Je bekijkt nu Moskou, Rusland – Deel 4

Moskou, Rusland – Deel 4

Hoi! Vandaag deel 4 van mijn reis naar Rusland!
Woensdag was onze laatste dag in Moskou, ’s avonds zouden we met de nachttrein naar Sint-Petersburg gaan dus moesten we voor 12 uur uitchecken bij het hotel.

Omdat we om 10:00 bij het mausoleum van Lenin moesten zijn stonden we om 9:00 bij de receptie van het hotel. Gelukkig konden we de koffers in het hotel laten dus hadden we daar geen last van.

Om ongeveer half 10 liepen we naar een bakker om broodjes te halen en liepen we door naar het rode plein voor het mausoleum.

Toen we daar aankwamen hoorden we dat het mausoleum gesloten was, waarom wisten ze niet precies. Misschien kwam het omdat het internationale vrouwendag was of omdat het winter is maar we konden niet daar binnen. We besloten daarom om naar het Kremlin te gaan om daar rond te lopen, dat hadden we nog niet eerder gedaan. We kochten een kaartje waarmee we een aantal kerken en een tentoonstelling binnen konden komen. Het was bijzonder om binnen te zijn maar we hadden er allemaal meer van verwacht. We konden maar één kerk in en verder hadden we het vrij snel gezien. Wel stonden er mooie gebouwen en was het toch leuk om binnen geweest te zijn!

Daarna besloten we om een stukje te gaan lopen en de brug op te gaan. Vanaf de brug heb je namelijk mooi uitzicht op het water en het Kremlin.

Toen we aan het lopen waren ging de zon schijnen en werd de temperatuur een stuk aangenamer. Omdat het licht nu zo mooi was besloten we ook nog even naar het rode plein te gaan om nog wat foto’s te maken.

Om half 3 zouden we een metrotour hebben en omdat er nog wat tijd tussen zat gingen we nog even naar een café om wat te drinken. Ik had weer een lekkere cappuccino.

Nadat we wat gedronken hadden liepen we naar het metrostation waar de tour zou beginnen. De klas werd in drie delen verdeeld, elk met een gids. Tijdens de tour gingen we langs de meest bijzondere metrostations en kregen we veel uitleg. De gids sprak gelukkig goed Engels. Er zijn veel metrostations geinspireerd door vriendschappen met andere landen zoals Oekraïne en we kregen ook andere bijzondere dingen te horen. Zo waren er veel metrostations met afbeeldingen van Stalin die op een gegeven moment zijn vervangen door afbeeldingen van Lenin. In sommige metrostations hangen beelden die geluk brengen als ze aanraakt.

Tijdens de metrotour was er helaas een portemonnee van een klasgenoot gestolen door een zakkenroller, erg sneu. Iedereen lette de hele tijd al goed op zijn/ haar spullen maar blijkbaar had de zakkenroller toch een kans gezien.
Na de metrotour hebben we nog een tijdje op een muurtje in de zon gezeten en zijn daarna nog even naar een winkelstraat met souvenirs winkeltjes gegaan. We hadden om 19:00 bij hetzelfde restaurant als de dag daarvoor gereserveerd dus gingen we vanuit de winkelstraat met de metro naar het rode plein, daar was het restaurant dichtbij.

Ik besloot iets ‘Russisch’ te proberen en had beef stroganoff en als toetje een aardbei ijsje, het was allebei erg lekker.

Na het eten bleven we nog een lange tijd in het restaurant zitten, we konden namelijk de hotelkamer niet meer in en moesten nog een tijdje wachten tot we naar de trein konden. Om 23:55 zou de trein vertrekken maar omdat we ook nog met de metro naar het treinstation moesten wilden we rond 22:30 bij het hotel de koffers ophalen.

Uiteindelijk duurde alles veel te lang en vertrokken we pas 23:00 bij het hotel. Nadat we de hele weg naar de metro, met koffers en al, hadden gerend kwamen we gelukkig nog op tijd aan bij de trein.
De trein had een smalle gang met allemaal kleine coupes waar 2 stapelbedden waren, de onderste bedden kon je ook veranderen in banken. Nadat het een tijdje zoeken was hoe we de koffer konden neerzetten en de bedden konden opmaken was alles uiteindelijk gelukt en konden we rond 1 uur gaan slapen. Het gehobbel van de trein zorgde ervoor dat ik snel in slaap viel.

Lees meer in deel 5 van mijn reis in Moskou!