Toscane, Italië

Hoi! Iets anders dan een update van mijn study abroad, namelijk mijn zomervakantie in Italië! Samen met mijn vader, moeder en broertje ging ik voor drie weken naar Italië.

Mijn ouders hebben een boot, een rib, die we meenamen op vakantie. De boot staat op een trailer achter de auto, daarom mogen we maar maximaal 90 kilometer per uur rijden dus duurde de reis iets langer dan normaal.

We reden in drie dagen naar onze bestemming: Ameglia, Toscane. We zaten in een stacaravan op Camping River. De camping lag, zoals de naam al aangaf, naast een rivier. Die rivier kwam uit in zee. We kwamen maandag rond lunchtijd aan en een van de eerste dingen die we deden was de boot in het water laten. In Nederland kan dit vaak via een trailerhelling waar je met een auto en trailer de boot het water in rijdt. Hier hadden ze die echter niet en moest de boot via een kraan het water in, best spannend om de boot zo te zien hangen!

We hebben de hele vakantie bijna elke dag gevaren en genoten van het verkoelende water.

Varen

Zoals te verwachten was, waren er soms best hoge golven op zee. Niet helemaal prettig als je snel zeeziek wordt zoals ik… Maar gelukkig viel het de meeste dagen mee met de golven! We hebben vooral rond gevaren en af en toe gestopt voor een zwem/snorkel-stop.

Ook hadden we af en toe nog uitstapjes in de omgeving!

Pisa

Een stad waar we graag heen wilden was Pisa, om natuurlijk de toren van Pisa te zien. Het was ontzettend druk en eigenlijk was het niet meer dan een toren die wat scheef stond. Maar toch leuk om gezien te hebben!

Het blauwe papieren jurkje dat werd uitgedeeld was een handige oplossing voor mensen die ’te bloot’ gekleed waren om de kerk van Pisa in te mogen.

Cinque Terre

Een van de bijzondere plekken in deze omgeving was ‘Cinque Terre’ (vijf aarden). Dit zijn vijf dorpjes die op de rotsen naast de kust zijn gebouwd. Je kunt hier niet met de auto komen maar moet met de trein of te voet. Aangezien het 30+ graden was, kozen wij voor de trein. We hebben uiteindelijk 4 van de 5 dorpjes gezien. Heel erg druk met toeristen maar wel heel mooi!

Deze dorpjes zijn echt een aanrader om te bezoeken.

Kleine stadjes in de omgeving

We bezochten ook nog meerdere steden in de omgeving zoals: Sarzane, Montemarcello, Lerici, Portovenere.

Marmerbergen

Dit gedeelte van Italië heeft een grote handel in marmer. Het schijnt dat het marmer uit deze streek een van de beste van de wereld is. We reden naar de bergen waar het marmer wordt gewonnen en bezochten dorpjes waar de marmerwerkers woonden. Erg grappig was dat heel veel dingen, zoals publieke toiletten, ook van marmer waren en er daardoor heel chique uitzagen.

Bloedmaan

Ook gingen we ’s avonds nog op pad met de boot om de bloedmaan die die avond zichtbaar moest zijn te bekijken!

Duiken

Tijden mijn stage heb ik heel veel gedoken in Tenerife, ook mijn vader heeft zijn duikbrevet gehaald. Het leek ons leuk om ook een keer in Italië te duiken! We werden al gewaarschuwd dat er in Italië, mede door het massavissen, niet heel veel te zien was onder water en dat bleek ook zo te zijn. We volgden een muur en af en toe zagen we wat vissen. Wat ook heel bijzonder was, waren de temperatuurverschillen onderwater! We doken langs een rotsmuur tussen twee eilanden in. Door de golven waren er warme en koude stromingen die onder water ‘botsten’. Daardoor zag zelfs het water er bijzonder uit, net als je een soort warmtegolven ziet boven het asfalt van een weg om een warme dag, zagen we dat nu ook onder water.

Ook al zagen we niet zo veel, het was leuk om weer te duiken en een andere omgeving/land te ontdekken!

Na een hele leuke tijd aan de kust vertrokken we naar het meer van Lugano voor de laatste week van onze vakantie. Daar meer over in een nieuwe blogpost!