Je bekijkt nu AUS (8) – Storm in Yamba en op pad in Byron Bay

AUS (8) – Storm in Yamba en op pad in Byron Bay

G’day mate! Na de droogte in Australië was het nu tijd voor veel regen, en die hebben we gekregen! Ik ben nog een aantal dagen in Yamba gebleven maar helaas zat veel surfen er niet meer in dus ging ik op weg naar Byron Bay om die plaats te verkennen!

Dinsdag 4 februari

Dinsdag was het nog steeds erg slecht weer. De surflessen die dag werden gecanceld dus wist ik dat het niet zoveel zin had om het zelf nog te gaan proberen. ‘s Ochtends reed ik nog een rondje lang de stranden met Tomer om te kijken of er ergens dolfijnen te zien waren maar helaas niet.

De rest van de dag werkte ik aan mijn blog en opdrachten op mijn laptop. Helaas zien de voorspellingen voor de rest van de week er niet zo best uit en lijkt het veel te gaan regenen…

‘s Avonds was er een beerpong wedstrijd in het hostel. Het was een gezellige avond!

Woensdag 5 februari

Woensdagochtend regende het nog en waaide het hard, ik besloot toch met een aantal mensen te kijken of we konden surfen dus we vertrokken naar Main Beach. Helaas was de situatie met onrustige golven niet ideaal dus ging het surfen bij niemand goed…

s Middags liep ik met een aantal meiden een rondje door Yamba op wat winkeltjes te bekijken. Het is leuk om te zien hoe normaal het ‘surfleven’ in deze stad is. Veel mensen lopen rond op blote voeten en in hun zwemkleding, het maakt hier niet uit hoe je eruit ziet.

Donderdag 6 februari

Donderdag was het wederom slecht weer. Wel zag ik weer een bekend gezicht, Sofie het Zweedse meisje die ik in Adelaide heb leren kennen en waar ik de outback tour mee heb gemaakt kwam ook langs in Yamba, gezellig!

’s Ochtends ben ik samen met een Canadese jongen en Engelse meisjes nog naar het water gegaan om te proberen te surfen. Een gevaarlijk iets bij veel Australische stranden is echter een ‘rip current’. Dit is een sterke stroming die kan ontstaan dicht bij het strand. De stroming gaat richting de zee en is vaak sterk, als je niet goed oplet kan je snel door zo’n rip diep de zee in getrokken worden. Terwijl we aan het surfen waren werd er omgeroepen dat we beter het water uit konden komen omdat de rip zo sterk was dat het gevaarlijk werd. Een dag later is er helaas om die reden op hetzelfde strand een ongeluk gebeurd met een toerist, hij moest met een traumahelicopter naar het ziekenhuis worden gebracht. Best even schrikken.

Omdat iedereen zich na een aantal dagen rondhangen met slecht weer best verveelde stelde ik voor om ’s middags naar het Yamba Museum te gaan. Dit is een minimuseum over de geschiedenis van Yamba. Het was niet super interessant maar we hadden wel even een uurtje vermaak.

Het interessantste wat ze hadden was een surfboard waar een haai een hapje uit had genomen. Het is het enige geregistreerde ongeluk met een haai in dit gebied en de persoon in kwestie had gelukkig geen verwondingen.
’s Avonds hadden we een filmavond in het hostel.

Vrijdag 7 februari

Helaas was de zee ook vrijdag niet geschikt om te surfen. De golven zijn vanwege de wind nu te hoog voor beginners. Gelukkig hadden we ’s middags wel voor het eerst wat zon dus konden we op een strand dat achter de ‘break wall’ (soort havenmuur) lag nog even zwemmen!

’s Middags hadden we met een hele groep uit het hostel een barbecue georganiseerd en na het eten zijn we nog naar de pub gegaan. Je merkt wel dat het steeds rustiger wordt in Yamba, de zomervakantie voor de Australiërs is voorbij dus zijn er vooral nog toeristen en backpackers die hier zijn voor het surfen. In de pub was er dan ook niet zoveel leven.

Zaterdag 8 februari

Het slechte weer is nog steeds gaande en ook zaterdag was het te gevaarlijk om te surfen. Na een week regen en storm heb ik heel veel zin om weer lekker te surfen maar het lijkt er niet meer in te zitten, erg balen! De regen is wel goed voor de natuur in Australië dus dat is in ieder geval nog positief. Omdat er in Yamba bijna geen binnenactiviteiten zijn hangen we met wat mensen vooral wat rond in het hostel.

Ik twijfel erg over wat mijn plannen voor de komende tijd gaan zijn. Ik vertrek sowieso naar Byron Bay voor een aantal dagen maar wat ik daarna ga doen weet ik nog niet zeker. Voor hoever de weersvoorspellingen gaan lijkt het te komende weken te blijven regenen. Als het regent kun je in Yamba wel nog surfen (zolang de wind niet sterk is) dus zou het een optie zijn om weer terug te gaan naar Yamba om nog meer te surfen. Mijn originele plan was om richting Cairns te gaan met stops in Gold Coast, Surfers Paradise, Noosa, Agnus Water, Withsundays en Fraser Island. Het grootste deel van deze plekken is echter vooral geschikt met mooi weer, in de regen op een boot bij de Withsundays zitten is niet ideaal… Daar moet ik de komende dagen even over na gaan denken.

Zondag 9 februari

Na bijna 2,5 week was het tijd om Yamba te verlaten. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin gehad en het was fijn om een tijdje op dezelfde plek te verblijven. Ik heb veel leuke mensen leren kennen en voelde me echt thuis in het hostel en Yamba! Ik vind het dus eigenlijk wel jammer dat ik weer wegga.

Stiekem was ik in Yamba toch een beetje in een echte surferchick veranderd haha. Toen ik me klaarmaakte voor de bus en mijn schoenen aan moest doen besefte ik namenlijk dat dat het eerste moment in 2,5 week was dat ik weer schoenen aan had in plaats van slippers of blote voeten!

Om 10:00 vertrok mijn bus naar Byron Bay. Ik had in Byron het Aquarius hostel geboekt waar Sofie ook verbleef, zij was daar ook nog een aantal dagen dus had ik weer gezelschap! Ook in Byron Bay was het slecht weer, ik kwam aan in de stromende regen maar ging toch maar op pad met Sofie om even op het strand te kijken en te zwemmen, we waren toch al nat! In het hostel krijg je elke dag gratis avondeten, wat een luxe! Zondag was het een lekkere barbecue, voor alles hebben ze ook vegetarische opties.

Byron Bay was al in het nieuws geweest vanwege overstromingen en dat merkten we tijdens het wandelen ook, op sommige stukken verdwenen je voeten volledig in de plassen op straat. ’s Avonds klaarde het voor een half uurtje op en zag ik nog een stukje van de zonsondergang.

Thalita (het Nederlandse meisje dat ik in Yamba heb leren kennen) was ook nog in Byron dus ’s avonds ben ik even met haar en Sofie naar het Beach hotel gegaan.

Maandag 10 februari
Toen ik maandagochtend wakker werd en uit het raam keek zag ik dat het zonnetje scheen. Dat moment moesten we benutten dus maakte ik Sofie wakker en vertrokken we snel naar Cape Byron voor de bekende wandeling naar de vuurtoren! We hadden echt geluk want alles zag er prachtig uit met het zonnetje. Ook zagen we vanaf de heuvel nog een groep dolfijnen zwemmen.

De rest van de middag liepen we rond in het stadje, bezochten we wat winkeltjes en dronken we koffie in een van de vele hippe tentjes hier!

Dinsdag 11 februari

Het was dinsdag half bewolkt en regenachtig. Eigenlijk hadden we deze dag een duik geboekt maar helaas kon die vanwege het slechte weer op zee niet doorgaan, heel erg balen! Om toch nog wat van onze dag te maken besloten we naar Tallow Creek te lopen, een meer met veel tea tree oil (schijnt er goed voor je huid te zijn). Vanuit daar liepen we over het strand terug naar Byron en de vuurtoren. Helaas sloeg het weer om en kwamen we weer doorweekt terug in het hostel. Wel leuk om even op pad te zijn geweest!

Woensdag 12 februari

In de omgeving van Byron Bay ligt het dorpje Nimbin, een bekend hippie dorpje waar verschillende tours naar georganiseerd worden. Omdat die tours vrij prijzig zijn besloten Sofie en ik om een auto te huren en zelf op pad te gaan. In de regen reden we naar Nimbin. In dit dorpje wordt veel wiet en hippiekleding verkocht. Daarnaast zou het een kleurrijk dorpje zijn met een relaxte sfeer. Wij vonden het wat tegenvallen en hadden er iets hogere verwachtingen van. Waarschijnlijk is het voor toeristen vooral interessant door het feit dat ze er wiet kunnen kopen (wat overigens niet eens legaal is hier). Misschien ben ik daar als Nederlander niet meer zo van onder de indruk haha. Maar toch wel leuk om het dorpje gezien te hebben.

Na een koffiestop reden we verschillende rondjes door het nationaal park tot we uiteindelijk aankwamen bij de Minyon falls. Heel erg indrukwekkende watervallen!

Daarna reden we nog door naar het dorpje Lennox Head naast Byron Bay maar door te regen was daar niks te zien en doen dus besloten we terug te keren naar het hostel. Leuk om wat meer van de omgeving gezien te hebben en fijn dat we in de auto droog zaten!

Donderdag 13 februari

Na een aantal dagen in Byron was het weer tijd om onze reis te vervolgen. Sofie was van plan een weekend in Surfers Paradise te spenderen en omdat ik die plaats ook nog wilde zien besloot ik gezellig met haar mee te reizen. Donderdagochtend konden we vanwege het weer eigenlijk niks meer doen in Byron dus hebben we een hele tijd in het hostel gechilld. Om 17:00 namen we de bus naar Surfers Paradise, dat was ongeveer een twee uur rijden. Na een lange wandeling met onze zware tassen kwamen we uiteindelijk aan in Surfers Paradise. We verblijven in het Down Under By the Beach hostel.

In mijn nieuwe blog kun je lezen wat ik uiteindelijk nog in Surfers Paradise heb gedaan!