Madrid, Spanje – Deel 1

¡Hola! Deze dag begint ’s ochtends om 8:00 nog in Salamanca maar de rest van de dag ben ik in Madrid!

Toen ik in Nederland mijn vluchten boekte wist ik dat dat via Madrid zou zijn. Omdat het me leuk leek om ook een beetje van de stad te zien in plaats van alleen het vliegveld boekte ik de vlucht om 20:15. Als ik dan ’s ochtends vroeg vanuit Salamanca zou vertrekken, zou ik de hele dag nog in Madrid hebben.

Zo gezegd, zo gedaan. Om 7:15 vertrok ik vanuit het appartement naar het grote busstation van Salamanca. Ik kocht bij een automaat een kaartje en zat om 8:00 in de bus. In de bus zaten nog ongeveer 15 andere mensen maar ik leek de enige echte toerist. Na een paar uur rijden door het Spaanse landschap kwamen we om 10:35 aan in Madrid.

De weersvoorspelling voor die dag was helaas niet zo goed, koud en veel regen. Ook had ik mijn koffer bij me dus was het niet heel handig om daarmee door de stad te lopen en had ik ook maar een dag de tijd. Ik besloot daarom een dagkaart voor de Hop-On Hop-Off bus te kopen en daarmee door de stad te rijden. Met de metro ging ik naar een groot plein waar ik bij een kiosk een dagkaart kocht.

De bus heeft 2 verschillende routes, een blauwe en een groene. Beide routes duren als je de hele rit blijft zitten ongeveer 1,5 uur. Vanwege het weer en de tijd besloot ik om eerst allebei de routes helemaal af te gaan.

Bij het kopen van een kaartje kreeg je een plattegrond en oordopjes. De oordopjes kon je in een apparaatje in de stoel van de bus steken en dan kreeg je per bezienswaardigheid uitleg in je eigen taal te horen.

Nadat ik heel veel had gezien bij beide routes lunchte ik met een broodje bij de Subway. Het nadeel van de bus is dat je maar naar 1 kant goed naar buiten kon kijken. De bezienswaardigheden waren wisselend links en rechts van de bus en je kon niet steeds wisselen van stoel. Daarom besloot ik route 1 nog een keer te volgen maar nu aan de andere kant te gaan zitten. Ik stapte toen uit bij een overstap halte en volgde nog een klein stukje van route twee. Daar stapte ik uit bij een metro station waarmee ik rechtstreeks naar het vliegveld kon gaan.

Omdat ik niet genoeg tijd had om de bezienswaardigheden uitgebreid te bekijken kan ik er niet veel uitleg bij geven, wel heb ik heel veel foto’s gemaakt! Helaas zijn alle foto’s uit de bus gemaakt en zijn ze daarom niet altijd van een goede kwaliteit. Wel geven ze een goed idee van hoe de stad er uit ziet 🙂

Madrid heeft een speciale metrolijn die naar het vliegveld gaat en ruim op tijd kwam ik aan op het vliegveld. Er stond vrijwel geen rij en ik was snel de douane door. Op het vliegveld moest ik nog een tijd wachten maar uiteindelijk konden we het vliegtuig, die onder een mooie regenboog stond, in.

Tijdens het vliegen hadden we mooi uitzicht over de stad Parijs en konden we zelfs de Eiffeltoren zien!

Uiteindelijk landde ik om 22:35 en zat mijn reis er al weer op!

Ik heb een leuke en leerzame reis in Spanje gehad!