Je bekijkt nu Bali, Indonesië (1) – Chillen en surfen in Uluwatu & Canggu

Bali, Indonesië (1) – Chillen en surfen in Uluwatu & Canggu

Selamat siang! Samen met Luuk ga ik een maand rondreizen door Indonesië! We gaan naar Bali , Lombok en de Nusa en Gili eilanden en reizen rond met onze backpacks. Hierbij ons eerste reisverslag!

Woensdag 5 oktober
Woensdag was het dan eindelijk zo ver! Na mijn diplomauitreiking reden we snel door naar Schiphol. Gelukkig viel de drukte erg mee en waren we relatief snel door alle checks heen. We hadden de rechtstreekse nachtvlucht van KLM naar Denpasar geboekt maar het vliegtuig maakte nog wel een tussenstop van 1,5 uur in Singapore voor een crew wissel en tankstop.

Donderdag 6 oktober
Na 18 uur reizen kwamen we dan eindelijk aan op het vliegveld van Bali, gelukkig hadden we allebei best wat kunnen slapen. Op Bali stonden er nog lange rijen voor het visum, Covid check en immigratie maar toen we daar uiteindelijk door waren konden we snel een taxi pakken naar onze eerste stop, Uluwatu. We verbleven in ‘Villa Ricca Eco Lodge’, een basic maar leuk hotelletje. Hier op Bali is alles een stuk goedkoper, zo kostte dit hotel zo’n €8pp per nacht inclusief ontbijt.

Vrijdag 7 oktober
Na een ontbijtje in het hotel huurden we een scooter (€6 per dag) en besloten we meteen op pad te gaan. Door het drukke en chaotische verkeer reden we naar ‘Para Luhur Uluwatu’, een mooie tempel op een hoge klif aan de kust. We kregen een sarong om onszelf te bedekken en liepen een tijdje rond langs de tempel en op de klif. Hier zagen we ook voor de eerste keer wilde aapjes die in het bos wonen! Hoewel wij ze erg schattig vonden bleken ze ook echte dieven te zijn en moest je uitkijken met losse spullen want die wilden ze zo van je afpakken.

Daarna begon het keihard te regenen, de wegen waren helemaal overstroomd en binnen een paar minuten was je doorweekt. Gelukkig was het nog steeds warm en zijn we uiteindelijk met poncho om op de scooter naar naar Jimbaran Beach gereden. Daar wilden we gaan surfen maar er waren helaas geen golven… Dus besloten we maar lekker te lunchen bij ‘Beekini Bowl’ een leuk strandtentje.

Toen het weer wat opklaarde besloten we een stukje rond te rijden met de scooter en kwamen we uit bij ‘Padang Padang beach’ waar we de rest van de middag lekker op het strand hebben gelegen.

Vlak bij ons hotel zat een leuk lokaal restaurantje ‘Warun Makan Made’ met heerlijk Indonesisch eten voor maar een paar euro. Daar hebben we lekker gegeten en ‘s avonds met een drankje op de patio van onze hotelkamer gezeten.

Zaterdag 8 oktober
Zaterdag was een leuke dag, ik was namelijk jarig! We begonnen de dag met een lekker roomservice ontbijtje van het café naast het hotel. Daarna reden we door naar de Jimbaran Sidewalk mall die een beetje tegen viel. We stapten weer op de scooter om naar onze volgende activiteit te gaan, een heerlijke Balinese massage! Voor zo’n €8pp werden we een uur lang gemasseerd, heerlijk!

Na een lunch bij het Indonesische tentje naast ons hotel hebben we de rest van de middag lekker op het Padang Padang strand gelegen. Helaas waren de golven weer niet ideaal om te surfen dus liepen we wat rond, lazen een boekje en genoten van de lokale biertjes, de bintangs. Ook heel leuk.

‘s Avonds besloten we te eten bij een hip westers restaurant ‘Nourish’. Hoewel het erg lekker was kwamen we allebei tot de conclusie dat we het eten bij het (ook veel goedkopere) Indonesische tentje veel lekkerder vonden. Al met al was het wel een geslaagde (verjaar)dag!

Zondag 9 oktober
Zondag was het gelukkig eindelijk geschikter weer om te surfen! We reden na een ontbijtje in het hotel door naar Jimbaran beach waar we een surfboard huurden. Ik gaf Luuk een lesje surfen (hij had het nog niet eerder gedaan) en het ging hartstikke goed! Hij kon al aardig wat golfjes pakken dus dat was erg leuk.

Na weer een lunch bij Beekini Bowl op het strand reden we door naar een straat met surfwinkels in de buurt van het Padang Padang strand. De zon brandt hier namelijk als een malle dus als je langer dan een uur in het water bent moet je eigenlijk echt een uv-werend shirt en surfzink hebben. Na een tijdje in wat leuke winkeltjes rondgekeken te hebben heeft Luuk uiteindelijk een mooi shirt gevonden. Onderweg kwamen we ook nog een wedstrijd van de lokale kitevlieger vereniging tegen, grappig om te zien!

Daarna wilden we nog even op het strand liggen dus reden we, na kort op Google maps te hebben gekeken, naar het Melasti strand. We verwachtten een rustig strand tussen de kliffen maar het bleek een vrij groots opgebouwd strand met beach clubs te zijn en veel Aziatische toeristen. Ondertussen was er ook een dienst bezig in de Hindoestaanse tempel aan het strand, het was ook bijzonder om daar iets van mee te krijgen.

‘s Avonds aten we weer bij Warun Makan Made en childen we op de patio van het hotel.

Maandag 10 oktober
Maandag was het na een ontbijtje tijd om uit te checken. We boekten een taxi via Grab (de Indonesische versie van Uber) en reden in een uur naar onze volgende stop, Canggu! Canggu heeft ook dezelfde surfer-vibe als Uluwatu maar is een stuk bekender bij de Westerse toeristen en heeft daarom heel veel hippe restaurantjes, barretjes en winkeltjes. We verbleven in het ‘Bima Sakti Homestay’ hotel (€9pp per nacht) direct aan het Echo strand, een top locatie!

Nadat we de spullen uitgepakt hadden besloten we naar La Brisa te lopen. Dit is een van de bekendere beach clubs met een prachtig zwembad en inrichting. We hebben hier een tijd lekker gegeten en bij het zwembad gezeten.

Na een korte stop bij het hotel besloten we daarna een rondje langs de hippe winkels en lokale marktjes te lopen. Uiteindelijk kwamen we uit bij het strand (helaas weer geen goede surfgolven) waar we een tijdje naar de zonsondergang hebben gekeken en uiteindelijk lekker aten en wat cocktails dronken bij een leuke strandtent ‘Seaweed’.

Dinsdag 11 oktober
Dinsdag begonnen we de dag met een lekkere brunch bij ‘Garden Canggu’ en liepen we vervolgens door naar het strand. Er waren weer niet veel golven maar we besloten een strandbedje te huren en daar een tijdje te liggen om te kijken of de golven beter zouden worden. Gelukkig was dat het geval en hebben we nog een tijdje kunnen surfen! De golven waren niet ideaal en het was erg druk in het water maar alsnog erg leuk!

Na nog een tijdje op het strand te hebben gechilld keerden we terug naar het hotel. We waren op het strand wel erg geschrokken van de enorme hoeveelheid plastic en troep op het strand…

Na een douche liepen we naar het DEUS cafe waar we lekker wat aten en van een livebandje genoten.

Maandag 12 oktober
´
s Ochtends was het tijd om weer te tassen in te pakken. Na een ontbijtje bij PandeMie was het tijd om met de taxi naar onze volgende stop te reizen, Ubud!

Onze eerste indruk van Indonesië is heel erg positief! Hoewel het verkeer een chaos is en er op sommige plekken veel drukte en afval is, zijn er ook vele prachtige plekken en zijn de mensen ontzettend aardig en behulpzaam.

We kijken uit naar onze volgende stop in het binnenland!