Je bekijkt nu Parijs, Frankrijk

Parijs, Frankrijk

Bonjour! Afgelopen week was ik samen met een vriendin een weekendje op stedentrip naar Parijs! We hebben weer veel gezien en gedaan en genoten van Frankrijk!

Zaterdag 12 maart

Omdat dit een vrij spontaan tripje was hadden we laat geboekt, daardoor was de trein naar Parijs erg prijzig. We besloten daarom met de nachtbus te gaan, dat was namelijk even snel maar een stuk goedkoper! We reisden met de Flixbus vanaf Utrecht en aangezien de bus pas om 00:50 vertrok genoten we eerst van sushi en gin-tonics in de stad.

Zondag 13 maart

Na een korte nacht met weinig slaap kwamen we om 6:30 aan in de stad. We besloten meteen een ‘visit-Paris’ kaart te kopen waarmee we drie dagen onbeperkt met het ov konden reizen, echt een aanrader. We verbleven in het ‘Hotel de Paris Montmartre’, een erg klein maar wel netjes hotel, prima als je er toch alleen maar bent om te douchen en slapen. We mochten onze spullen al afgeven en besloten toen de dag te beginnen met een Frans ontbijtje.

Daarna was het tijd om de stad te verkennen! We wandelden een stuk langs de Seine en kwamen uit bij de bekendste highlight van Parijs, de Eiffeltoren! Onderweg zagen we de bekende imposante witte gebouwen met schattige balkonnetjes. Na de Eiffeltoren gingen we met het ov naar de ‘witte taart’, de Sacre Coeur. Vanaf hier hadden we mooi uitzicht over de stad. Het was wel een bijzonder bezoek want toen we naar binnen gingen bleek er een kerkdienst bezig te zijn waar alle toeristen gewoon omheen liepen…

Na onze wandeling hakte de korte nacht er wel in dus besloten we een dutje in het hotel te doen. toen we weer wat waren bijgekomen was het tijdje voor een rondje Parijs in het donker!

Maandag 14 maart

Maandagochtend hadden we kaartjes voor het Louvre gekocht. Het museum was veel te groot om in een paar uur te bezoeken maar het was leuk om er een keer geweest te zijn!

Het was heerlijk weer dus hebben we een hele tijd op het terras in de zon gezeten. Als vegetariër is de keuze in Franse restaurants niet reuze dus heb ik deze dagen afwisselend een vega-burger of pasta gegeten haha. Daarna namen we de bus naar de ‘Cimetière du Père-Lachaise’. Een imposante begraafplaats waar verschillende beroemde mensen begraven liggen.

Daarna namen we de bus terug naar het centrum waar we op het terras van luxe-warenhuis Galleria Lafayatte naar de zonsondergang keken.

Dinsdag 15 maart

Dinsdagochtend stond er iets bijzonders op het programma, we hadden namelijk een tour door de Catacombes van de stad geboekt. Dit gangenstelsel is ooit gebouwd voor de mijnbouw maar is daarna gebruikt om de botten van 6 milioen Parijzenaren op te bergen nadat de begraafplaatsen vol raakten… Het was een beetje luguber maar wel erg indrukwekkend en interessant om te bezoeken!

’s Middags zijn we naar het ‘Musée de l’Armée’ geweest, het legermuseum. Een enorm groot gebouw met verschillende tentoonstellingen en een kapel met het imposante graf waar Napoleon begraven ligt.

Daarna zouden we om 00:15 weer de bus terug naar Utrecht nemen. We hebben de avond doorgebracht in een leuk restaurantje en kwamen na een korte nacht weer veilig aan in Nederland.

Het was een erg leuk en gezellig weekend! Parijs blijft een leuke stad en er is genoeg te doen en zien en dus zeker een aanrader. Au revoir!