Londen, Engeland – Deel 3

Hoi! Hier deel 3 van mijn reis naar Londen! Vandaag hadden we een fietstocht en maakten we een wandeling door de stad.

Vandaag hadden we een bijzondere activiteit, namelijk een fietstocht door de stad. Er is een Nederlandse organisatie, Baja Bikes, die in heel veel grote steden fietstochten organiseert met een Nederlandse of Engelse gids. Ik heb voor het eerst een fietstocht met Baja Bikes gemaakt in New York. Samen met mijn moeder en een kleine groep gingen we met een gids fietsen door Central Park en hadden we tocht door het centrum van New York en over twee bruggen. Die fietstocht is toen zo goed bevallen dat ik later met een vriendin in Barcelona ook een fietstocht boekte. Het leuke van een Nederlandse gids is dat ze kunnen vertellen hoe het is om als Nederlander in het buitenland te wonen en vaak hebben ze leuke insider tips.

Vandaag hadden we dus ook een fietstocht langs een aantal highlights van Londen. We begonnen bij het kantoor van Baja Bikes dat vlak bij de Thames lag. We gingen met de metro naar station Waterloo en liepen vanaf daar naar het kantoor. We maakten daar kennis met onze gids en kregen onze fietsen.

Via de Thames fietsen we naar Buckingham palace. Onderweg stopten we af en toe zodat we foto’s konden maken en uitleg kregen over een aantal highlights.

Bij Buckingham Palace konden we nu de echte wisseling van de wacht meemaken. Terwijl de gids bij onze fietsen bleef zagen we de optocht met de paarden, het was erg druk met toeristen maar ik was op een stuk van de brug geklommen en had vanaf daar goed uitzicht over de optocht.

Na de optocht stopten we nog even bij de voorkant van het paleis en fietsten we daarna door naar de wisseling van de paardenwacht.

Daarna fietsen we door naar Covent Garden, een leuk marktje met verschillende winkels en eetgelegenheden. De gids vertelde een grappig verhaal over de naam van deze markt. Toen een rijke man deze markt opende had hij de plek de naam Klooster Tuin willen geven, in het Engels is dit Convent Garden. Helaas was hij niet erg goed met spelling en noemde hij de plek per ongeluk ‘Covent Garden’. Omdat hij zo’n belangrijk persoon was durfde niemand hem te vertellen dat hij het woord verkeerd gespeld had dus heet de plek nu nog steeds zo! Op het plein zagen we ook de introductie van een nieuw ontwerp voor op de taxi’s. De taxi’s stonden hier nu voor een fotoshoot voor de media.

Via de drukke straten fietsen we naar de St. Pauls Cathedral waar we uitleg kregen over de kerk en haar geschiedenis. Dit is een van de gebouwen in Londen die redelijk goed door de oorlog is gekomen.

Na de kerk fietsten we langs een overdekte vleesmarkt weer terug naar Baja Bikes waar we onze fietsen weer inleverden.

Het was een hele leuke fietstocht en als het mooi weer is zeker een aanrader! Er waren in de stad op veel plekken fietspaden en het overige verkeer hield rekening met de fietsers. Omdat je achter de gids en andere mensen aanfietst went het ook snel om links te fietsen. Wat wel opvallend was, was dat wij vrijwel de enige fietsers waren die zonder helm fietsten. Dit had ik ook gemerkt toen ik in Cambridge fietste maar het blijft een groot verschil met Nederland.

Nadat we een broodje op het gezellige pleintje waar Baja Bikes zat, aten besloten we door de stad te wandelen. We besloten over de Queens walk te lopen, dit is een wandelpad aan de zuidkant van de Thames. Hierover gaat een wandelroute die langs een aantal highlights gaat.

Als eerst kwamen we langs het Tate museum, een bijzonder museum omdat het in een oude elektriciteitscentrale zit. Met de lift kan je naar de 10e verdieping waar je prachtig uitzicht over de stad hebt. Het was erg helder en we konden een groot deel van de stad bekijken.

Nadat we van het uitzicht hadden genoten liepen we naar de Millennium Bridge. Deze voetgangersbrug is gebouwd in het jaar 2000 en staat bekend als wiebelbrug omdat hij toen hij gebouwd was instabiel was en bewoog als mensen eroverheen liepen.

millennium-bridge-london

Bron internet

Aan het einde van de brug kwamen we uit bij de St. Pauls Cathedral, het plan was om er naar binnen te gaan maar omdat we maar 30 minuten hadden voordat de kathedraal sloot besloten we dat niet te doen.

Via de bus vetrokken we weer naar het hotel om even uit te rusten en daarna wilden we in Hyde park gaan lopen. Toen we aankwamen bij het park zagen we fietsen staan en leek het ons leuk om door het park te fietsen. Londen heeft een handig fietssysteem waarbij er op veel plekken in de stad fietsrekken staan waar je een fiets kan pakken of neerzetten. Er staan palen waar je voor weinig geld met je creditcard een fiets kunt huren voor een paar uur of een hele dag. Je kunt vervolgens rondfietsen en als je klaar bent, de fiets in een rek weer terugzetten. Op je bonnetje staat een cijfercode waarmee je de fiets van het slot kunt halen. We besloten 4 fietsen te huren en fietsen een tijdje door het park. Een ideale manier om in een korte tijd veel van het park te zien. In het park zagen we ook schattige eekhoorns.

Toen we het hele park gezien hadden zochten we een Indiaas restaurant op. Er wonen veel Indiërs in Engeland en op veel plekken waren er Indiase restaurants. We hadden verschillende gerechten en het was erg lekker!

Dat was alweer deel 3 van de reis! Lees meer over de vierde dag in deel 4.