Salamanca, Spanje – Deel 6

¡Hola! Hier deel 6 van mijn taalcursus in Salamanca, de laatste lesdag!
Elke ochtend stond er een ontbijttafel klaar waar we broodjes en drinken konden pakken. Het ontbijt bestond vooral uit zoete verpakte broodjes die ik meestal onderweg naar school opat.

Om 9:30 begonnen de lessen weer en ik was erg benieuwd naar het resultaat van mijn toets! Gelukkig lag die al klaar toen ik het lokaal binnenkwam en zag ik meteen dat ik de toets gehaald had! Ik had de lees- en luisteropdrachten helemaal goed en, zoals ik al had verwacht, wat foutjes in het grammatica gedeelte. Uiteindelijk had ik voor de schriftelijke toets een 8,6 en voor het mondelinge deel een 9. Mijn eindcijfer was dus een 8,8! Ik kreeg meteen een certificaat waarop stond dat ik de cursus met een voldoende had afgerond.

De rest van de lessen hebben we vooral veel geoefend met spreken, we moesten elkaar een aantal vragen stellen over allerlei dingen zoals school, vroeger en wat we afgelopen jaar deden. We hadden een nieuwe klasgenoot erbij, een Chinees meisje dat volgend jaar in Spanje ging studeren. Samen met haar hadden we een gesprek aan de hand van alle vragen. Er waren een aantal voorbeeldvragen op het bord en een van die vragen was op welke leeftijd je erachter kwam dat papá Noël (de kerstman) niet bestond. Via die vraag kwamen we uiteindelijk uit bij de feestdagen in China en aan het eind van het gesprek waren we in het Spaans aan het praten over welk Chinees jaar dier we hadden, erg grappig.

Om 13:00 was de les voorbij en was mijn taalcursus in Salamanca al afgelopen! Nadat ik afscheid had genomen van de docenten en klasgenoten liep ik terug naar het appartement om te lunchen. Na het eten wilde ik eigenlijk een foto met Gloria maken maar ze wilde wachten tot de avond zodat ze haar outfit kon veranderen en haar haar mooi kon doen. Na de lunch kletsten we in het Spaans met de Poolse meisjes nog wat. Ik merkte dat ik nu aan het einde van de week steeds meer van de gesprekken kon volgen!

Na de lunch pakte ik alvast een deel van mijn koffer in en vertrok ik naar de stad. Salamanca heeft een aantal winkelstraten en daar was ik nog niet geweest. Ik liep een tijd door de stad en ging meerdere winkels in maar kocht uiteindelijk niks. Ook was ik op zoek naar een Spaans boek dat ik als oefening kon vertalen dus was ik een hele tijd op zoek naar een boekenwinkel. De boekenwinkels die ik uiteindelijk vond hadden niet het soort boek dat ik zocht, ze waren allemaal te moeilijk.

Omdat dit de laatste dag in Salamanca was liep ik nog rond in het oude historische centrum om alle bijzondere gebouwen nog eens te zien.

Nadat ik de hele stad door was gelopen kwam ik weer terug bij het parkje aan het water waar ik mijn eerste dag ook een tijd had gezeten. Daar genoot ik nog een tijdje van de zon en heb ik lekker gelezen.

Aan het eind van de middag, toen het wat bewolkt werd, liep ik weer terug naar het appartement om mijn koffer verder in te pakken. De volgende dag zou ik om 8:00 de bus hebben en om 7:15 de deur uit moeten. Ik zou dan dus geen tijd hebben om mijn koffer in te pakken. Ook maakte ik nog even een foto van mijn kamer. Het is een kleine simpele kamer met een bed, een bureau en een kledingkast dus alles wat er nodig was, was er.

Rond 21:00 riep Gloria ons weer voor het eten. Ik zag al dat ze nette kleding aan had en iets met haar haar had gedaan. En ja, na het eten wilde ze met me op de foto. In Nederland ben ik vergeleken met andere mensen niet heel groot (1,68) maar ik stak een stuk boven Gloria uit!

Na het eten deed ik nog de laatste dingen die voor mijn vertrek geregeld moesten worden en toen zat mijn laatste dag in Salamanca er al weer op!
Mijn vlucht vertrekt zondag om 20:15 en de rest van de dag ga ik rondlopen in Madrid! Lees daar meer over in Madrid deel 1!

Dit bericht heeft één reactie

1. Marina

Je bent weer een hele reiservaring rijker Saskia!
    Stoer en knap dat je dit in je eentje hebt gedaan!