Brunico, Italië – Deel 2

Hoi! Samen met mijn vader (Jeroen) ging ik een week naar de bergen van Italië. Mijn vader doet aan Paragliden, een sport waar je met een soort parachute/ grote vlieger van een hoge berg naar beneden vliegt. Hij wilde dit gaan doen in Italië en omdat ik een week vrij had tussen mijn tentamenweek en herkansingsweek kon ik mee. Lees hier het tweede deel van deze reis!

Woensdag 14-06-2017

Woensdag begon heel erg leuk, namelijk met een duovlucht parapenten! Ik heb een aparte blog geschreven waar je daar meer over kunt lezen.

Na de eerste vlucht waar zowel mijn vader als ik in de lucht waren ging mijn vader nog een tweede keer naar boven voor nog een vlucht. Ik wachtte ondertussen beneden in het zonnetje terwijl ik een boek las. Omdat ik nu beneden was kon ik de landing van mijn vader goed zien, dat was erg leuk!

Na het vliegen gingen we weer terug naar de camping waar we nog een duik in het zwembad namen. Nadat we nog even van de zon genoten hadden, vertrokken we op de fiets naar Brunico. We parkeerden onze fietsen in het centrum en liepen daarna verder een heuvel op. Daar stond namelijk een oud kasteel dat je kon bezoeken.

In het kasteel was een museum, het Messner Mountain Museum. Er waren meerdere van dit soort museums die in het teken van bergen stonden. In het museum waren de ‘huizen’ of tenten van mensen die in een berggebied wonen tentoongesteld. Het ging om bergbewoners van over de hele wereld. Het was een leuk museum om te bezoeken.

Ook kon je op de oude toren van het kasteel waar je mooi uitzicht over de stad had.

Na het museumbezoek liepen we nog wat door het centrum van Brunico en dronken we gezellig een drankje op een terrasje met een vliegvriend van mijn vader, Jan.

Nadat we boodschappen hadden gedaan zwommen we nog wat in het zwembad en aten we broodje hamburger met asperges. Op de camping waren veel verschillende dieren waaronder kippen en een haan, die kwamen elke avond tijdens het eten langs om om wat eten te bedelen.

Donderdag 15-06-2017

Donderdag was het plan om te gaan vliegen bij een andere berg, Speikboten. Eerst wilden we het landingsterrein bekijken dus reden we daar met de auto naartoe. Het was een mooi landingsterrein tussen de bergen met uitzicht op een kasteel.

We stonden een tijd te kijken naar landingen van parapenters en vetrokken daarna zelf naar de lift die ons naar boven zou brengen. Toen we bij de lift aankwamen was die net dichtgegaan voor een uur pauze. We gingen daarom op een terrasje wat drinken. Ook deze berg werd in de winter gebruikt voor de wintersport en naast het restaurantje zat een apres ski cafe. Na een tijdje wachten ging de lift weer open en konden we naar boven op de berg. Het eerste stuk gingen we met een dichte lift en het laatste stuk omhoog met een stoeltjeslift.

Onderweg naar boven zagen we een bergmarmot die voedsel aan het zoeken was. Ik had deze dieren nog nooit gezien dus dat was erg bijzonder! Boven op de berg hadden we heel mooi uitzicht en zagen we nog wat resten sneeuw liggen. Het weer was helaas omgeslagen en het waaide heel erg hard, vliegen zat er dus niet meer in.

Speikboden

Toen we halverwege de berg waren liepen we nog wat rond in de hoop meer bergmarmotten te zien maar ze waren helaas erg schuw. We zagen er wel eentje maar toen hij doorhad dat wij er waren ging hij snel in zijn holletje.

We gingen weer naar beneden met de lift en reden met de auto door naar een klein meertje in de buurt waar je kon zwemmen. Daar lagen we een hele tijd te genieten van de zon. Daarna gingen we terug naar de camping waar de soep met Italiaans brood aten en nog zwommen in het zwembad.

Vrijdag 16-06-2017

Vrijdag was weer een actieve dag. ’s Ochtends gingen we na het ontbijt weer naar boven op de berg Krönplatz waar mijn vader een vlucht maakte.

Daarna gingen we weer terug naar de camping om te zwemmen en besloten we die middag te gaan kajakken. Door het dal stroomt een rivier met veel stroming en stroomversnellingen. Het leek ons al de hele week leuk om daar te gaan raften of kajakken. De raft-tours waren al vol maar we konden nog wel een kajak huren. We reden met de auto naar de startplaats waar we een wetsuit, zwemvest en helm op kregen. Op een trailer achter de bus lagen de raft en de kajak al klaar. We gingen samen met een groep die met een gids gingen raften en wij zouden daar met onze kajak achteraangaan. Het was een leuke tocht, er waren af en toe stroomversnellingen en door de stroming ging je hard vooruit. Aan het einde van de tocht werden we weer opgehaald met een busje en teruggebracht naar het kantoor waar we ook konden douchen en omkleden. Helaas waren er van ons geen foto’s gemaakt maar hieronder een foto van andere mensen van de raftsite voor het idee.

Kayak (iemand anders)
Bron: Rafting Club Activ

We reden weer terug naar de camping waar we Nederlandse pannenkoeken aten en alvast wat spullen opruimden voor vertrek.

Zaterdag 17-06-2017

Zaterdag vetrokken we alweer vroeg terug naar Nederland. De wekker stond om 6:00 en nadat we de laatste spullen hadden ingepakt reden we om 7:00 weg van de camping.

Nadat we de hele dag gereden hadden met tussenstops in Oostenrijk en Duitsland kwamen we rond een uur of 20:00 aan in Sittard, Limburg waar we zouden overnachten bij mijn opa en oma die daar wonen.

Dat was alweer het eind van mijn reis naar Italië! Ik heb een hele leuke week gehad waarin we veel hadden gezien en gedaan!