Je bekijkt nu Bali, Indonesië (7) – Relaxen in Sanur en Mount Batur beklimmen

Bali, Indonesië (7) – Relaxen in Sanur en Mount Batur beklimmen

Selamat siang! Samen met Luuk ben ik een maand aan het rondreizen door Indonesië! We gaan naar Bali, Lombok en de Nusa en Gili eilanden en reizen rond met onze backpacks. Hierbij ons zevende en laatste reisverslag!

Eerst verbleven we in de kustplaatsjes Uluwatu en Canggu en het binnenland Ubud in Bali. Daarna zijn we naar de Gili eilanden, het binnenland (Tetebatu) en de kust (Kuta) van Lombok getrokken. Na de Nusa eilanden voor de kust reizen we nu weer terug naar Bali zelf!

Dinsdag 1 november
Dinsdag was het helaas alweer tijd om Nusa te verlaten. We namen ‘s ochtends de Ferry naar Sanur, er waren vrij veel golven maar gelukkig was het maar een halfuurtje varen. Daar aangekomen namen we de taxi naar onze home stay voor de laatste paar dagen. We verblijven in ‘Sekar Waru Homestay’, hier hebben we wel een heel bijzondere kamer, van buiten lijkt het net een tempel!

Nadat we een tijdje op de kamer gechilld hadden besloten we naar het strand te gaan en daar lekker te lunchen. We moeten wel weer even wennen aan het toeristische Sanur en de Balinese stranden. We vonden allebei Lombok en Nusa toch een stukje mooier!

We besluiten het er nog even lekker van te nemen en naar een Spa in de buurt te gaan. Daar kregen we een lekkere voetmassage en een manicure & pedicure! We sluiten de dag af met eten bij een Italiaans restaurant en gaan erg vroeg naar bed…

Woensdag 2 november
Woensdag ging onze wekker namelijk heel erg vroeg! Om 1:30 stond er een chauffeur voor de deur die ons naar Mount Batur zou brengen, een van de actieve vulkanen op Bali. Eigenlijk was ons plan om om Lombok de Rinjani vulkaan in een meerdaagse trekking te beklimmen, maar dat hebben we toen vanwege het slechte weer daar niet gedaan. Daarom besloten we nu op de valreep toch nog de vulkaan op Bali te beklimmen!

Na zo’n 2 uur rijden kwamen we om 3:30 aan in het dorpje onderaan de vulkaan. Hier stond onze privé gids op ons te wachten en begonnen we aan de 2 uur durende wandeling naar boven. Het was behoorlijk pittig! We hadden een zaklamp op ons hoofd want het was natuurlijk helemaal donker en de klim was best stijl omhoog. Maar uiteindelijk was het het helemaal waard! We waren rond 6:00 op de top en zagen de bergen voorbij komen achter de wolken en kregen een prachtige zonsopkomst te zien. Ondertussen kregen we ook een ontbijtje van onze gids, onder andere met banaan en ei gegaard in het stoom van de vulkaan… Al met al een hele bijzondere ervaring!

Na weer een pittige klim naar beneden en de taxi rit terug besloten we eerst een dutje te doen in ons hotel. Daarna reden we naar Bread Basket voor een lekkere lunch en reden we met de scooter door naar het ‘Turtle Conservation en Education Center’.  Dit is een opvang voor schildpadden uit de omgeving. Ze zorgen daar voor gewonde schildpadden (oa gewond geraakt door vissernetten en boten) en die die van opgepakte handelaars zijn afgepakt (ze moeten daar blijven als bewijs tot de politiezaak is afgerond). Een beetje dubbel want aan de ene kant is het heel goed dat ze ze verzorgen maar hun hokjes waren wel erg klein en leeg…

Na ons bezoekje hebben we de rest van de middag doorgebracht bij de beach club Byrdhouse’.

Donderdag 3 november
Donderdag was helaas alweer onze laatste dag… ‘s Ochtends brachten we nog een bezoekje aan het Bajra Sandhi Monument. Deze tempel staat in het teken van de Indonesische geschiedenis en onafhankelijheid en is daarnaast ook erg mooi!

Daarna namen we allebei nog een heerlijke laatste Balinese massage en liet ik mijn nagels doen. We sloten we dag af bij de Byrdhouse beach club met nog een laatste duik in zee.

Toen was het helaas alweer tijd om de backpacks in te pakken en naar het vliegveld te vertrekken… We vlogen om 21:30 en kwamen na een reis van 19 uur weer veilig aan in Nederland.

We hebben echt een fantastische reis gehad! We vonden het heel jammer om weer naar huis te moeten. Indonesië is een prachtig land en we zouden iedereen aanraden hier op reis te gaan!