Helsinki, Finland

Hoi, hier het tweede reisverslag van mijn reis naar Finland! In het eerste deel schreef ik over Lapland en deze blogpost gaat over het laatste deel van mijn reis, Helsinki!

Vrijdag 30 maart

Na een nacht in de bus waarin ik dit keer redelijk had geslapen (ik was in het gangpad gaan liggen) kwamen we rond 8:00 aan in Helsinki. We kregen tot 10:00 vrije tijd om rond te lopen en zouden daarna verzamelen voor het gezamenlijke programma.

Samen met Laura ging ik eerst ontbijten bij café Engel waar we een heel uitgebreid ontbijt kregen!

IMG_6682Daarna liepen we door naar de bekende witte Domkerk van Helsinki, hier kun je gratis naar binnen dus besloten we een kijkje te nemen! We vonden het van binnen verrassend klein en leeg vergeleken met hoe groot het er van buiten uit zag.

Daarna liepen we door naar de andere bekende kathedraal, de Oespenski-kathedraal. De kerk deed me erg denken aan de kerken die ik in Rusland had gezien! Ook hier mocht je gratis naar binnen.

Daarna was het tijd om te verzamelen in de haven. We gingen namelijk met de veerboot naar het eiland ‘Suomenlinna’, een eiland waar vroeger fjorten stonden om de stad en Finland te beschermen.

We kregen een rondleiding van 1,5 uur over het eiland. Het was leuk om te bezoeken en iets meer van het water en het eilanden rondom de stad te zien.

Nadat we weer met de veerboot terug keerden naar het vaste land stond de volgende activiteit op het programme, ‘the flying cinema’. Dit was een 4D bioscoop waar je in 15 minuten in een vogelvlucht de stad bekeek, leuk om te zien!

Daarna was het tijd voor de stadswandeling. We zouden lopen via een app die ons informatie gaf over de verschillende highlights in de stad (de app was Izi.Travel ). We waren allemaal erg moe maar toch gemotiveerd om in onze ene dag in de stad toch zo veel mogelijk te zien.

Uiteindelijk hebben we het grootste deel van de highlights kunnen zien! Helsinki is echt een leuke stad en zeker een aanrader om te bezoeken.

Daarna hadden we met de hele klas nog een afscheidsdiner bij restaurant ‘Juttutupa ’ en was het alweer tijd om terug naar huis te gaan.

Het was een hele leuke week, heel gezellig met klasgenoten en we hebben ontzettend veel gezien en gedaan!