Je bekijkt nu Bali, Indonesië (2) – Rijstvelden en jungle in Ubud

Bali, Indonesië (2) – Rijstvelden en jungle in Ubud

Selamat siang! Samen met Luuk ben ik een maand aan het rondreizen door Indonesië! We gaan naar Bali, Lombok en de Nusa en Gili eilanden en reizen rond met onze backpacks. Hierbij ons tweede reisverslag!

Na ons verblijf in de kustplaatsjes Uluwatu en Canggu trekken we nu naar het binnenland van Bali, Ubud.

Woensdag 12 oktober
Na het ontbijt reden we met de taxi in ongeveer 1,5 uur naar het plaatsje Ubud in het binnenland. We zagen onderweg de natuur echt veranderen en zagen steeds meer rijstvelden en jungle, overal waar we keken was het groen! We verblijven nu in de ‘Kuaya Homestay’ (€6,50pp per nacht). Een familie heeft verschillende kleine huisjes op hun terrein en verhuurt daar een deel van aan toeristen. Erg mooie huisjes en de familie is super lief en behulpzaam!

Via het hotel regelden we weer een scooter en besloten we meteen op pad te gaan. Binnen 20 minuutjes reden we naar de ‘Tengalan Rijstterrassen’. Hoewel het wel erg toeristisch was, waren de de velden op de heuvel echt prachtig!

Daarna reden we terug naar het centrum van Ubud en besloten we nog een wandeling te doen, de ‘Campuhan Ridge Walk’. Na de super mooie rijstterrassen viel deze wandeling iets wat tegen, hoewel het alsnog erg mooie natuur was.

‘s Avonds wandelden we wat rond in het drukke centrum van Ubud en aten we wat snackjes van wat kraampjes.

Donderdag 13 oktober
Donderdag stond de wekker vroeg, we werden namelijk ‘s ochtend opgehaald voor iets waar we allebei erg naar uitkeken, een Balinese kookcursus! Om 7:50 werden we opgehaald door onze Indonesische gids (via Suduk cooking classes) en samen met een Engels stel reden we eerst naar rijstvelden verder het binnenland in. Hier kregen we uitleg over het telen van rijst en de Indonesische rijstcultuur. Daarna reden we door naar een lokale markt waar we wat zoete hapjes en bijzonder fruit mochten proeven.

Daarna was het tijd voor de echte cursus! Samen met 7 andere stellen kregen we les om 9 Balinese gerechten te bereiden. Ze hadden zowel normale als vegetarische gerechten, met onder andere tofu en tempeh. Het was echt ontzettend leuk om te doen en heerlijk om daarna alles te mogen proeven!

‘s Avonds hadden we een rustige avond en hadden we salades besteld bij een restaurantje in de buurt. Hoewel het Indonesische eten heel lekker is, is het wel veel gebakken en gefrituurd. Wel iets anders dan hoe we thuis eten dus een frisse salade tussendoor was wel erg lekker.

Vrijdag 14 oktober
Vrijdag begonnen we dag op wat marktjes. De grote Ubud Market was gesloten maar in de straten eromheen waren veel leuke winkeltjes. We wilden een beetje rondstruinen en kochten uiteindelijk allebei een sarong die we mogelijk nodig hadden als we tempels wilden bezoeken. Ik merk wel dat het onderhandelen niet echt mijn ding is, al scheelt het wel dat de prijzen sowieso laag liggen dus als je iets teveel betaald het ook wel meevalt haha.

Daarna bezochten we het Ubud Palace en de Saraswati Tempel (water tempel). Allebei erg mooi en leuk om gezien te hebben. Helaas was het grootste deel van de tempels afgesloten voor toeristen, wat natuurlijk ook begrijpelijk is.

Daarna stapten we weer op de scooter om naar de ‘Sacred Monkey Forest Sanctuary’ te gaan. In dit bos leven honderden aapjes en als toerist kun je hier rondwandelen en de aapjes bekijken. Hoewel ik over sommige dingen mijn bedenkingen had (zo mag je als je geld betaald met een aapje op schoot op de foto) kunnen de aapjes gaan waar ze willen en ook zelf weg uit het bos of weg van de mensen. Het was in elk geval super schattig om te zien en het jungle bos waarin de aapjes leven was ook prachtig!

Daarna reden we een stukje en hadden een lekkere sushi lunch bij ‘Tyger Ubud’ en childen daarna bij het zwembad en in het hotel.

We zien hier op het eiland overal kleine offerbakjes met kleurige bloemen liggen (soms gevuld met wierook) en meerdere keren per dag worden deze door dames in nette kleren neergelegd. Zowel bij tempels als scooters, op straat of zelfs onze hotelkamer. Onze gids vertelde ons gisteren dat Balinese huizen ook een eigen familietempel hebben en dat de offers dagelijks gedaan worden en een belangrijke rol in hun cultuur spelen. Bijzonder om te zien!

Zaterdag 15 oktober
Zaterdag was een sportieve dag! In de buurt van Ubud heb je twee grote rivieren liggen waar je op kunt raften, dat leek ons erg leuk om te doen. We boekten met veel korting bij Ayung Dewata Rafting. Na een autotocht en 20 minuten traplopen naar beneden kwamen we aan bij de Ayung river. Er stond behoorlijk wat stroming, veel stroomversnellingen en ‘white water’. Ondertussen stroomde de rivier door junglenatuur met veel watervallen. Het was echt heel erg leuk om te doen!

Na de activiteit kregen we een lekkere lunch bij het raftbedrijf en reden we met de scooter richting het centrum van Ubud. Hier maakten we nog een wandeling door de rijstvelden en stukje blubberige jungle. We maakten ook nog een stop bij het Sweet Orange Restaurant waar we met prachtig uitzicht van een drankje genoten.

Daarna was het tijd voor een iets wat toeristische maar wel leuke show! Overal op Bali zijn voorstellingen van de ‘Kecak & Fire Trance dans’ te zien. Deze voorstelling is geïnspireerd door de hindoeïstische rituelen om kwade geesten te verdrijven. Mooi versierde dames beelden een verhaal uit terwijl een koor van mannen van de achtergrondmuziek voorziet. Het was erg mooi en bijzonder om te zien!

Zondag 16 oktober
Zondag ging de wekker vroeg want het was tijd om Ubud te verlaten. Na een laatste ontbijtje in het hotel vertrokken we met de taxi naar Padang Bai vanuit waar we de Ferry naar de Gili eilanden nemen.

We hebben het heel leuk gehad in Ubud en veel mooie dingen bezocht! Nu kijken we uit naar genieten op het strand van de Gili eilanden!