Salamanca, Spanje – Deel 1

¡Hola! Hierbij het eerste deel van mijn taalcursus in Salamanca!

Nu ik weet dat ik aangenomen ben op de school in Valencia is het belangrijk dat ik ervoor zorg dat mijn Spaans op een goed niveau is. In principe kan ik volgend jaar lessen in het Engels volgen maar volgens de docenten is er, omdat het Spanje is, altijd de kans dat die klassen vol zitten en ik toch Spaanse klassen moet volgen. Daarom leek het me verstandig om een aantal taalcursussen te volgen. Nu een week in de meivakantie en waarschijnlijk in de zomervakantie nog een paar weken.

Ik vroeg aan mijn docent Spaans of zij advies had om mijn Spaans te verbeteren en zij raadde me de taalcursus van Mester in Salamanca aan. Daar heb je elke ochtend les en ’s middags zijn er activiteiten zoals rondleidingen door de stad, allemaal in het Spaans. Zij raadde me aan om in de meivakantie al te gaan zodat ik daarna kon inschatten hoeveel extra weken taalcursus ik nog moest volgens om op het goede niveau ingedeeld te worden.

Zondag 23 april was het dan zover, ik vertrok naar Spanje! Er gaan geen rechtstreekse vluchten naar Salamanca dus vloog ik naar Madrid. Mijn vlucht was erg vroeg, om 7:00 ’s ochtends en omdat het dat weekend vanwege de vakantie erg druk op Schiphol was, moest ik ruim 2 uur van tevoren aanwezig zijn. Dat betekende dus dat ik om 4:00 in al de auto zat, erg vroeg dus.

Eenmaal op Schiphol aangekomen bleek het maar goed was dat ik vroeg was, want er stond een enorme rij voor de douane. Gelukkig ging alles verder goed en vloog ik iets later richting Madrid.

Ik kwam om 9:30 aan op het vliegveld van Madrid en nam vanaf daar de metro naar het centrum. Er zijn rechtstreekse bussen naar Salamanca die vertrekken van het grote busstation van Madrid. Met de metro moest ik een keer overstappen en na snel nog een kaartje gekocht te hebben kon ik nog net mee met de bus van 11:00. De bus was erg luxe, iedere stoel had een eigen iPad waar je films kon bekijken en muziek kon luisteren. De bus reed in 2 uur en 45 minuten naar Salamanca.
In Salamanca aangekomen liep ik naar mijn gastgezin toe. Ik had geen idee wat voor mensen het zouden zijn dus ik was erg benieuwd. Uiteindelijk vond ik het appartement snel en was ik er binnen 20 minuten lopen al. Het was toen een uur of twee. Toen ik aanbelde werd de deur open gedaan door een klein oud Spaans vrouwtje en werd ik meteen begroet met een knuffel en dikke zoenen. Ik was erg verbaasd want ik had iets jongere mensen verwacht maar ik vond het ook wel grappig. De vrouw bij wie ik verblijf heet Gloria en ze werkt al jaren samen met Mester. Ze heeft meerdere kamers waar studenten kunnen verblijven en op dit moment zijn er ook nog 2 Poolse meisjes die hier met school zijn.

Gloria spreekt alleen maar Spaans dus het is lastig om te begrijpen wat ze bedoelt, maar dit is wel een hele goede oefening voor mijn eigen Spaans. Ik moest meteen aan tafel zitten en ik kreeg een warme maaltijd van friet en vlees voor mijn neus.

Nadat ik me had geïnstalleerd in mijn kamer vertrok ik naar de stad. Salamanca was veel kleiner dan ik had verwacht, na een halfuur rondlopen had ik al het grootste deel van het historische centrum gezien. De stad heeft prachtige oude gebouwen en een mooi groot plein.

Omdat het erg mooi weer was, zo’n 25 graden, besloot ik dat ik van de zon wilde genieten en ging ik op zoek naar een parkje. Op de kaart zag ik dat er een park aan de rand van het centrum aan het water lag en daar liep ik heen. Het was een heel leuk parkje, er waren allerlei groepen met studenten en er was muziek. Ik heb uiteindelijk een paar uur in het parkje wat gelezen en van de zon genoten.

Toen de zon onder begon te gaan liep ik terug naar het gastgezin. Ik liep langs een aantal mooie kathedralen en onderweg kocht ik nog een ijsje die ik op het grote plein opat.

Bij het gastgezin aangekomen gingen we rond 21:30 avondeten. Het is nog wel wennen aan de levensstijl van de Spanjaarden. Ze ontbijten nauwelijks maar eten wel bij de lunch en het avondeten veel en het avondeten is natuurlijk veel later dan bij ons. Maar ik moet er maar alvast aan gewend raken als ik dat volgend jaar een heel jaar heb! Na het eten ben ik na het douchen meteen in slaap gevallen, ik was erg vermoeid na de lange dag maar ik had en veel gezien en gedaan!

Morgen begint de eerste echte lesdag. Lees daar meer over in deel 2!