Tenerife – Update 9

Hier update 9 alweer! Ondertussen ben ik al meer dan twee maanden in Tenerife, de tijd vliegt echt voorbij! Ik maakte veel duiken en mijn vader kwam op bezoek! Een blogpost vol met foto’s.

Zondag 8 april

Zondag was een dagje om even bij te komen van de werkweek. We ontbeten bij een café in de buurt en dronken wat op een terrasje aan het strand. Na een tijdje waren we allemaal erg vermoeid en besloten we gewoon lekker op het strand te gaan liggen. Lekker van de zon genieten en een dutje doen! ’s Avonds maakte ik voor het eerst gebruik van de barbecue in de tuin, een relaxte zondag dus!

Maandag 9 april

Maandag mocht ik ’s ochtends weer mee duiken. Ik had er al veel zin in maar dat het zo bijzonder zou worden wist ik niet! Tijdens de duik kwamen namelijk iets heel bijzonders tegen, een zwemmende Angelshark! Meestal liggen Angelsharks begraven onder het zand en liggen ze stil, maar deze haai zwom rond, superleuk! We zagen ook roggen, octopussen en een cuttle fish. De duikplaats heet Callao Salvaje en heeft ook een gezonken graafmachine, ook bijzonder om te zien.

’s Middags werkte ik weer op kantoor.

Dinsdag 10 april

Dinsdag mocht ik weer een hele dag duiken! We begonnen de dag met een duik in Las Eras, daar heb je een rotswand onderwater waar je vaak veel vissen ziet. Na een lunch in het hotel en het wisselen van klanten gingen we door naar Abades. In Abades is er ook een soort ‘off road’ duikplek, vlak bij een camping. Je moet met de auto over een rotspad en komt dan aan bij een verlaten strandje. Je hebt deels rotsen onderwater en deels grote zandvlaktes. Het leuke van deze duikplek is dat er vaak hele scholen vissen rondzwemmen en dat die ook echt om je heen gaan zwemmen! We zagen ook nog een stingray onderwater. Het was een leuke duikdag! ’s Avonds ging ik nog wat drinken met collega’s, erg gezellig.

Woensdag 11 april

Woensdag was weer een stagedag op kantoor. Ik werkte aan mijn schoolprojecten en stagetaken. Een nuttige dag!

’s Avonds ging ik wat eten met collega’s, gezellig!

Donderdag 12 april

Donderdag was een dag waar ik al heel lang naar uitkeek, mijn vader kwam aan op Tenerife! Samen met een collega/vriend (Krijn) komt hij voor een week mij bezoeken. Krijn is gek op duiken en duikt al heel lang. Mijn vader heeft vorig jaar een proefduik gedaan en vond dat zo leuk dat hij graag meer wilde duiken. Hij komt dus een paar dagen de ‘open water duiker’ cursus doen! Krijn en ik kunnen dan op mijn vaders duiken mee als ‘normale’ duikers.

Ze kwamen 18:00 aan op het vliegveld en we hadden afgesproken dat we elkaar op de boulevard bij het strand zouden ontmoeten. Heel fijn om elkaar weer te zien en het voelde meteen weer helemaal vertrouwd! We aten wat bij een restaurantje en gingen niet al te laat terug naar onze appartementen, de volgende dag begon mijn vaders cursus namelijk al!

Vrijdag 13 april

Vrijdagochtend begon mijn vaders duikcursus. Nadat hij een rondleiding door het duikcentrum had gekregen en een korte toets gemaakt had (om te controleren of hij alle theorie thuis goed geleerd had) vertrokken we naar de equipmentroom waar hij een wetsuit en materiaal kreeg. Daarna kreeg hij les in alle oefeningen in het zwembad terwijl Krijn boodschappen deed en ik op kantoor werkte.

Na de lunch pakten we alle spullen in voor de eerste duik in zee!

We reden naar Alcala en hadden een duik van 45 minuten. We zagen een hele grote school met vissen en ik vond het heel bijzonder om tegelijkertijd met mijn vader onder water te zijn!

Selfie met mijn vader!

’s Avonds gingen we uiteten bij de Chinees in de haven van Colon. Ik was hier al eerder met mijn opa en oma geweest en vond het toen zo lekker dat ik er graag naar terug wilde!

Zaterdag 14 april

Zaterdag zou een drukke dag met drie duiken worden! We vetrokken om 9:00 naar de eerste duiklocatie: Abades. Na een leuke eerste duik lunchten we bij een cafe aan het strand en reden we door naar een volgend strand bij Abades voor de tweede duik. We zagen grote scholen met vissen en een rog die pijlsnel wegschoot toen hij ons zag!

Het was erg leuk om het enthousiasme van Krijn en mijn vader na elke duik te zien!

Voor de derde duik gingen we terug naar een plek waar ik al lange tijd nog een keer heen wilde, piscinas naturales! Dit zijn een soort natuurlijke zwembaden in de rotsen en door een tunnel kom je uit in de zee waar je langs de rotsen zwemt. We zagen een enorme octopus, cuttle fish en een aantal spider crabs. Dit zijn eigenlijk krabben maar zien eruit als grote spinnen met lange poten.

Na deze leuke duik was mijn vader geslaagd als open water duiker! Hij had het theoriegedeelte thuis gedaan maar heeft het duikgedeelte van de cursus hier ook nog heel erg snel afgerond!

’s Avonds aten we in Adeje waar het appartement van mijn vader en Krijn was. Ik zou daar die nacht blijven slapen want zondag waren we allemaal vrij en gingen we het eiland verkennen!

Zondag 15 april

Zowel mijn vader als Krijn waren al meerdere keren op Tenerife geweest. We hadden dus allemaal de bijzondere plekken al gezien maar voor mijn vader en Krijn was het al een tijd geleden dat ze hier waren, en ik vond het allemaal zo leuk dat ik het helemaal niet erg vond om nog bepaalde plekken nog een keer te bezoeken.

We begonnen de dag met een ontbijt bij de lokale bakker. Iets wat ik door mijn vader en Krijn ontdekt heb is ‘leche leche’, oftewel ‘melk melk’. Dit is een soort koffie waarbij je een laagje gecondenseerde (dus hele zoete) melk hebt, een laagje koffie, en weer een laagje melk. Super zoet en smaakt echt als een toetje! Bij deze bakkerij kregen we leche leche met een kleurtje, een beetje apart want het zag er heel chemisch uit, maar het smaakte gelukkig wel  goed.

Daarna reden we met de auto naar Masca. We hadden voor de hele week een huurauto, dat maakt het bezoeken van het eiland toch wel makkelijk!

Hoe vaak ik ook bij Masca ben geweest, elke keer blijft het zo mooi en bijzonder!

Na Masca reden we door naar het dorpje Las Silas. Dit dorpje zag er uit alsof het ooit een vakantieoord was geweest maar het was nu vergane glorie. We aten wel een lekkere lunch! Ik ben in het hotel gewend om tussen de middag warm te eten en had nu dus best wel honger. Ik bestelde een entrecote en verwachtte een stuk vlees met wat frietjes. Ik kreeg echter een blok vlees dat ik zelf nog moest afbakken, heel erg veel maar wel superlekker!

Na Las Silas reden we door naar Garachico. Helaas was er te harde wind en golven om te zwemmen in de natuurlijke zwembaden, maar we vermaakten ons ook wel door rond te lopen door het stadje en ijsjes te eten!

Na Garachico reden we naar Los Gigantes. Helaas was het strandje afgesloten dus hadden we niet zo’n goed uitzicht op de grote rotsten maar we genoten wel van het zonnetje op een terras. Gek genoeg zagen we ook nog een grote rog zwemmen in de haven! Die zal wel verdwaald zijn geweest…

Maandag 16 april

Maandag was het weer tijd om te duiken! Tijdens de duiken voor zijn cursus moest mijn vader soms oefeningen doen en was hij veel bezig met technieken. Het leek hem daarom leuk om ook nog plezierduiken te doen. We zouden ’s ochtends een duik doen en ’s avonds een nachtduik!

Het waaide behoorlijk hard en daarom kwamen we uiteindelijk uit bij de duikplaats ‘Mar Azul’. Ik was hier nog niet eerder geweest dus het was leuk om een nieuwe duikplek te ontdekken!

selfie 16-4-18
Met instructeur Tobi

’s Middags hadden mijn vader en Krijn een rustige middag en werkte ik nog op kantoor.

Eigenlijk worden er in het zomerseizoen geen nachtduiken meer gedaan omdat de zon pas laat ondergaat, maar mijn vader en Krijn wilden er heel graag een doen als afsluitende duik. En er kon een uitzondering gemaakt worden! Toen ik om 18:00 klaar was met werk deed ik nog een powernap en om 20:30 verzamelden we bij de duikschool.

We reden naar de duikplek Alcala en uiteindelijk lagen we om 22:12 in het water. Het was echt een hele bijzondere duik! Ik had hiervoor al 3 nachtduiken gedaan maar het blijft toch apart om zo in het donker te zwemmen. Naast dat we veel zeeslakken en zeekomkommers zagen, zagen we ook nog een zwemmende eagle ray, die we konden volgen met onze zaklampen. Maar het allerleukste kwam nog toen we op weg terug waren. Op de grond zagen we allerlei rotsen en opeens zagen we een rots bewegen. Tobi (de instructeur) en ik keken elkaar heel verbaasd aan en het bleek gewoon een schildpad te zijn! Heel onverwachts en heel gaaf voor mijn vader en Krijn dat ze op de laatste duik nog een schildpad zagen!

Dinsdag 17 april

Dinsdag had ik ’s ochtends nog een vergadering met Alex (mijn stagebegleider) en de overheid van Adeje over de vergunningen voor de beach clean-up. Het ging in snel Spaans maar ik kon vrijwel alles volgen, heel interessant om daarbij te zijn!

Na de vergadering kwamen Krijn en mijn vader me ophalen bij de duikschool. We namen snorkelspullen mee en vertrokken richting de haven Colon waar we voor 3 uur een klein bootje huurden. Ik had al weken zin om te varen en nu was het eindelijk zover! We voeren een hele tijd langs de kust en stopten nog een tijdje in een baai waar mijn vader en Krijn snorkelden. Het was echt heel leuk om weer te varen, dit wil ik zeker nog een keertje doen!

Toen we aan het eind van de middag de spullen weer terugbrachten waren daar een paar van mijn collega’s en we besloten met z’n allen wat te gaan drinken. Het was een hele gezellige avond!

Woensdag 18 april

Woensdag was het plan om ’s ochtends met de kabelbaan de Teide op te gaan en ’s middags te gaan paragliden. We reden naar het nationale park bij el Teide, eenmaal aangekomen bleek dat er een wachttijd van 2 uur voor de kabelbaan naar boven was en aangezien we om 16:00 zouden gaan paragliden was het allemaal net te krap in tijd. We besloten daarom een wandeling te maken, wat een bijzonder landschap is er toch in het park. Het voelt echt alsof je op de maan loopt.

Na de wandeling reden we weer terug naar Costa Adeje maar helaas kregen we daar het bericht dat de vluchten vanwege de wind niet door konden gaan, erg jammer. We besloten toch naar de startplek van het paragliden te rijden om daar te kijken hoe het eruit zou hebben gezien. We wandelden ook nog wat in de omgeving, het was er erg mooi en heel stil, een verschil met de drukte van het toerisme beneden aan zee!

We besloten nog op het strand van La Caleta van de laatste zonnestralen te genieten en aten daarna in een visrestaurant. Het was heel lekker! Het blijft nog wel een beetje apart om de vissen en dieren die ik normaal in mijn logboek na het duiken schrijf (bijvoorbeeld cuttlefish) op het menu te zien staan!

Donderdag 19 april

Donderdag was de dag dat mijn vader en Krijn weer terug zouden vliegen en ik had ’s ochtends nog vrij. We hadden de dag ervoor online kaartjes voor de eerste kabelbaan naar de Teide geboekt. We reden dus naar boven maar kregen halverwege een bericht dat de kabelbaan die dag gesloten was vanwege de harde wind, weer pech! Aangezien we toch al ver op weg waren besloten we verder te rijden en de andere kant het park weer uit te gaan om zo nog wat van de omgeving te zien.

Een leuke route en uiteindelijk kwamen we uit bij de piramides van Güimar. Dit zijn piramides die waarschijnlijk een astronomische achtergrond hebben. Er is niet zo veel over deze piramides bekend maar het leek ons wel interessant om er even langs te gaan!

Daarna werd ik afgezet bij de duikschool en was mijn tijd met mijn vader en Krijn alweer voorbij…

Dat was mijn week alweer! Ik heb een fijne tijd gehad met mijn vader en Krijn en vond het superleuk dat ze me kwamen opzoeken. Nu nog een weekje stage en dan staat het volgende bezoek alweer voor de deur! Mijn moeder en broertje (Marijn) komen langs! Ik kijk er nu al naar uit.