ochtends deed wat werk op mijn computer voor mijn freelancer opdracht en blog. ‘s Middags ging ik naar Convent beach om een poging tot snorkelen te doen (helaas niks bijzonders gezien).

In dit hostel heb je veel mensen die in de omgeving of Yamba zelf werken en dus in het hostel wonen. Ik heb dit vaker in hostels gezien en vond het altijd jammer dat de longtermers niet zoveel contact wilden hebben met ‘shorttermers’. Ik ben hier in Yamba natuurlijk geen echte longtermer maar omdat ik hier in totaal twee weken zal verblijven kan ik me nu wel wat beter in de longtermers verplaatsen. Heel veel backpackers horen van anderen dat Yamba leuk is en maken hier een korte stop van een of twee dagen op weg naar Byron Bay. In de week dat ik hier nu ben zijn er al meer dan 10 mensen in mijn kamer gewisseld en is het best vermoeiend om met iedereen dezelfde gesprekken aan te gaan. Soms heb je ook een klik met mensen en vertrekken ze weer de volgende dag, dat is wel jammer.

Gelukkig heb ik in dit hostel meerdere mensen leren kennen die hier ook wat langer verblijven en zijn er sowieso veel gezellige mensen hier!

Vrijdag 31 januari

Vrijdag had ik weer een surfles geboekt. Dit was met stipt op een de bijzonderste surfles tot nu toe. Halverwege werden we namenlijk vergezeld door een groep dolfijnen! Ze zwommen even mee met de golven en vertrokken helaas alweer vrij snel, heel leuk om meegemaakt te hebben!

‘s Middags was er een groep mensen met een gitaar op het dakterras aan het jammen en aan het eind van de middag ben ik nog met wat mensen naar het strand geweest. Ik wilde een nieuw surfboard uitproberen dat ik van iemand mag lenen maar helaas waren de golven niet zo mooi dus hebben we gewoon gezwommen.

‘s Avonds zijn we met een groep mensen uit het hostel naar de pub in Yamba gegaan. Ook aan het uitgaansleven merk je dat Yamba relatief klein is. Om 00:00 stopte de muziek en om 00:30 moesten we allemaal naar buiten omdat ze gingen sluiten. Toen hebben we maar een nachtduik in de zee gemaakt onder een mooie sterrenhemel!

Zaterdag 1 februari

Zaterdag was iedereen in het hostel erg brak van de avond daarvoor. Ik voelde me prima dus was zelf maar op pad gegaan. Ik heb geprobeerd te surfen maar de golven waren nog steeds niet zo fijn voor beginners dus keerde ik al snel terug. De rest van de dag hebben we dus maar gechilled op het dakterras van het hostel. ‘s Avonds was er livemuziek in het café op de hoek dus zijn we daar naar gaan luisteren.

Zondag 2 februari

Bij het onbijt vertelde ik aan een aantal mensen dat ik van plan was om naar het Angorie strand te gaan. Thalita (Nederlands) leek dat ook leuk en Tomer (Israëlse jongen) die een eigen auto heeft stelde voor dat we samen met zijn auto zouden gaan. Dat kwam goed uit!

We reden eerst naar de blue en green pools om te kijken of het probleem met de algen al was opgelost en of we al konden zwemmen. Dat was helaas niet zo dus reden we door naar het Angourie strand waar we een tijdje zwommen en in zon lagen. Er was echter zo weinig schaduw dat we naar een uur alweer van het strand afmoesten omdat we begonnen te verbranden…

Toen we aan het brainstormen waren over wat we dan konden gaan toen vertelde Tomer dat zijn auto een 4 wheel drive is en dat hij over het strand kon rijden. Dat leek ons wel een cool plan! We moesten wel een uur omrijden naar Iluka, dit dorpje ligt naast Yamba maar aan de andere kant van de rivier. Hier was een strand waar je met de auto overheen mag rijden. We mochten van Tomer ook een stukje zelf rijden en reden over een compleet leeg strand, dicht bij het water. Het was een hele bijzondere ervaring!

Onderweg pikten we ook nog een hondje op dat verdwaald was en sloten we de dag af met een lekkere milkshake. Het was een hele geslaagde dag!

Maandag 3 februari

Maandagochtend had ik weer een surfles geboekt. Ik mocht het nu op een ander type board proberen, meestal gebruiken ze bij surflessen wat grotere schuimboarden maar omdat ik nu bochtjes wilde oefenen en dat makkelijker gaat met een hardboard kon ik dat een keer proberen. Samen met de instructeur ging ik naar de wat grotere golven wat verder in de zee. Hij vertelde me dan welke golf ik het beste kon nemen en gaf mee een extra zet als de golf er was omdat het peddelen behoorlijk zwaar kan zijn. Het is zeker pittiger met een hardboard maar het was leuk om te oefenen!

In het hostel bieden ze in principe alleen maar lessen voor beginners aan. De instructeur raadde me nu aan om vooral zelf te gaan oefenen om meer ervaring op te doen.

Als ik ‘s ochtends heb gesurfd ben ik ‘s middags steeds behoorlijk vermoeid. Ik vind het vooral erg vermoeiend om, nadat je een golf hebt gepakt en weer dicht bij het strand bent gekomen, weer terug naar het diepe gedeelte te komen. Je loopt dan recht tegen de golven in en wordt samen met je board steeds weer een stuk terug geslagen. Ook het peddelen kan behoorlijk vermoeiend zijn omdat ik hier de afgelopen maanden eigenlijk geen echte sport met mijn armen heb gedaan.

Eenmaal terug in het hostel begonnen met Elisa (Argentijns) te praten over spieren en het ontwikkelen daarvan en toen vertelde zij dat ze aan yoga en acro yoga deed. Dat wilden we wel eens proberen!

Na al die inspanning hadden we wel een lekker ijsje verdiend!

‘s Avonds sloeg het weer opeens om en begon het te stormen. Het leek wel of er een golf in de wolken ontstond! De komende dagen wordt er meer slecht weer voorspeld dus het is even afwachten hoe het hier dan gaat zijn…