Stockholm, Zweden

Hej Hej, hier een reisverslag uit een voor mij nieuw land, Zweden! Mijn beste vriendin Eline studeert voor een halfjaar in de Zweedse hoofdstad en ik ging een lang weekend bij haar op bezoek!

Vrijdag 12 oktober

Vrijdagochtend vroeg begon mijn reis. Om 6:50 vertrok mijn vlucht met KLM van Schiphol naar Arlanda airport waar ik na een vlotte reis twee uur later aankwam.

Vanaf Stockholm Arlanda zijn er verschillende manieren om naar het centrum te gaan. Je hebt een normale trein (+- 45 min), een express trein (+-20 min), normale bussen en een speciale airport bus (Flygbuss) (+- 50 min). Ik koos voor de Flygbuss die me ongeveer €11 kostte (tip: bestel online voor €2 korting).

Zweden heeft als geldeenheid de Zweede kroon, 10 kronen is ongeveer 1 euro. Gelukkig kun je overal in Stockholm met je pinpas betalen en heb ik geen problemen met het opnemen van Zweeds geld gehad!

Eline studeert aan de technische universiteit van Stockholm en had die ochtend nog een college. Ik ging daarom met de metro vanaf T-centralen (waar ik met de bus was afgezet) naar haar school. Ik moest nog even op haar wachten en dus een goed moment voor ‘Fika’.

Fika: het Zweedse begrip voor het drinken van een kop koffie en een broodje/koekje (vaak een kaneelbol), dit kan op elk moment van de dag.

Nadat Eline klaar was met school gingen we echt op pad in de stad! We liepen door het oude centrum.

Stockholm is een stad die geen duidelijk oud centrum heeft met daaromheen buitenwijken. Het is eigenlijk een stad die verspreid is over vele kleine en grote eilanden. Op elk eiland zijn verschillende dingen te zien en te doen.

We begonnen met een lunch die we aan het water opaten. Daarna liepen we door naar het stadhuis. In de zomer kun je deze toren beklimmen naar nu was hij helaas gesloten, maar het was alsnog een mooie plek om te bezoeken!

Om toch de stad van boven te zien gingen we naar een uitkijkpunt waar je mooi uitzicht had over de stad en het water (stap uit bij metro Zinkensdam ). Leuk om de stad zo vanaf boven te zien!

’s Avonds was het tijd voor Zweedse gehaktballetjes! We aten bij ‘Pelikan’ en het smaakte heel goed, zeker een aanrader.

Zaterdag 13 oktober

In Stockholm heb je een groot openluchtmuseum, Skansen. Een beetje vergelijkbaar met het Nederlandse Zuiderzeemuseum. Hier zie je gebouwen van honderden jaren terug uit het Zweedse platteland. Het bijzondere is dat deze gebouwen echt uit verschillende delen van Zweden komen. Ze zijn daar afgebroken en in het park weer opgebouwd. In sommige huizen staan mensen verkleed in klederdracht die verhalen vertellen over vroeger. Helaas waren er toen wij er waren niet heel veel huizen open, waarschijnlijk omdat het laagseizoen was, maar alsnog was het leuk om te zien!

Ook was er een gedeelte waar een aantal wilde dieren uit Zweden waren, onder andere wolven, beren, elanden en rendieren.

Na het park hadden we een korte lunchstop bij een hotdogkraam in de haven en daarna gingen we door naar het Vasa-museum. Dit museum gaat over een schip ‘Vasa’ dat in 1700 de haven van Stockholm verliet maar een paar honderd meter verder al kapseisde en zonk.

Ik hoorde en las van veel mensen dat je dit museum echt moest bezoeken maar had er niet al te hoge verwachtingen van. Eenmaal binnen in het museum bleek het echt bijzonder te zijn. Het schip is echt enorm hoog en alle informatie en verhalen die in het museum werden verteld waren heel interessant.

Dit schip heeft dus 300 jaar op de bodem van de zee voor Stockholm gelegen en normaal zou het dan helemaal vergaan zijn. Echter door de samenstelling van het zout/zoete water voor de kust van Stockholm is het schip heel goed bewaard gebleven. Ze hebben het schip uit het water gehesen, deels gerestaureerd en in dit museum geplaatst.

Na de musea konden we wel weer een pauze gebruiken en was het tijd voor Fika! We bezochten nog wat winkels en liepen wat door het centrum.

We wilden nog een keer naar het uitkijkpunt op de heuvel en besloten daar van de zonsondergang te genieten met wat te eten. Bij supermarkt ‘ICA’ kun je uit een saladebar je eigen salade samenstellen en meenemen. Je betaalt er per kilo ongeveer 12 euro dus voor zo’n 7 euro heb je een goedgevulde lekkere salade!

Helaas ging de zon deels achter gebouwen onder dus konden we hem niet helemaal goed zien, maar het uitzicht was alsnog erg mooi.

Zondag 14 oktober

Zondag sliepen we een beetje uit maar gingen we daarna weer op pad. We begonnen de dag goed met Fika en bekeken wat winkeltjes in de buurt.

Stockholm ligt verspreid over meerdere eilanden en het leek me leuk om die vanaf het water te bekijken. Je kunt een boottour boeken maar die zijn al snel rond de 20 euro per persoon. Een andere optie is met de ov-boot! Met de kaart die geldig is voor al het andere ov kun je ook gebruik maken van de boot. Er zijn verschillende routes en wij kozen voor boot nummer 80.

We besloten eerst naar het eindpunt te varen en daarna de halve route terug en uit te stappen bij Djungarden. Dit is het eiland waar ook openluchtmuseum Skansen ligt. De andere kant van dit eiland is een groot park waar je doorheen kunt wandelen of fietsen.

We hadden erg geluk met deze tijd van het jaar! Het was het hele weekend erg mooi weer maar we konden wel genieten van de mooie herfstkleuren. De blaadjes gingen nog half aan de bomen en de andere helft lag op de grond, een kleurrijk geheel!

Nadat we weer terug naar het centrum waren gelopen besloten dat het weer tijd voor Fika was. We gingen zitten bij een tentje in het centrum en liepen daarna nog een rondje door de winkelstraat en bezochten wat toeristenshops.

Na een tijdje kregen we honger en besloten we wat te drinken en eten bij Vigarda Hier kun je, voor Zweedse begrippen, goedkope en lekkere burgers eten.

Maandag 15 oktober

Naast dat ik graag Stockholm zelf wilde zien, leek het me ook leuk om iets meer van de Zweedse natuur te zien. Op 50 minuten rijden (per bus) heb je natuurreservaat ‘Björno’ en we besloten daar naartoe te gaan!

We vetrokken op tijd en rond een uur of 10 kwamen we aan in het natuurpark. Onderweg reden we door bossen met af een toe een paar typisch rode Zweedse huisjes. De busrit alleen was dus al leuk!

Het natuurreservaat ligt op een (klein) schiereiland en is goed te doen in één dag. Er zijn verschillende wandelpaden en routes en wij besloten een route door het bos en langs het water te doen.

Er zouden ook Zweedse dieren te zien moeten zijn (rendieren en elanden), maar op een slang (die ons behoorlijk liet schrikken) en wat schapen na hebben we helaas niks gezien.

Als kind (en stiekem nog steeds een beetje) was ik groot fan van de boeken en verhalen van Astrid Lindgren, en dus natuurlijk Pippi Langkous. Ik heb veel verfilmingen van haar boeken gezien en herkende nu veel uit de films terug in het landschap, dat was erg leuk!

De typische rotsachtige kust/stranden van Zweden waren nu een prima plek om van het mooie weer te genieten.

Na een tijdje moesten we weer terugkeren naar de stad, ik moest namelijk nog mijn koffer bij Eline ophalen voordat ik naar het vliegveld kon. We gingen weer terug met de bus. Mijn bus naar het vliegveld (weer de Flybuss) vertrok vanuit het centrale station in de stad maar we hadden nog tijd over dus gingen we naar een cafeetje voor mijn laatste Zweedse Fika. Die ga ik zeker missen in Nederland!

Mijn reis terug naar Nederland ging heel vlot en een paar uur later landde ik alweer op Schiphol.

Het was een supergezellig weekend met Eline en we hebben veel leuke dingen gezien en gedaan. Ik ga zeker nog een keer terug naar Zweden!

Hälsningar, Saskia

Dit bericht heeft één reactie