Sapenay, Frankrijk

Hoi, hier een nieuw reisverslag van mijn vakantie in Frankrijk, samen met mijn vader!

Samen met mijn vader was ik op vakantie in Frankrijk. Hij doet namelijk aan de sport ‘paragliden’, met een grote vlieger de lucht in. In Nederland kun je dit doen met behulp van een lier die je de lucht in trekt maar het leukste is natuurlijk om dit van een echte berg te doen. Daarom ging hij samen met een groep vrienden, die ook vliegen, een week naar Frankrijk en omdat ik het niet zo druk had met school kon ik gezellig mee!

Donderdag 30 mei

Donderdag vertrokken we met de auto en caravan richting Frankrijk. De reis ging erg goed, we hadden weinig last van file en hadden onderweg nog lol met een aantal lifters die we onderweg hadden meegenomen van Luxemburg naar Frankrijk.

Na een hele dag rijden kwamen we om half 1 ’s nachts aan in het dorpje La Biolle, dichtbij de bekende vliegplek Sapenay naast lac du Bourget.

Vrijdag 31 mei

We verbleven die week op een simpele camping op een plekje met mooi uitzicht! Vrijdag ontmoetten we een deel van de groep die al op de camping was. Mijn vader heeft een groep vrienden die allemaal paragliden of deltavliegen en jaarlijks spreken ze allemaal op een plek af om samen te vliegen, dit jaar waren de vliegomstandigheden het best in Frankrijk dus gingen we hierheen. Ik zou deze week voor taxichauffeur spelen, dus de busjes weer naar beneden rijden wanneer de rest vliegend de berg af ging.

Met het deel van de groep dat er al was, gingen we meteen op pad om te kijken of het al ergens vliegbaar was. We kregen de tip om naar Samoëns te gaan, een dorpje op ongeveer 1,5 uur rijden waar de omstandigheden beter waren. Ze hadden geluk en konden inderdaad vliegen!

Zaterdag 1 juni

Inmiddels was de rest van de groep ook gearriveerd. Elke ochtend was er een briefing waar het weer werd besproken en werd besloten waar we die dag heen zouden gaan. Deze dag was het vliegbaar in Sapenay dus gingen we daarheen. Terwijl iedereen vloog speelde ik voor taxi en genoot ik van het mooie weer met een boek. Het was de hele week rond de 30 graden met zon, heerlijk!

Zondag 2 juni

Zondag waaide het weer hard maar besloten we toch naar Samoëns te gaan, helaas waaide het voor mijn vader te hard om te starten. Wel hadden we prachtig uitzicht op de bergen en de ‘Mon Blanc’.

Maandag 3 juni

Maandag was weer een geslaagde vliegdag voor mijn vader. We gingen naar de berg ‘Revard’. Na het vliegen maakten we een stop bij het meer om even af te koelen na een warme dag. Na het zwemmen reden we door naar het dorpje Aux-les-Bains waar we rondliepen en diner en een ijsje aten. Een leuke dag!

Dinsdag 4 juni

Dinsdag hebben we een tijd op de berg gezeten in de hoop dat het nog vliegbaar zou worden maar helaas waaide het te hard om te starten.

Woensdag 5 juni

Woensdagmiddag zou het gaan onweren dus waren we vroeg op pad om ’s ochtends nog wat vluchtjes te kunnen maken. Mijn vader had geluk, hij kon vier vluchten maken! ’s

Middags was het niet meer vliegbaar maar nog wel lekker weer, we vertrokken daarom naar het meer om daar te relaxen. We huurden supplanken (stand up paddeling) en zwommen en lagen in de zon. Een heerlijke middag!

Donderdag 6 juni

Woensdag was het ’s ochtends iets minder weer maar zou het ’s middags beter worden en was het plan om te gaan vliegen bij Annecy. Ik wilde ’s ochtends wel graag op pad en bezocht daarom ’s ochtends de stad Annecy. Het was iets minder mooi dan ik me herinnerde maar dat kwam omdat het bewolkt en regenachtig was. We bezochten een kasteeltje in de stad en liepen rond in het centrum en langs het water.

’s Middags kon mijn vader nog twee vluchten maken. ’s Avonds aten we met een deel van de groep gezellig in de stad Annecy, erg lekker!

Vrijdag 7 juni

Vrijdag was het ’s ochtends goed weer om te vliegen en heeft mijn vader twee vluchten gemaakt. Daarna begon het harder te waaien dus spendeerden we de rest van de middag aan het meer en zwommen en supten we weer.

Aan het eind van de middag begon het echt flink te waaien en besloten we naar het dorpje Chanas te gaan om wat rond te lopen en wat te eten. Een mooi oud dorpje langs een rivier.

Zaterdag 8 juni

Na een hele week mensen zien vliegen was ik zaterdag ook aan de beurt! Ik mocht een duovlucht paragliden doen. ‘s Ochtends maakte mijn vader twee vluchtjes en om 16:00 reden wij naar boven voor mijn vlucht. Het was een hele gave ervaring! Het filmpje en meer uitleg zijn te vinden in deze blogpost.

’s Avonds hadden we met de hele groep op de camping een soort afscheidsdiner, erg gezellig en lekker.

Zondag 9 juni

Zondag was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan. Na een hele dag rijden kwamen we rond 19:00 weer thuis aan na een geslaagde vakantie.

Het was een hele leuke vakantie en zeker voor herhaling vatbaar!