Tenerife, Spanje

Hola! Hier een nieuwe blogpost uit Spanje. In mijn voorjaarsvakantie ben ik namelijk een week naar het zonnige Tenerife gegaan! Zoals in mijn eerdere blogs uit Tenerife al te lezen was werkt mijn vriend Tobi als duikinstructeur op het eiland. Hij is daar echter recent gestopt (hij vertrekt half maart naar familie in Duitsland) dus nu hadden we samen echt een week vakantie op het eiland waarin we allerlei leuke dingen gedaan hebben!

Donderdag 21 februari

Donderdag begon mijn lange reis naar het eiland, ik vloog namelijk vanaf Eindhoven dus moest eerst vanuit Delft nog een tijdje met de trein reizen om op het vliegveld te komen.

Na een prima vlucht kwam ik rond 16:00 aan op het zonnige Tenerife. Met de speciale airport shuttle bus vertrok ik naar Costa Adeje waar ik bij de duikschool (One Two Dive waar ik vorig jaar stage heb gelopen) al mijn ex-collega’s en Tobi weer zag! Grappig dat het zodra ik op Tenerife ben meteen weer heel vertrouwd voelt, alsof ik er nog steeds woon zoals vorig jaar.

Er zouden een aantal mensen vertrekken bij de duikschool dus hadden we die avond meteen een gezellige barbecue met de hele groep, heel gezellig. Een goed begin van mijn vakantie!

Vrijdag 22 februari

Naast dat ik naar Tenerife gegaan was om Tobi te zien was het natuurlijk ook heel fijn dat het daar nu zulk lekker weer is. Daar besloten we meteen gebruik van te maken door lekker een dagje naar het strand (Playa Fañabe) te gaan.

’s Avonds aten we bij mijn favoriete Chinees op het eiland (Restaurant Peking in puerto Colon).

Zaterdag 23 februari

Ook zaterdag was het heerlijk weer dus brachten we de dag door bij het zwembad bij het appartementencomplex waar Tobi woont.

Zondag 24 februari

Zondag was een stuk actievere dag, samen met Jackobina, Mark en Monia (die allemaal bij de duikschool werken) gingen we met de auto op pad over het eiland. Tobi woont al bijna drie jaar op Tenerife maar had nog nooit Masca bezocht, terwijl ik dat een van de mooiste plekken op het eiland vind. Daar moesten dus nog even heen voordat hij weer terug naar Duitsland gaat.

Masca is echt een aanrader om te bezoeken. De weggetjes zijn smal, bochtig en druk met auto’s. Bedenk dus wel goed of je met een eigen (huur)auto hier wilt rijden of dat je met een (bus)tour gaat. Wij gingen er zelf heen en genoten van het uitzicht op het terras waar ik nog een speciale cactuscake probeerde, helaas proefde ik vrij weinig van de cactus…

Als je de weg naar Masca blijft uitrijden kom je vanzelf uit bij Garachico. Dit dorp heeft de oudste haven van Tenerife die ergens in 1700 volledig is overspoeld door lava. Het dorpje zelf is ook de moeite waar om te bezoeken met de mooie pleinen, piscinas naturales (natuurlijke zwembaden) en typische Canarische balkons.

Naast alle activiteiten gingen we ’s avonds nog gezellig met z’n allen uiteten en de zonsondergang op het strand van La Caleta bekijken.

Maandag 25 februari

Maandag zou een warme dag worden dus besloten we naar Siam Park te gaan. Dit is het grootste waterpark op Tenerife met vele glijbanen en zwembaden.

Het was een hele leuke dag! Gelukkig viel het mee met de drukte en hoefden we nergens heel lang te wachten. Dit park is echt een aanrader om heen te gaan! Tip: neem wel genoeg zonnebrand mee want je verbrand snel in een waterpark.

Dinsdag 26 februari

Dinsdag was het tijd voor iets wat ik nog nooit eerder had gedaan, golfsurfen! Ik wilde dit altijd al een keer proberen en in Playa de las Americas heb je vaak perfecte golven voor beginners. Samen met Jackobina boekten we een beginnerles bij Surflife Tenerife. Met een busje werden we naar het strand gebracht en na een korte uitleg op het strand was het tijd om de zee in te gaan.

De instructeurs stonden in het water om je tips te geven en je te helpen met de juiste timing om te gaan peddelen en staan. Ik vond het superleuk!

Ik vond het (ondanks dat het erg vermoeiend was) echt een super leuke ervaring en wil dit zeker vaker gaan doen. Surflife Tenerife is ook zeker een aanrader als organisatie, we betaalden €39 voor twee volle uren les in het water en werden opgehaald en teruggebracht.

’s Avonds aten we pizza en dronken we nog wat met mensen van de duikschool.

Woensdag 27 februari

Om even bij te komen van de dagen hiervoor met allerlei activiteiten hadden we woensdag weer een rustige stranddag.

Donderdag 28 februari

Donderdag besloten we weer op pad te gaan, dit keer werd het Los Gigantes. Deze baai/ dit dorp heeft gigantische rotsen die direct in het water overgaan, vandaar ook de naam Los Gigantes. Naast dat de rotsen zelf al heel spectaculair zijn om heen te gaan zwemmen hier een paar kilometer uit de kust ook groepen dolfijnen en walvissen die je met een boottocht kunt bekijken.

Wij kozen ervoor op ‘piratenboot’ Flipper uno te gaan, deze tour had ik al eerder gedaan toen mijn nichtje Noortje vorig jaar op bezoek was en beviel me erg goed. Bij deze tour vaar je drie uur lang, zie je dolfijnen, is er een zwemstop en krijg je onderweg lunch en drinken.

Je kunt met de taxi, huurauto of speciale Flipper uno shuttlebus gaan maar wij kozen ervoor om met het normale openbaar vervoer te gaan. Met de bus doe je er een uur over en kost je ongeveer 4 euro voor een enkele reis, een stuk goedkoper dan de taxi.

Nadat Tobi verkleed als piraat de zeilen omhoog had gehesen was het tijd voor de vaartocht. Het was super leuk en naast dat we dolfijnen zagen hebben we ook Pilot Whales (grienden) gezien. Deze tour is (ook zeker met kinderen) een echte aanrader.

Op de terugweg konden we nog genieten van een mooie zonsondergang.

Vrijdag 1 maart

Vrijdag was het helaas wat bewolkt en niet echt strandweer. Daarom besloten we een lange wandeling over de boulevard van het strand te maken. Je kunt vanaf Costa Adeje helemaal naar Los Christianos lopen, een wandeling van een paar kilometer. Omdat het niet zo warm was, was het perfect wandelweer en hebben we onderweg veel gezien.

Zaterdag 2 maart

Zaterdag was het deels zonnig en deels bewolkt maar besloten we alsnog lekker naar het strand te gaan. Ik neem altijd een e-reader mee op vakantie. Hij is klein dus is makkelijk mee te nemen en ik kan me uren vermaken op het strand met een goed boek. Erg handig al je niet veel ruimte in je koffer hebt om een stapel boeken mee te nemen.

Zondag 3 maart

Zondag gingen we iets doen wat al een hele tijd op mijn to do lijstje stond, namelijk vulkanische grotten bezoeken. Tenerife is een vulkanisch eiland, er zijn meer dan 300 (kleine) vulkanen op het eiland waarvan El Teide en El Pico Viejo de grootste en bekendste zijn. El Teide is nog steeds actief maar slapend. Duizenden jaren geleden toen de vulkanen nog uitbarsten zijn er verschillende lava tunnels gevormd. Cueva del Viento (grot van de wind) is een van de tunnels die je kunt bezoeken.

Samen met Mark en Monia hadden we een tour geboekt (tip: boek de online tickets op tijd want er zijn weinig plekken en ze zijn snel uitverkocht) en kregen we uitleg over de tunnels en mochten we er ook een bezoeken.

De tunnels ontstaan wanneer een stroom lava uit een vulkaan op een schuin oppervlak naar beneden stroomt. De lava aan de buitenkant van zo’n stroom wordt snel hard door de daling van de temperatuur. De binnenkant van zo’n stroom blijft doorstromen en wanneer de stroom langzaam minder wordt ontstaat er uiteindelijk een tunnel.

In de tunnel leven speciale insecten die zich helemaal aangepast hebben aan de omstandigheden, zo hebben veel insecten geen ogen (want het is toch te donker om te zien) of pigment (want er is toch geen licht) meer.

Na een uitleg en wandeling mochten we gewapend met helmen de grot binnen. Een bijzondere ervaring!

’s Avonds dronken we nog wat op een terras om mijn vakantie goed af te sluiten.

Maandag 4 maart

Maandag was het alweer tijd om naar huis te gaan. Mark, Monia en Tobi brachten me naar het vliegveld en na nog wat gedronken te hebben zat mijn vakantie er alweer op. Ik vloog met Ryanair naar Düsseldorf (dat was het goedkoopste) en nam vanaf daar de trein terug naar Delft.

Dit was het reisverslag van mijn vakantie in Tenerife. Ik heb een superleuke week gehad en blijf, ondanks dat dit al mijn vierde keer op het eiland is, nog steeds nieuwe dingen ontdekken.

Over ongeveer 3 weken vertrek ik met school naar mijn volgende reisbestemming, namelijk Helsinki en Lapland! Daar zullen natuurlijk ook blogs van volgen. Hasta luego!