Krakau, Polen – Deel 5

Hoi, hier al het laatste deel van mijn reis naar Polen! Vandaag hadden we ’s ochtends een tour naar een zoutmijn en vlogen we ’s avonds alweer terug naar Nederland.

Ook deze tour hadden we bij het hostel geboekt. We werden om 9:20 opgehaald en nadat we in het hostel hadden ontbeten en nog even broodjes bij de supermarkt hadden gekocht stapten we in het busje.

Na een half uurtje rijden kwamen we bij de zoutmijn in het dorpje Wieliczka aan. Dit is een oude zoutmijn die nu niet meer in gebruik is en nu open is voor bezoekers.

Ook hier kregen werden we in groepjes ingedeeld met een Engelse gids. We kregen weer een koptelefoon waardoor we de gids, die door een microfoontje sprak, konden verstaan. We gingen de mijn in en moesten heel wat meters naar beneden en die moesten we allemaal met de trap doen. Er leek maar geen einde aan te komen.

Toen we eenmaal beneden kwamen liepen we door lange gangen van de ene zaal naar de andere. De gids legde uit dat de gangen speciaal voor de toeristen waren verbreed.

Deze mijn is een zoutmijn en vrijwel alles aan de binnenkant is gemaakt van het zout uit de mijn. Ook is er veel kunst in de mijn die ook allemaal gemaakt is van, je raad het al, zout.

Er waren door de hele mijn ook poppen die verkleed waren als mijnwerkers om te laten zien hoe de mijnwerkers vroeger werkten.

Het meest bijzondere aan deze mijn is de enorme kerk die er in zit. De kerk is volledig gemaakt van zout, tot de kroonluchters aan toe.

IMG_0357IMG_0359IMG_0361

De mijn was toeristisch ingericht, zo waren er speciaal voor de toeristen meren in de mijn gemaakt. Dit water moesten ze eerst mengen met zout omdat het water anders het zout uit de muur zou onttrekken.

Door de gehele zoutmijn worden de wanden gesteund door boomstammen. Het zout werd namelijk ook uit de muren gehaald dus moest er voor gezorgd worden dat de mijn nog wel stevig bleef.

Op het laatste punt van de tour waren we 135 meter onder de grond! Daarna moesten we met een heel klein liftje naar boven, we stonden met 9 mensen in de lift maar eigenlijk paste dat niet. Toen we naar boven werden gebracht en boven de deuren opengingen konden we er eigenlijk niet meer uit omdat we klem zaten.

Toen we boven kwamen werden we met het busje weer terug naar het hostel gebracht waar we onze koffers ophaalden en naar het centrum liepen. Eigenlijk wilden we op de markt lunchen maar het was ontzettend druk omdat het zaterdag en mooi weer was. Uiteindelijk aten we bij een leuk Italiaans restaurant. We vlogen om 18:00 maar omdat we met Ryanair vlogen kregen we geen eten onderweg. Daarom aten we nu een grote lunch.

Onderweg kwamen we nog een leuk hotel tegen!

Daarna vertrokken we weer met de trein naar het vliegveld en kwamen we daar ruim van tevoren aan. Na een snelle vlucht van 1:40 kwamen we weer aan in Eindhoven waar we met de bus naar het treinstation gingen. Daar nam ik de trein naar Delft en om 22:30 kwam ik weer thuis aan!

Dat was mijn reis naar Polen!