Je bekijkt nu Twee dagen Madrid

Twee dagen Madrid

Hoi! In Spanje zijn er erg veel (nationale) feest-, en dus vrije dagen. Ook deze donderdag was er feest en omdat ik de vrijdag altijd vrij heb besloot ik samen met een vriendin 2 dagen naar Madrid te gaan!

Ik ging samen met Danique naar Madrid. Ze komt uit Emmen, Nederland en studeert ook toerisme in Valencia voor 1 semester. Ik heb een aantal lessen met haar samen en zo heb ik haar dan ook ontmoet. We konden het meteen goed met elkaar vinden en omdat we allebei deze dagen vrij hadden en zin hadden om een uitstapje te maken besloten we samen naar Madrid te gaan!

Donderdag 12 oktober

Om 1:00 zou de bus vertrekken en om 00:00 ging ik van huis weg. Danique zou direct uit haar volleybal training naar het busstation komen en ik kon haar valenbicikaart lenen en op de fiets naar het busstation komen. Nadat we een tijdje op de verkeerde plek gewacht hadden kwamen we er net op tijd achter waar we wel moesten zijn en stapten in de bus. De bus was erg luxe met eigen usb-opladers en tv-schermpjes!

Helaas bleek het slapen in de bus niet helemaal te werken. Beiden sliepen we nauwelijks en om 5:20 kwamen we moe in de stad aan. Vanaf busstation Sur was het ongeveer 45 minuten lopen naar het hostel en omdat het ov nog niet reed liepen we het hele eind.

We hadden gehoopt bij het hostel alvast onze spullen kwijt te kunnen en binnen in de warmte (buiten was het ‘s ochtends vroeg best fris) te wachten tot er ontbijtplaatsen geopend waren. Helaas mocht dat geen van buiten, we mochten wel buiten op het bankje wachten maar na een tijdje kwam hij op ons mopperen en besloten we maar gewoon te gaan.

Op internet hadden we een chocolaterie gevonden waar je 24/7 terecht kon dus besloten we daar te ontbijten. We bestelden allebei koffie en churros, lekker! Het cafe zat vol met feestgangers die na hun feestje nog even churros kwamen eten, een grappig verschil met ons, voor wie de dag net begon.

Om 10:00 zouden we een fietstocht met bajabikes hebben dus hadden we nog wat vrije tijd na ons ontbijt. We besloten gewoon wat rond te lopen en wel te zien waar we terecht kwamen! Uiteindelijk liepen we een rondje door verschillende straten in het centrum en zagen we al best veel van de stad!

Om 10:00 verzamelden we ons bij het kantoor van bajabikes waar we onze fiets kregen en de groep en gids ontmoetten. Het was lekker om weer een keer op een echte fiets te fietsen in plaats van een mountainbike. Wel even wennen dat ik nu een achteruittrap-rem had in plaats van alleen handremmen. Madrid is een behoorlijk heuvelachtige stad en dat merk je met het fietsen erg goed! De helling op is erg zwaar en de helling af maak je veel vaart.

Madrid heeft ook een zelfde systeem als het valenbici systeem in Valencia, bicimadrid. Vanwege alle hellingen zijn dit dan ook elektrische fietsen! We begonnen de fietstocht in een leuke wijk en reden door naar een park waar een tempel stond en vanaf waar je prachtig uitzicht over de stad had! Je kon ook het gigantische park van Madrid zijn. Ondertussen vertelde de gids leuke feitjes.

Na het park fietsen we over een steile helling naar beneden, op de weg zaten kleine drempeltjes zodat je moest remmen  om vaart te minderen. Om te remmen op deze hellingen moest je goed opletten. De fietsen hadden een achteruittrap-rem en twee handremmen. Een handrem was voor je achterwiel en een handrem was voor je voorwiel, je moest dus nooit met alleen je voorwiel remmen, zeker niet op een helling omlaag. We zijn natuurlijk helemaal niet gewend om op hellingen te rijden en dus niet met 1 rem te mogen remmen dus helaas ging het ook mis.

Danique had net een foto gemaakt en haar telefoon in haar tas gestopt toen ze vaart op de helling naar beneden begon te krijgen. Uit reflex drukte ze meteen op haar remmen maar gebruikte ze per ongeluk alleen de rem voor haar voorwiel en door alle snelheid sloeg de fiets over de kop en vloog ze van haar fiets af. De jongen die achter haar fietste knalde daar nog bovenop en viel ook.

Iedereen was heel erg geschrokken en omdat ze allebei veel pijn hadden kwamen er meteen ambulances bij. Danique was hard op haar hoofd gevallen en was erg misselijk. Nadat ze op straat door de ambulancemedewerkers op straat gecontroleerd was besloten ze dat ze mee moest naar het ziekenhuis om te controleren of er iets gebroken was en of ze een hersenschudding had. Met de jongen die ook gevallen was ging het gelukkig iets beter, hij had vooral last van schaafwonden en de klap van de val. Eerst mocht ik niet mee met de ambulance mee maar omdat ik verder geen idee had naar welk ziekenhuis ze gebracht zou worden en ik Spaans sprak en misschien nog kon helpen met vertalen/ meer informatie geven mocht ik gelukkig toch mee. In het ziekenhuis ging Danique mee voor onderzoeken en röntgenfoto’s en moest ik ondertussen alle informatie over haar aan de verpleging geven. Ik was blij dat Danique allebei Spaans spraken, anders was het een hele lastige situatie geworden.

Na de onderzoeken moeten we een hele tijd wachten op de uitslagen maar toen die eenmaal kwamen bleek dat er gelukkig niks gebroken was en ze geen hersenschudding had! We had ze een gekneusde knie en schouder en schaafwonden op haar lichaam en een grote bult/ blauwe plek in haar gezicht. Ze kreeg een recept voor pijnstillers mee en moest het de komende tijd rustig aan doen tot ze geen pijn meer had.

We besloten een taxi terug naar het centrum te nemen en bij het kantoor van bajabikes om onze spullen op te halen en nog even de situatie te bespreken.

Daarna gingen we terug naar het hostel met het idee om in te checken en de spullen alvast op de kamer te leggen. Toen we daar aankwamen vertelde de vrouw dat we 10 minuten moesten wachten tot we konden inchecken. Tien minuten leek ons niet zoveel dus gingen we zitten in de ‘woonkamer’ en liepen we na een kwartier weer terug naar de receptie om het opnieuw te proberen. Daar werd ons verteld dat we nog 10 minuutjes moesten wachten en dat we dan konden inchecken. We geloofden dat niet helemaal en besloten onze spullen maar gewoon in een kast te zetten en de stad in te gaan.

Vlakbij het hostel zat een 100 montaditos waar we lekker lunchten en genoten van een koud drankje met ijsklontjes!

Het begon ondertussen erg druk in de stad te worden. Het was nationale Spanje dag waarin ze vierden dat Columbus vele jaren geleden Amerika ontdekte en vrijwel iedereen had vrij. Veel mensen besloten dus naar Madrid te komen en dat was te merken!

We twijfelden heel erg wat we de rest van de middag wilden doen, het was al 16:30 en omdat Danique natuurlijk nog pijn had was veel lopen door de stad niet handig. Uiteindelijk besloten we kaartjes voor de hop on hop off bus te kopen en lekker in de bus te blijven zitten!

We kochten kaartjes voor de bus bij een kiosk en al snel zaten we op het bovendek (met open dak) van de bus lekker in het zonnetje! Er gaan 2 routes door Madrid, route 1 door het centrum en route 2 iets meer buiten het centrum. Toen ik in mei 1 dag in Madrid was, op terugweg van Salamanca, was het regenachtig en had ik een koffer bij me. Daarom was ik die dag ook met de hop on hop Off bus geweest maar toen was het slecht weer en kon ik door het raam niet alles helemaal goed zien. Ik vond het dus niet erg om de routes opnieuw te doen!

We begonnen met route 2 en kwamen langs een heleboel plekken en mooie gebouwen!

Daarna stapten we over naar route 1 waar we nog meer mooie plekken en gebouwen zagen!

Nadat we beide routes gezien hadden en Danique iets minder last van haar knie had besloten we via plaza major naar het paleis te lopen om daar nog wat rond te kijken. Erg mooi om te zien en de zonsondergang zorgde voor een bijzondere sfeer. Omdat we eigenlijk alle highlights van Madrid nu gezien hadden en we erg moe na de gebroken nacht waren besloten we wat te gaan eten en daarna terug naar het hostel te gaan.

Het was overal in de stad super druk, dus het was lastig om een terrasje met een lege plek te vinden maar uiteindelijk vonden of we een leeg tafeltje! We bestelden ice tea en patatas bravas om te delen want we hadden niet heel veel honger. Erg lekker!

Daarna liepen we terug naar het hostel waar we nu eindelijk incheckten, drie maal is scheepsrecht… We sliepen op een 12 persoonskamer die grappige stapelbedden had! Na een douche vielen we na de slapeloze nacht in de bus en een vermoeiende dag in Madrid snel in slaap.

Vrijdag 13 oktober

Vrijdag werden we rond 7:00 uur wakker en ontbeten we in het hostel. Het ontbijt was verassend goed! Er was veel keus en lekkere dingen zoals onder andere churros!

Omdat Danique vrijdagavond (eigenlijk) volleybal training had, zouden we om 12:00 uur de bus terug naar Valencia nemen en rond 16:30 aankomen in de stad. We hadden dus nog een paar uur die we in de stad konden spenderen. Na het ontbijt checkten we uit bij het hostel en liepen we wat door de stad. In de stad gaan de meeste winkels pas tussen 9 en 10 open dus we liepen gewoon langs wat mooie gebouwen.

We hadden de kaart voor de hop on hop Off bus voor 2 dagen gekocht en vanaf 9:00 gingen de bus rijden. Omdat we bij een van de parken in Madrid wilden kijken namen we de hop on hop Off bus en stapten we uit bij de halte van de botanische tuin. Vanaf daar liepen we door naar het park. We liepen een groot rondje door het park en zagen een mooie vijver en paleizen!

Gelukkig ging het al iets beter met Danique, de schaafwonden en blauwe plekken waren er nog en ze had nog steeds last van haar knie en schouder maar lopen ging nu gelukkig goed. De kneuzingen hebben natuurlijk tijd nodig om te herstellen maar ze heeft veel geluk gehad!

Omdat we niet precies wisten hoe lang we erover zouden doen om terug naar het busstation te gaan gingen we op tijd die kant uit. Omdat we aan de vroege kant waren dronken we bij een cafe nog een kopje koffie. Soms zijn er nog wel eens misverstanden in restaurant en zo ook tijdens deze reis. Danique vroeg om een ice tea maar de ober keek haar een beetje verward aan, ze herhaalde het en toen knikte hij. Iets later kwam hij terug met mijn bestelling maar voor Danique had hij een espresso en een glas met 3 ijsklontjes meegenomen…

Na een tijdje in de zon op het terras te hebben gezeten liepen we naar het busstation en reden we in iets meer dan 4 uur met een tussenstop terug naar Valencia.

Het waren een bijzondere twee dagen en we kunnen zeker zeggen dat we bijna alles van Madrid hebben gezien in een korte tijd!

Mocht je vragen hebben of gewoon een berichtje willen sturen, kun je me een Whatsappje sturen of een reactie op dit bericht achterlaten.