Je bekijkt nu Moskou, Rusland – Deel 3

Moskou, Rusland – Deel 3

Hoi! Hier het derde deel van mijn reis naar Rusland!

Op dinsdag stond er schaatsten met de hele klas op het programma.

Om 10:00 moesten we in het Gorky park, een bekend park in Moskou, zijn. Omdat we vroeg weg moesten besloten we om broodjes bij de bakker van de supermarkt te halen en die onderweg te eten.

We liepen samen met de hele groep naar de metro en moesten daarna nog een stukje naar het Gorkypark lopen. Toen we daar aankwamen zagen we de grote schaatsbaan al liggen. Het was geen vierkante schaatsbaan zoals we die in Nederland kennen maar het waren allemaal lange stukken ijs zodat je allemaal verschillende paden had waar je over kon schaatsten. Toen de schaatsten werden uitgedeeld kreeg iedereen kunstschaatsen maar dat was niemand gewend, iedereen ging na twee stappen al bijna door zn enkels. Na heel wat gedoe konden we ze gelukkig omruilen voor ijshockeyschaatsen waar iedereen wel op kon schaatsen. We hebben toen een tijdje rond geschaatst. We waren de enige toeristen want overal om ons heen schaatsten Russen. Het ijs was niet zo goed, er waren veel gaten, dus na een paar rondjes vonden we het mooi geweest. De Russen zelf hadden geen enkel last van het kapotte ijs en schaatsten overal gewoon overheen.

Nadat we de schaatsten hadden ingeleverd was het tijd om aan het project voor school te werken. We moesten voor ons project onderzoek doen naar het imago Moskou. Om daar achter te komen moesten we per projectgroep 12 interviews doen en 96 enquêtes afleggen en daar hadden we deze middag de tijd voor. We besloten op te splitsen en we hadden al snel mensen gevonden voor onze interviews, we kwamen namelijk bij de Starbucks een groep scholieren van een internationale school tegen. We hadden een leuk gesprek met ze en dit was voor het eerst dat er geen taalprobleem was. Toen wij vertelden dat de overheid een veiligheidswaarschuwing voor Rusland heeft gegeven vielen ze bijna van hun stoel van verbazing. Zelf waren ze erg enthousiast over Moskou en we kregen nog tips over leuke plaatsen om te bezoeken.

Daarna zijn we met de metro naar het rode plein gegaan om daar onze enquêtes af te leggen maar erg veel toeristen die Engels spraken waren er niet. Uiteindelijk hebben we wel een aantal mensen zover kunnen krijgen de enquête in te vullen. Ook deze middag kwamen we  onderweg veel mooie gebouwen en metrostations tegen.

Daarna waren we helemaal verkleumd door de kou en besloten we ergens binnen wat te gaan drinken. Ik had een cappuccino en salted caramel cheesecake, het was allebei erg lekker!

Daarna zijn we naar het hotel gegaan om even uit te rusten, later die avond zouden we namelijk de Ostankinotoren op gaan. Dit is een van de hoogste torens van de wereld en vanaf boven zou je een prachtig uitzicht over de stad moeten hebben.

Rond 18:45 vertrokken we naar de metro om naar de toren te gaan. We gingen best ver met de metro het centrum uit en kwamen toen in een verlaten wijk van Moskou. Het was erg donker en er liepen zwerfhonden rond, voor het eerst deze reis voelden we ons niet helemaal veilig. Toen we de metro uitkwamen konden we de toren eerst ook niet vinden, er hing veel mist en de toren was maar half zichtbaar. We moesten onder een treinstation door om bij de toren te komen en daar gebeurden ook vreemde dingen, er was een man die (denken wij) graag zijn trein wilde halen en dus over het hek klom, over het spoor rende en net voordat de trein aankwam snel op het perron klom. Dat zou in Nederland niet zo snel gebeuren.

Toen we eenmaal aankwamen bij het park waar de toren was moesten wel even goed zoeken waar de ingang was. We hebben wel een half uur door het park en om de toren heen gelopen maar we konden geen ingang vinden, overal zat het hek dicht. Nadat we gebeld hadden met een klasgenoot kregen we te horen dat er wel een ingang open was maar iets later bleek dat de toren zou sluiten omdat er zoveel mist was. We waren dus voor niks naar de toren gekomen maar het was wel bijzonder om ook een andere soort kant van Moskou te zien.

Toen we terug in het centrum kamen zijn we met een deel van de groep terug gegaan naar het restaurant waar we ’s middags hadden geluncht. Toen we daar aankwamen zag het er wel heel anders uit dan ’s middags. De serveersters hadden hun lange broeken verruild voor korte jurkjes en er stond harde muziek. Het was veranderd in een club en naarmate het later op de avond werd en de Russen steeds meer dronken werd de muziek steeds harder en begonnen er mensen te dansen tussen de tafels waar andere mensen aan het eten waren. We hadden lekker gegeten en keken onze ogen uit terwijl alle Russen vrolijk dansten.

Wat ons al sinds we hier waren opviel was de enorme hoeveelheid bloemen die hier te koop zijn. Later kwamen we erachter dat het op 8 maart vrouwendag in Rusland is. Dit is vergelijkbaar met Valentijnsdag in de rest van Europa, alle mannen kopen bloemen en cadeautjes voor de vrouwen in hun leven. In het restaurant hadden ze zelf vazen met water op tafel waar de vrouwen hun bloemen in konden zetten!

Het restaurant was naast het rode plein en de gebouwen zagen er in het donker erg bijzonder uit.

Na het eten zijn we weer terug naar de kamer gegaan, we moesten namelijk een begin maken aan het inpakken van onze koffer. Woensdagochtend moesten we namelijk uitchecken in het hotel omdat we ’s avonds al naar Sint-Petersburg zouden vertrekken!

Lees meer over mijn reis in Rusland in deel 4!