Je bekijkt nu Lombok, Indonesië (4) – Rijstvelden, jungle en handwerken in Tetebatu

Lombok, Indonesië (4) – Rijstvelden, jungle en handwerken in Tetebatu

Selamat siang! Samen met Luuk ben ik een maand aan het rondreizen door Indonesië! We gaan naar Bali, Lombok en de Nusa en Gili eilanden en reizen rond met onze backpacks. Hierbij ons vierde reisverslag!

Aan het begin van onze reis verbleven we op Bali in de kustplaatsjes Uluwatu en Canggu en het binnenland, Ubud. Daarna zijn we naar de Gili eilanden van Lombok getrokken en reizen we nu naar het binnenland, Tetebatu!

Vrijdag 21 oktober
Vrijdagochtend namen we de lokale boot terug naar het vaste land van Lombok. Ons eerste idee was om op Lombok de Rinjani vulkaan te beklimmen, dat leek ons super vet maar helaas was er deze week veel slecht weer. We zagen het niet zitten om in de regen en mist naar boven te klimmen en vervolgens geen uitzicht te zien haha. Daarom besloten we het binnenland van Lombok te bekijken en in het dorpje Tetebatu te verblijven.

De eigenaar van de Homestay had een taxi voor ons geregeld dus na een korte vaartocht met de boot konden we meteen in de taxi stappen. Na een autorit van 2 uur kwamen we aan in Tetebatu! Dit keer een mooie bungalow met uitzicht op de jungle. We verblijven in de ‘Wina Wani Homestay’, er is een super lieve eigenaar ‘Ron’ die zelf best goed Nederlands spreekt!

Luuk is alleen helaas niet helemaal fit, waarschijnlijk Bali-belly opgelopen dus we besluiten de rest van de dag lekker bij de bungalow te chillen. Lombok is dus grotendeels islamitisch en je hoort hier heel goed de moskees, zelfs zo’n klein dorpje als Tetebatu heeft er meerdere die ook elk uur door elkaar heen af lijken te gaanVerder is er in Tetebatu niet zoveel te beleven, vooral de natuur en het lokale leven

‘s Avonds at ik in het restaurant van Ron ‘Warung Money Forest’. Lekker maar wel erg pittig haha. Ook sprak ik met Ron af dat we de volgende twee dagen een tour door de omgeving zouden krijgen!

Zaterdag 22 oktober
Zaterdag was een erg leuke dag! De dochter van de eigenaar, Wina, heeft ons een tour door de omgeving gegeven.

We begonnen in het dorpje met de lokale rijstvelden en zagen de boeren aan het werk. Mensen leven hier echt van heel weinig, ze verkopen af en toe wat producten maar de rest van de tijd telen ze alleen voor eigen gebruik. Als ze echt geld nodig hebben gaan ze een aantal maanden naar een ander eiland of buitenland zoals Maleisië om geld te verdienen. Bijzonder om zo echt het lokale leven te ervaren!

Daarna hebben we een waterval in een grot bezocht. We moesten eerst door een rivier lopen om bij de waterval uit te komen, maar die was echt super mooi.

Daarna liepen we door naar de rijstterrassen, een beetje hetzelfde als in Ubud maar dan zonder toeristen. Wel echt super mooi om te zien. Ze telen in de omgeving ook allerlei soorten groente en fruit. Onder andere vanille, avocado’s, chilipepers, bananen, groene bonen, cacao, koffiebonen etc. We eindigden de tour bij het bos hier waar zowel grijze als zwarte aapjes leven!

De rest van de middag childen we bij de bungalow (er is hier verder niks te doen haha) en at ik bij de Warung van de homestay. De mensen hier zijn echt zo lief! Omdat Luuk zich niet lekker voelde ging ik alleen in het restaurant eten maar ze zorgden ervoor dat er iemand met me mee liep en me weer op kwam halen zodat ik niet alleen over straat hoefde.

Zondag 23 oktober
Zondag gingen we met onze gids Ron met de scooter op pad! We begonnen bij een lokale markt, ze verkochten van alles (groente, vlees en vis) maar het stonk er ook verschrikkelijk… Het was bijzonder om zo’n echt lokale markt te bekijken maar wij kregen er niet echt trek van.

Daarna reden we door naar een dorpje waar alle vrouwen thuis weven. Ze maken allemaal met een klein weefgetouw dat achter hun rug vast zit verschillende doeken. Er is een speciaal patroon dat alleen in lombok gemaakt wordt, dat zie je in het midden. Ze maken zowel gebruik van synthetische kleurstoffen als natuurlijke, zoals van boomschors, indigo en fruit zoals jackfruit. Bijzonder om te zien en een goede gelegenheid om souvenirs te kopen!

Vervolgens gingen we met de scooter weer door naar een vrouw in een dorpje waar iedereen aan bamboevlechten doet. Ze maken eerst hele dunne reepjes van de huid van de bamboe en vlechten daar vervolgens allerlei dingen van, zoals ringen, doosjes en tassen. We mochten het ook zelf proberen maar het was een stuk moeilijk dan het lijkt haha. En wederom hebben we hier wat souveniertjes kunnen kopen.

Daarna zijn we door de rijstvelden weer terug naar het hotel gescooterd. ‘s Middags regende het heel erg hard dus aten we lekker wat in de Warung (restaurant), al is zelfs ‘niet pittig’ eten behoorlijk spicy haha. Onze host Ron spreekt goed Engels maar de rest van het dorp en omgeving niet. We werden ook overal aangestaard dus toeristen zijn nog vrij nieuw in het gebied. Bijzondere afwisseling na het behoorlijk toeristische Bali!

Maandag 24 oktober
Maandag was het tijd om Tetebatu te verlaten. Dit was echt de leukste homestay tot nu toe, Ron en zijn familie waren echt hele lieve mensen. Maar na een tijd in het hele rustige dorp kijken we ook uit naar wat meer levendigheid en stranden!