Lapland, Finland

Hoi, hier weer een reisverslag! Ik volg nu voor mijn studie de minor ‘Tourist Experiences’, die zich dus focust op toeristische belevingen. Als project moesten we zelf een reis organiseren waarin meerdere toeristische belevingen waren, onze bestemming was Finland! Om precies te zijn Rovaniemi (Lapland) en Helsinki. Er waren vier projectgroepen die elk een eigen dag op de reis moesten organiseren en die dag de reisleiders waren. Elke groep had een eigen thema waar ze zich aan moesten houden.

Maandag 25 maart

Omdat we al bijna twee maanden in Nederland met het project bezig waren keken we allemaal heel erg uit naar het moment dat we dan echt op reis mochten! Om 14:00 verzamelden we op Schiphol en na lang wachten vanwege vertraging vertrokken we rond 16:30 dan echt richting Finland! Na ongeveer 2,5 uur vliegen kwamen we aan in Helsinki.

Om kosten te besparen zouden we vanaf Helsinki met de nachtbus naar Rovaniemi reizen. De bus zou ons ook de hele week in Lapland rondrijden. Helaas is slapen in de bus niet helemaal mijn ding dus het werd een erg vermoeiende reis.

Dinsdag 26 maart

Gelukkig was de reis het wel waard want rond 9 uur kwamen we aan in het besneeuwde Lapland!

Deze dag werd georganiseerd door de projectgroep waar ik in zat, we hadden de doelgroep ‘natuurtoeristen’ met het thema ‘The mysterious arctic’.

Na een korte stop bij Safartica, de organisatie waar we de huisjes hadden gehuurd en sommige mensen een sneeuwpak tegen de kou hadden besteld reden we door naar de eerste activiteit van ons programma: het Arktikum museum!

Dit museum gaat over de natuur in het arctische gebied, het noorderlicht, Lapland en de traditionele manier van leven in het gebied (Sami). We kregen een rondleiding van een uur en hadden ook nog wat tijd om zelf rond te lopen. Het was heel interessant en zeker een aanrader om dit museum te bezoeken!

Na een korte stop bij een supermarkt reden we door naar ons verblijf voor deze paar dagen: ‘Ounasvaaran Lakituvat’, zespersoons chalets net buiten de stad in een natuurgebied. Hele mooie huisjes met een sauna en vloerverwarming, heel fijn met het koude weer. Het was de hele week tussen de -15 en 0 graden. Ik had thermokleding aan, snowboots en mijn snowboardjas en -broek, met al die lagen was het goed te doen in de kou.

Nadat we onze koffers hadden afgezet was het tijd voor onze volgende activiteit, een wandeling in het natuurgebied rondom de chalets! Nadat we zelf een ‘oefenrondje’ hadden gelopen gingen we met de hele klas op pad naar de observatietoren ongeveer 20 minuten lopen van de chalets. We namen onze sleeën mee (die zaten bij het chalet) en hadden veel lol onderweg.

Tip: blijf op de vaste wandelpaden, wij dachten tijdens ons oefenrondje slim te zijn door een stukje van de weg af te snijden en ‘off-road’ te gaan maar we zakten weg en verdwenen tot ons middel in de sneeuw haha!

Na de wandeling hielden we een pauze in de chalets waarbij iedereen per huisje zelf kookte en gingen we in de Finse sauna en koelden daarna af in de sneeuw buiten.

Rond 21:00 tijd voor onze laatste activiteit van de dag, een tour om hopelijk het Noorderlicht te bekijken (geboekt met Safartica). We werden met de bus naar een bos zo’n 20 min buiten de stad gebracht waar een kampvuur stond, we kregen warme bessensap en marshmallows en genoten van de prachtige sterrenhemel. Helaas hadden we geen geluk en zagen we het noorderlicht niet maar de sterren maakten veel goed!

(Foto’s gemaakt door klasgenoot Sebi)

Woensdag 27 maart

Dinsdag was het erg zonnig geweest maar woensdag was het compleet ander weer. Het sneeuwde en waaide behoorlijk en het was een stuk frisser.

We begonnen de dag met een les op de universiteit van Lapland over het arctische toerisme.

Daarna kregen we van twee studenten een rondleiding door de stad Rovaniemi. De stad zelf is in de tweede wereldoorlog platgebombardeerd en daarna opnieuw opgebouwd. De gebouwen in de stad zijn eigenlijk niet zo bijzonder maar het was alsnog leuk om er even rond te kijken.

Daarna lunchten we met de hele groep in de stad bij cafe bar 21. Ik had een wafel met rendier vlees! Het was lekker maar smaakte eigenlijk niet zo bijzonder, ik zou het niet zo snel nog een keer bestellen. Het cafe is wel echt een aanrader, je krijgt er gratis thee, koffie en water en de prijzen vallen voor Finse begrippen erg mee.

Daarna was het tijd voor iets waar ik al lang naar uit keek, de sneeuwscooter tour (geboekt met Lapland Safaris Rovaniemi)! Het slechte weer was als sneeuw voor de zon verdwenen (haha) en er was een strakblauwe lucht, perfect voor de tour. We gingen met twee personen op de sneeuwscooter en hadden een tocht van een uur over de bevroren rivier langs de stad. Het was echt supergaaf en ik zou dit zeker aanraden!

Ik had twee apps (Aurora forecast en Aurora) die voorspellingen gaven voor de kans om het Noorderlicht te zien. Die avond zou er een kleine kans zijn dus besloten we met de klas naar buiten te gaan in de hoop iets te zien. We hadden geluk! Voor een korte tijd was het noorderlicht te zien, het was niet zo groot als je op sommige foto’s ziet maar het was zeker daar, heel leuk om gezien te hebben.

’s Avonds hadden we nog een spelletjesavond met een groot deel van de groep in ons chalet, heel gezellig.

Donderdag 28 maart

Donderdag was alweer de laatste dag in Lapland. ’s Ochtends maakte ik een wandeling in het natuurgebied, we hadden weer geluk met het weer, het was zonnig en al mijn lagen thermokleding waren bijna te warm!

Nadat we uitcheckten in de chalets vertrokken we naar het centrum in de stad voor onze laatste grootste activiteit, een tour om te sleeën met Husky’s (geboekt met Lapland Welcome).

We reden ongeveer een uur uit de stad naar een ‘husky farm’. Hier reden we een uur met de husky’s, mochten we rondkijken bij alle honden op de boerderij en kregen we warm bessensap bij een kampvuur.

Dit is echt zeker een aanrader! Het was superleuk om te doen en zo door de natuur te gaan. De honden waren super lief en heel enthousiast om aan het werk te gaan, ik zou dit zo weer doen!

Hierna reden we door naar Santa Claus Village, Rovaniemi staat bekend als de woon- en werkplaats van de kerstman en in Santa Claus village staan allerlei winkels en restaurants rondom dit thema. Ook is dit de plek waar de arctic cirle doorheen loopt.

We gingen met de hele klas op bezoek bij de kerstman, kochten souvenirs en sprongen over de arctic circle. Daarna aten we nog wat bij een restaurant tegenover Santa Claus Village. Veel dingen sloten namelijk al om 17:00 omdat het al laagseizoen is.

Toen was het alweer tijd om met de bus richting Helsinki te rijden en zat het gedeelte in Lapland er alweer op. Het was een supergave ervaring en Lapland is echt een hele bijzondere reisbestemming! Ik zou het zeker raden om deze plek te bezoeken en alle leuke activiteiten te doen!

Over een paar dagen komt de aparte reisblog van het laatste deel van mijn reis online, namelijk Helsinki!