Je bekijkt nu Nusa-eilanden, Indonesië (6) – Duiken, snorkelen en touren op Nusa Lemongan

Nusa-eilanden, Indonesië (6) – Duiken, snorkelen en touren op Nusa Lemongan

Selamat siang! Samen met Luuk ben ik een maand aan het rondreizen door Indonesië! We gaan naar Bali, Lombok en de Nusa en Gili eilanden en reizen rond met onze backpacks. Hierbij ons zesde reisverslag!

Eerst verbleven we in de kustplaatsjes Uluwatu en Canggu en het binnenland Ubud in Bali. Daarna zijn we naar de Gili eilanden, het binnenland (Tetebatu) en de kust (Kuta) van Lombok getrokken. Nu reizen we naar de Nusa eilanden voor de kust van Bali!

Vrijdag 28 oktober
Vrijdag was het alweer tijd om Lombok te verplaatsen. We vonden het best jammer want Kuta is echt een hele chille plek met prachtige stranden! Met een taxi die we via het hotel hadden geregeld reden we in zo’n twee uur terug naar Bangsal. Vanuit daar namen we een fast ferry terug naar Bali, namelijk Nusa Lemongan. Voor de kust van Bali liggen drie eilanden, Nusa Penida (de grootste), Nusa Ceningan (de kleinste), en Nusa Lemongan. We hadden van veel mensen gehoord dat die laatste het leukste was dus besloten we daar heen te gaan. De Ferry duurde ongeveer 3 uur en na veel gestamp op de golven waren we blij toen we op Nusa aankwamen!

We verblijven hier in ‘Taman Tari Villa’s’, mooie bungalows met een prachtig zwembad! Daar maakten we meteen lekker gebruik van.

Via het hotel regelden we weer een scooter en gingen we op pad naar ‘sunset point’. De naam loog niet, er zagen een hele mooie zonsondergang. We sloten de dag af met sushi bij Oiishi, ook een aanrader!

Zaterdag 29 oktober
Zaterdag gingen we met de scooter op pad om het eiland te verkennen! De twee kleine Nusa eilanden zijn met elkaar verbonden via een gele brug waar net twee scooters langs elkaar passen. We reden het hele eiland over en stopten onder andere bij ‘secret beach’ en ‘blue lagoon. Het eiland is echt prachtig met een enorm blauwe zee! Ook verbouwen ze hier in het ondiepe water zeewier dat ze daarna laten drogen langs de weg. Bijzonder om te zien.

Uiteindelijk kwamen we uit bij de mangroves van het eiland. Deze bomen helpen er met hun wortels voor dat het eiland niet wegvaagt voor erosie. We besloten een kayak te huren en op die manier door de mangroves te varen, leuk om te doen!

Na een drankje op het strand bij ‘Tiger Lilly’ eindigden we de dag met een pokebowl bij het restaurant van ons hotel, ‘Steng Bali’.

Zondag 30 oktober
Zondag moesten we vroeg opstaan, we hadden namelijk een snorkeltour geboekt! We zijn naar 3 plekken geweest (Mant Bay, Crystal Bay & Mangrove Point) en hebben Manta roggen, schildpadden en tijdens het varen kort dolfijnen gezien!

Het was wel een beetje dubbel want er waren wel heel veel mensen aan het snorkelen om zo’n Manta te bekijken. Maar wel heel bijzonder om deze grote dieren te zien! (Ze kunnen zo’n 3 tot 5 meter worden). Ook zagen we prachtige koralen en heel veel vissen.

‘s Middags hebben we een stop gemaakt bij Devils Tear, een punt waar de golven vol in de rotsen slaan. En besloten we weer een heerlijke Balinese massage te nemen!

Maandag 31 oktober
Maandag ging de wekker vroeg want er stonden weer duiken op het programma! Na het ontbijt reden we door naar Siren Diving, de duikschool waar we de duiken geboekt hadden. Met de boot voeren we naar onze eerste duikspot (Puta Tede) voor de kust van Nusa Penida. Na een pauze met thee en worteltaart op de boot voeren we terug naar de kust van Nusa Lemongan voor de tweede duikspot, Mangrove Point.

We hebben veel gezien! Een schildpad, alen, veel vissen en prachtige koralen!

De rest van de middag lagen we lekker bij het zwembad van het hotel!

Dinsdag 1 november
Dinsdag was het helaas alweer tijd om dit prachtige eiland te verlaten. Via Mushroom beach namen we weer de boot terug naar Bali zelf.

Nusa Lemongan was echt een super mooi en gezellig eiland! Een aanrader om hier langs te gaan!