Krakau, Polen – Deel 3

Hoi! Hier deel 3 van mijn reisje naar Krakau. Voor donderdag (en de rest van de dagen) was er slecht weer voorspeld, kou en regen. We hadden daarom besloten om die dag veel binnen te bezoeken.

De vorige dag hadden we boodschappen gedaan bij de supermarkt tegenover het hostel. Daar kwamen we er achter dat Polen voor toeristen een goedkoop land is. De producten in de supermarkt waren erg goedkoop, zo hadden we een bak met aardbeien voor maar €1,50 waar je in Nederland nu makkelijk €4,00 voor zou betalen. In het hostel was een koelkast waar je je spullen, met je naam erop, in kon zetten en dat hadden we gedaan.

Die ochtend ontbeten we met de boodschappen van de vorige dag en hadden we dus aardbeien op brood.

Er zijn een aantal dingen die erg opvallen in Krakau, de vele trams en de kraampjes waar ze Poolse pretzels verkopen. Overal in de stad rijden er trams en dit is ook het meest gebruikte openbaar vervoersmiddel. De kraampjes met pretzels staan ook door de hele stad. Het zijn blauwe kraampjes waar je voor 1,60 plt (omgerekend 40 eurocent) een pretzel kunt komen. De verkopers zitten de hele dag in het hokje en als het regent maken ze er een soort tent omheen.

We besloten vandaag naar binnen te gaan bij de Maria kerk, een van de bekendste kerken in Krakau. In de reisgids hadden we gelezen dat daar een heel bijzonder kunstwerk was die om 11:45 openging, er werd ervoor gewaarschuwd dat er vaak een enorme rij bij stond. We hadden er niet bewust voor gekozen om op die tijd naar binnen te gaan maar toevallig gingen we rond 11:30 de kerk binnen. Hier aangekomen zagen we het altaar, we vonden het mooi maar zagen niet veel toeristen kijken. Toen we in de kerk rondliepen zagen we opeens een plaatje van het altaar dat er heel anders uitzag dan het altaar wat wij hadden gezien en toen snapten we het opeens. Het altaar heeft twee ‘deuren’ voor het echte kunstwerk, die deuren worden om 11:45 geopend en daar komen veel toeristen op af. En inderdaad, toen we om 11:45 voor het altaar stonden was het daar ontzettend druk en werden de deuren door een non geopend.

De binnenkant van de Maria kerk was ook erg mooi.

IMG_0210IMG_0215IMG_0217

Toen we de kerk uitliepen was het bijna 12:00, dat betekende dat er zo trompet vanuit het bovenste raampje van de kerk werd gespeeld dus besloten we op het plein te wachten tot dat zover was. Elk uur wordt er vanuit de Maria kerk door de lokale brandweer lieden met een trompet gespeeld. Dit lied met de trompet wordt ook om 12:00 door heel Polen op de radio gespeeld. Halverwege het trompetlied wordt er gestopt met spelen. Vroeger was er namelijk een trompetspeler die de bevolking van Krakau wilde waarschuwen voor de indringers die de stad binnen kwamen, hij werd echter halverwege zijn lied neergeschoten door een pijl en boog en kon het lied dus niet verder afspelen.

IMG_0241IMG_0233IMG_0239IMG_0240

Via de grote markt liepen we naar de burcht, het was onverwachts toch mooi weer geworden en op de heuvel stond een kathedraal waar we graag naar binnen wilden. In de kathedraal mocht je echter geen foto’s maken.

IMG_0247IMG_0248IMG_0251IMG_0252IMG_0245

Via de burcht liepen we richting het centrum waar we een cupcake aten en koffie dronken. Van tevoren hadden we al reclame gezien van deze cupcake keten en daar wilde we graag wat lekkers eten. Ik had een red velvet cupcake met een latte met kaneel een cookie.

We liepen na de cupcakes verder naar een van de oudste universiteiten ter wereld.

Ook bezochten we de Paul en Peter kathedraal die we onderweg naar de markt tegenkwamen.

IMG_0255IMG_0258IMG_0259

Het weer was de hele dag er wisselend, het ene moment scheen de zon en was het warm, en het andere moment was de lucht dreigend en regende het. Omdat het erg hard begon te regenen besloten we naar het winkelcentrum te gaan. Hier hebben we een paar uur rondgelopen en gewinkeld.

Omdat we nog wel iets wilden doen maar het buiten regende zochten we een binnen activiteit en kwamen we uiteindelijk bij een museum over Krakau in de nazi tijd terecht. We gingen er met de tram heen, het museum lag namelijk buiten het centrum in de ‘Getto’. Dit was ook de wijk waar de Joden vroeger verplicht moesten wonen. Het museum was erg indrukwekkend en we hebben er een lange tijd rondgelopen.

Na het museum namen we de taxi terug naar het hostel en na daar even kort geweest te zijn liepen we naar de markt toe. Daar gingen we naar binnen bij een Italiaans restaurant, la spagettia waar we naar de kelder werden gebracht. Daar zag het er erg gezellig uit en hebben we lekker gegeten.

Dat was alweer het derde deel van mijn reis in Krakau! Lees meer in deel 4.