Londen, Engeland – Deel 2

Hoi! Hier deel 2 van mijn reis naar Engeland! Dit was de dag dat we aankwamen in Engeland en dus ook de eerste echte dag in Londen.

Om 6:30 Engelse tijd kwamen we aan in de haven van Harwich. Uiteindelijk was het dus toch gelukt om de wekker op de goede tijd te zetten en ging er ook nog een vrolijk muziekje door alle kamers om iedereen wakker te maken. Vanaf de boot was het ongeveer anderhalf uur met de trein om in het centrum van de stad te komen. Het was een leuke tocht met de trein en onderweg zagen we veel van het mooie Engelse landschap.

Om 9:00 kwamen we aan op het Liverpoolstreet treinstation in het centrum van Londen. Allereerst kochten we een kaart voor het openbaar vervoer. In Londen hebben ze een kaart die vergelijkbaar is met onze OV-chip, namelijk de Oystercard. Dit is een kaart waar je geld op kan zetten en daarmee gebruik kan maken van al het openbaar vervoer in de stad. Nadat we op het station nog wat koffie dronken vetrokken we met de metro naar het hotel.

Het hotel lag aan Hyde Park, een van de grote parken in Londen. Het hotel lag naast de Nederlandse ambassade (het rode gebouw). Vanaf de metro was het zo’n tien minuten lopen naar het hotel. Omdat we pas later in de middag konden inchecken lieten we onze koffers achter bij de receptie en verkleedden we ons in de toiletten. Er was namelijk voor het hele weekend prachtig weer voorspeld en ook deze dag was het rond de 25 graden.

We besloten meteen de stad in de gaan en we wilden beginnen met het Buckingham Palace. Tegenover het hotel was een bushalte en vanaf daar hadden we een echte Londense rode dubbeldekker naar het paleis. In de bus was het al wennen aan het verkeer aan de linkerkant en dit bleef de gehele reis erg vreemd. Zo keken we met oversteken naar de verkeerde kant en liepen we soms aan de verkeerde kant van trappen. Aan de teksten op de straat met ‘look to the left’ en ‘look to the right’ te zien waren we niet de enige toeristen met dit probleem.

Eenmaal aangekomen bij Buckingham Palace verwachtten we dat er een wisseling van de wacht zou zijn omdat we er rond de tijd waren waarop dat normaal gesproken gebeurde maar het was een beetje onduidelijk of er een wisseling was of niet. Zo kwamen er wel mannen op paarden langs maar gebeurde er bij het paleis verder niet veel. Wel hebben we een tijdje rondgekeken op het plein en naar de soldaten in de wachthokjes. Buckingham Palace is het huis van de koningin en het kantoor van het Britse vorstenhuis. Er werken ongeveer 500 mensen en het paleis heeft een oppervlakte van 77.000 vierkante meter. Het paleis was er mooi om te zien en later kwamen we hier ook nog terug met een fietstocht. Het is een van de bekendste highlights van Londen en dat was te zien aan de hoeveelheid toeristen die er was!

Buckingham Palace ligt aan het St.James park en we besloten daar een rondje door te lopen. Het park was erg mooi met alle groene bomen en mooie bloemen. Het St.James park staat ook bekend om de bijzondere vogelsoort die er te vinden is, namelijk pelikanen! Het was erg grappig om deze dieren bij een normaal eendenvijvertje te zien.

Via het park liepen we naar Downing street, hier is het huis van de huidige premier van Engeland. Voor het huis stonden een hoop politieagenten en werd elke persoon en auto goed gecontroleerd voordat ze naar binnen mochten. Toevallig kwam er een pakketbezorger een pakketje afgeven toen wij stonden te kijken, ook dit pakketje werd gecontroleerd en de pakketbezorger mocht niet verder dan het hek komen, iemand moest het komen afhalen. Na de aanslag in Manchester was er overal in de stad veel extra controle door politie en militairen.

Toen we Downing street uitliepen kwamen we uit bij een van de bekendste highlights van Londen, de Big Ben! Helaas was er op dit tijdstip van de dag veel tegenlicht dus was het lastig om foto’s te maken, maar het was erg bijzonder om de toren die altijd in films voorbij ziet komen in het echt te zien.

Londen heeft een speciaal OV systeem waarbij er ook een waterbus over de Thames gaat waarbij je op meerdere haltes uit kan stappen. Het leek ons erg leuk om met deze bus mee te gaan en na wat gedoe met het opladen van de OV-kaart konden we mee met de waterbus! We stapten in bij de halte bij de Big Ben en het idee was om maar een paar haltes mee te gaan. Het was echter zo leuk op de boot met het prachtige uitzicht, het zonnetje en verfrissende windje dat we besloten te blijven zitten tot de halte Greenwich.

Greenwich is een bijzondere plaats, de nulmeridiaan loopt er namelijk doorheen. Ook staat de klipper Cutty Sark in de stad en is er een tunnel onder de Thames door. Nadat we in het zonnetje een ijsje en wat fruit hadden gegeten liepen we door naar het park van Greenwich, dit is een erg leuk park met veel groen. Op het gras lagen veel mensen te genieten van de zon.

We liepen in het park een soort heuvel op om de nulmeridiaan te vinden. Vanaf de heuvel hadden we een mooi uitzicht over de stad en de skyline van Londen!

Nadat we hadden gemeten met een speciale app op de telefoon of we wel echt op de nulmeridiaan waren zagen we ook nog de lijn in de straat liggen die de meridiaan aangaf.

Bron internet

Nadat we nog wat in het park hadden rondgelopen liepen we weer terug naar de waterbus die ons terugbracht naar het centrum waarna we met de metro weer terug naar het hotel gingen. Onderweg kwamen we nog langs de Big Ben die nu wel prachtig  door de zon verlicht was.

Eenmaal in het hotel konden we inchecken en onze kamer bekijken, we hadden uitzicht op de bomen van het Hyde Park. Om nog meer van de Engelse sfeer mee te krijgen aten we die avond in een echte Engelse pub.

Dat was alweer het einde van deel 2. Lees meer over onze derde dag in deel 3!