Brunico, Italië – Deel 1

Hoi! Samen met mijn vader (Jeroen) ging ik een week naar de bergen van Italië. Mijn vader doet aan Paragliden, een sport waar je met een soort parachute/ grote vlieger van een hoge berg naar beneden vliegt. Hij wilde dit gaan doen in Italië en omdat ik een week vrij had tussen mijn tentamenweek en herkansingsweek kon ik mee. Lees hier het eerste deel van deze reis!

Zaterdag 10-06-2017

Omdat ik vrijdagmiddag nog een tentamen had besloten we zaterdagochtend vroeg te vertrekken, om 6:00. We besloten om naar deze plek in Italië te gaan omdat daar ook andere leden van de vliegvereniging van mijn vader aan het vliegen waren. We gingen kamperen en hadden de caravan mee, daardoor mochten we niet overal hard rijden en waren we wel even onderweg.

Na een hele dag rijden met tussenstops in Duitsland en Oostenrijk kwamen we rond 21:30 aan op de camping Wildberg in st.Lorenzen, en dorpje naast de stad Brunico. Op deze camping stonden ook de vliegvrienden van mijn vader. Het was erg druk op de camping, het bleek dat er in Duitsland nog een week vakantie in juni was en veel mensen waren naar Italië gekomen. Gelukkig was er nog ergens een lege plek waar we konden staan.

Bron: camping Wildberg

Dit gebied in Italië, Zuid-Tirol, is een bijzonder gebied, er wordt namelijk als hoofdtaal Duits in plaats van Italiaans gesproken. Dit komt omdat het vroeger bij Oostenrijk hoorde. Alle borden in deze omgeving zijn tweetalig, zowel Duits als Italiaans, en alle inwoners spreken Duits en Italiaans. Later hoorden we ook dat er ook verschillende soorten scholen zijn waardoor de ouders kunnen kiezen of hun kinderen Duits of Italiaans als hoofdtaal leren, de andere taal wordt er dan als apart vak bij gegeven. Dat er Duits werd gesproken was wel handig voor ons, mijn vader kan goed Duits spreken en verstaan en ik kan een groot deel begrijpen en verstaan.

Zondag 11-06-2017

Bron: Camping Wildberg

Nadat we hadden ontbeten en in het zwembad hadden gezwommen besloten we naar boven te gaan op de berg Krönplatz. Dit is een kegelvormige berg in het midden van het dal en dit was een goede plek om vanaf te vliegen met een parapente. De berg wordt in de winter gebruikt voor de wintersport en dat is te zien aan alle liften die naar boven gingen.

Vanaf de berg heb je een prachtig uitzicht over het dal en andere bergen. Nadat we wat rondliepen op de berg en bij andere parapenters keken maakte mijn vader zich ook klaar voor zijn start.

Hij vloog naar beneden en ikzelf ging met de lift weer terug.

Naast de lift in het dal was een landingsterrein waar alle parapenters konden landen. Helaas was ik te laat beneden om de landing van mijn vader te zien, het duurt namelijk wel even voordat je met de lift beneden bent. Nadat alle spullen weer waren ingepakt reden we naar Brunico om wat boodschappen te doen. In de supermarkt hadden ze bijzondere dingen, een bak yoghurt van 1 kilo en ook stonden sommige producten niet helemaal binnen handbereik…

Daarna vertrokken we meteen naar de camping om een duik in het frisse water te nemen, het was namelijk erg warm weer. De rest van de middag genoten we van de zon en het zwembad en aten we ‘s avonds een Italiaanse pizza.

Maandag 12-06-2017

Maandag was een zelfde soort dag als zondag. ’s Ochtends gingen we met de liften weer mee naar boven op de Krönplatz waar we keken bij andere parapenters en mijn vader zelf ook een vlucht maakte.

Samen met de vrouw van een andere parapenter, Monique, keek ik nog bij andere vluchten voordat we weer met de lift naar beneden gingen. Mijn vader ging weer de berg op voor een tweede vlucht maar samen met Monique ging ik weer terug naar de camping. Eenmaal daar aangekomen bleek dat het weer was veranderd en mijn vader niet meer kon vliegen. Ik reed dus weer terug naar de berg om hem op te halen.

Samen gingen we weer terug naar de camping om te zwemmen in het zwembad. Nadat we waren afgekoeld vertrokken we op de fiets naar Brunico om daar wat rond te kijken. Op de fietsendrager van de caravan hadden we mijn fiets meegenomen en mijn vaders vouwfiets paste in de auto. Het was leuk om de fiets de omgeving te ontdekken!

In Brunico fietsen we wat door het centrum en aten we een ijsje. In dit gebied was alles heel goed geregeld voor fietsers, overal waren fietspaden en speciale stoplichten. Na het bezoek aan Brunico fietsen we weer terug naar de camping waar we een hamburger met aardappeltjes aten.

Dinsdag 13-06-2017

Dinsdag was een rustig dagje. ’s Ochtends gingen we naar een andere berg, de Mühlbach. Hier was een parapentschool aan het vliegen en mijn vader wilde kijken of hij daar ook een vluchtje kon maken. Bij deze berg was geen lift naar boven dus gingen we met de auto, dit was de eerste keer dat ik met de auto over een bergweg reed maar het viel me erg mee. Boven aangekomen bleek dat we omstandigheden niet ideaal waren. De wind was niet goed en je moest over een weg en een hek vliegen om weg te komen. Nadat we een hele tijd hadden gekeken naar andere vluchten besloot mijn vader dat hij hier niet wilde gaan vliegen en gingen we weer naar beneden. Wel genoten we nog even van het mooie uitzicht vanaf de berg!

’s Middags reden we nog even langs de berg Krönplatz waar er misschien nog gevlogen kon worden. Het weer was daar echter ook niet goed om te vliegen dus bleven we beneden. Wel zagen we een duovluchtpiloot die net geland was. We besloten aan hem te vragen of hij misschien nog een plekje vrij had voor een duovlucht de volgende dag. Gelukkig had hij tijd en we maakten een afspraak voor een vlucht de volgende dag!

De rest van de middags zwommen we nog in het zwembad, aten we een pastasalade en genoten we nog van de zon.

Dat was alweer deel 1 van mijn reis naar Italië, lees meer over de rest van de week in deel 2!