Krk, Kroatië – Deel 1

Hoi, hier een verslag van mijn reis naar Kroatië! Samen met mijn ouders en broertje ging ik in de zomervakantie ongeveer 3 weken naar de kust van Kroatië!

Sinds twee jaar hebben we een grote boot waarmee we op vakantie graag gaan varen. We wilden naar een plek met mooi weer een water waar we veel konden varen en al snel besloten we naar Kroatië te gaan!

De eerste week gingen we naar het eiland Krk. Dit is een schiereiland in het bovenste deel van Kroatië.

krk

Zaterdag 8 juli We vertrokken zaterdag 8 juli vanuit Delfgauw met de auto en trailer met boot op weg naar Duitsland! Ik heb samen met mijn vader gereden en om de twee uur wisselden we van plek. Aan het eind van de middag, na ongeveer 500 kilometer te hebben gereden, stopten we bij een camping in de buurt van de snelweg in het Duitse Bruvshal. We hadden twee kleine tentjes mee waar we ’s nachts in konden overnachten. Nadat we de tentjes hadden opgezet aten bij het restaurant van de camping.

Zondag 9 juli De volgende dag vertrokken we alweer vroeg naar Oostenrijk. Na weer een hele dag gereden te hebben (600km) en een tijd in de file bij Munchen te hebben gestaan stopten we weer bij een camping in de buurt van de snelweg in het Oostenrijkse Villach en zetten we onze tentjes weer op.

Maandag 10 juli Maandag begon iets minder vrolijk, er bleek namelijk een probleem met de rem van de trailer te zijn. Gelukkig was er in de buurt een garage die ons snel kon helpen en na een reparatie konden we weer op weg naar Kroatië! We reden via Slovenië naar Krk (=-300km) waar we aan het eind van de middag aankwamen bij ons Airbnb adres! Het was een ruim appartement op ongeveer 15 minuten lopen van de zee. Het appartement was van een stel dat met pensioen was en dat aanvulden met de verhuur van appartementen. Ze waren erg gastvrij en vriendelijk en ook al spraken ze weinig Engels probeerden ze toch met ons te kletsen. De zoon van de eigenaar had voor ons een plek in de haven geregeld en na het eten brachten we de boot naar de haven en legden we hem in het water.

Dinsdag 11 juli In Kroatië moet je, als je een boot hebt, een vergunning hebben om te mogen varen. ’s Ochtends gingen mijn vader en broertje samen met de eigenaar van het appartement naar het gemeentehuis om deze vergunning te regelen. Zodra we die hadden gingen we naar de boot en voeren we naar het stadje Punat om een Kroatische vlag te kopen voor op de boot. Het water was een heerlijke temperatuur en nadat we de boot voor de kust voor anker hadden gelegd hebben we de rest van de middag gezwommen en gesnorkeld. ’s Avonds sloeg het weer om en begon het met onweren en regenen.

Woensdag 12 juli Woensdag was het prachtig weer en besloten we de hele dag te varen. We begonnen bij een rotseiland waar we een tijdje zwommen en snorkelden. Daarna voeren we langs het eiland Cres met een tussenstop bij de haven in het dorpje Beli. Op de terugweg naar Krk kwamen we heel toevallig de eigenaren van het appartement tegen die zelf met hun bootje aan het varen waren!

Donderdag 13 juli Vanaf donderdag was er ‘Bora’ in Krk. Dit is een wind die een paar dagen kan aanhouden en waardoor er veel golven op zee zijn. Varen is dan niet heel handig, daarom vertrokken we per auto naar Vbrnik waar we wandelden en een tijdje op het strand lagen. Toen we ’s avonds terug in Krk waren maakten we nog een avondwandeling door het oude centrum.

Vrijdag 14 juli Vrijdag was er nog steeds Bora en konden we niet varen, daarom gingen we met de auto naar Baska waar we een wandeling door het dorp en de haven maakten. ’s Middags gingen we naar het strand waar hele hoge golven waren door de Bora. ‘s Avonds maakten m’n broertje en vader nog een avondvaart.

Zaterdag 15 juli Zaterdag was er nog steeds Bora maar wel al minder dus besloten we die dag gewoon te gaan varen. De eigenaar van de airbnb was vroeger visser geweest en wist veel van de zee af. Hij wees ons op de kaart plekken aan waar we ondanks de Bora toch konden varen. We voeren daarom naar Punat en een stuk langs de kust. Ondanks de wind konden we toch zwemmen en snorkelen. ’s Avonds gingen we met de auto naar het stadje Punat om nog een avondwandeling te maken. Er waren veel toeristen maar behalve de boulevard was er in het dorpje weinig te doen.

Zondag 16 juli Omdat het zondag nog steeds niet echt vaarweer was vertrokken we met de auto naar Dobrinj waar we een wandeling met uitzicht op de kust maakten. Later die middag gingen we nog naar twee stranden, het strand bij Soline waar veel wind en golven waren en het strand bij Stara Baska waar we bij een visrestaurant aten. ’s Avonds pakten we onze spullen in omdat we de dag erna zouden vetrekken naar de volgende plek!

Dit was deel 1 van de vakantie in Kroatië!