Valencia – Update 1

Hoi, hier het eerste verslag van mijn tijd in Valencia! Deze dagen ben ik verhuisd naar mijn ‘thuis’ voor de komende maanden, mijn huisgenoten ontmoet en veel van de stad gezien!

Woensdag 30 augustus

Woensdag was het eindelijk zo ver, mijn vertrek naar Valencia. Nu begon ik wel een beetje zenuwachtig te worden… Om halfnegen vertrokken we (mijn ouders en Marijn) met de auto naar Schiphol, helaas was het erg druk op de weg en stonden we een tijd in de file, maar gelukkig waren we op tijd vertrokken. Rond half 10 kwamen we aan op Schiphol en bracht ik alvast mijn koffers weg. Het was nog even spannend omdat mijn koffers een beetje overgewicht hadden (er moet altijd meer mee dan je verwacht…) maar gelukkig deden ze daar niet moeilijk over. Ik had 1 grote en een kleine koffer mee en die zaten echt propvol. Toen ik mijn koffers had afgegeven dronken we nog een kopje koffie en daarna was het echt zo ver! Ik ging door de douane en na een tijd gewacht te hebben (mijn vlucht had een beetje vertraging) ging ik toch echt het vliegtuig in. Tijdens de vlucht las ik nog wat tijdschriften en keek ik de reisgids van Valencia nog een keer door.

Na ongeveer 2,5 gevlogen te hebben kwam ik aan op het vliegveld van Valencia. Gelukkig kwamen mijn koffers snel en kon ik meteen door naar de metro. Vanaf het vliegveld gaan er rechtstreekse lijnen naar het centrum van de stad en de kaartjes kon je bij een automaat kopen.

Omdat ik mijn kamer bij de organisatie ‘happy foreigners world’ had geboekt moest ik eerst naar hun kantoor om de sleutel op te halen. Ik ging vanuit de metro met mijn koffers lopend naar het kantoor en na een paar keer verdwaald te zijn kwam ik aan bij het kantoor en moest ik het huurcontract ondertekenen. Helaas kon ik pas vanaf 1 september in het appartement en zou ik voor 2 nachten in een tijdelijk appartement moeten verblijven. Daar baalde ik wel van want ik had gehoopt om mijn kamergenoten al te leren kennen en mijn spullen allemaal uit te pakken.

Omdat ik nog niet helemaal wist hoe het openbaar vervoer hier werkt en de eigenaar zei dat het zo’n 12 minuten lopen was besloot ik dat te doen. Helaas is lopen met 2 koffers niet zo handig en het was veel langer lopen dan beloofd, dus helemaal moe kwam ik aan bij het appartement. Daar had ik nog een tegenvaller want het meisje dat al in het appartement was had haar sleutel in de deur laten zitten en reageerde niet op het kloppen op de deur. 20 minuten later wilde ze zelf net de deur uit gaan en had ze eindelijk door dat ik voor de deur zat te wachten.

Nadat ik mijn koffers deels had uitgepakt ben ik naar het strand gelopen, ik dacht dat doe ik wel even, maar het bleek toch langer te zijn dan ik dacht. Helaas had ik net mijn nieuwe schoenen aangedaan en er niet over nagedacht dat die nog ingelopen moesten worden… Na ongeveer een uur lopen kwam ik een paar blaren rijker aan op het strand. Ik vond het erg leuk om het strand te zien en een stukje over de boulevard te lopen! Nadat ik nergens een plek vond om iets te eten kwam ik uiteindelijk aan bij de Burger King en ging ik terug naar het appartement met de tram. Daar aangekomen facetimede (Skype voor Iphone) ik met mijn ouders en sprong ik onder de douche en daarna m’n bed in want ik was erg moe na de lange dag met reizen.

Donderdag 31 augustus

Donderdagmorgen sliep ik een beetje uit en liep ik rond half 11 richting het oude centrum. Ik besloot via een park naar de stad te lopen maar net toen ik daar op een bankje ging zitten om mijn ontbijt te eten begon het opeens te regenen! Ik heb een tijdje onder een boom geschuild maar besloot op een gegeven moment toch maar naar de stad te lopen. Omdat het hier warm is terwijl het regent was het gelukkig niet zo erg! Om toch een beetje te schuilen ging ik wat winkels in en kocht ik een nieuwe bikini. Ook in Spanje hangt de herfstcollectie al in de winkels en ik heb al veel mensen gezien die lange broeken en truien aanhebben terwijl het elke dag rond de 30 graden is! Ik nam nog een kijkje in het Spaanse warenhuis ‘el corte Ingles’, dat is een beetje de Spaanse Harrods en toen ik daar naar buiten ging was het gelukkig al weer een stuk opgeklaard.

Eerst voelde ik me een beetje verloren in de grote stad waar ik nog niks kende maar na een tijdje rondgedwaald te hebben besloot ik even te gaan zitten en mijn reisgids erbij te pakken om echt de toerist uit te hangen. Ik bezocht de markthal, het stadhuis, de stierenarena en ging naar plaza la Reina om de toren te beklimmen! Je kunt namelijk de toren van de kathedraal beklimmen en dan heb je, na 200 treden, een prachtig uitzicht over de stad! Pas nu ik boven stond had ik door hoe groot de stad eigenlijk is!

Na al het lopen begon ik vermoeid te raken en liep ik terug naar het appartement waar ik ook mijn tijdelijke huisgenoten ontmoette. Dat waren een Italiaans meisje, een Italiaanse jongen en een Franse jongen. We hebben een hele tijd met z’n allen zitten kletsen en besloten toen om samen boodschappen te doen en te koken. De Italianen maakten pasta en het smaakte erg goed! Daarna liepen we naar het strand (weer een behoorlijk eind) waar we wat rondliepen en een ijsje aten. Op de terugweg gingen we met de tram en daarna ging ik al vrij snel slapen want ik was erg vermoeid.

Vrijdag 1 september

Vrijdag pakte ik ‘s ochtends mijn koffers in omdat ik het tijdelijke appartement zou verlaten. Rond 12 uur kon ik de sleutels omwisselen en de fiets ophalen die ik gehuurd had bij dezelfde organisatie. Ik liep naar het kantoor en om 12 uur was ik daar maar helaas bleek het 12 uur ‘Spaanse tijd’ te zijn dus moest ik nog 1,5 uur wachten tot ik eindelijk de sleutel had. Ik liep met mijn koffers naar het appartement en na heel veel trappen op te zijn gelopen met de koffers (tot de 5e etage) kwam ik dan aan bij het appartement. Helaas waren mijn huisgenoten allemaal weg dus zat ik daar alleen. Op dat moment voelde ik me wel een beetje verloren, zeker in combinatie met de vermoeidheid voelde ik me een beetje down. Na een tijd in het appartement gezeten te hebben liep ik weer terug naar het kantoor van happy foreigners world om mijn fiets op te halen. Ik heb de fiets voor 5 maanden gehuurd en kreeg er een dik kettingslot bij. Ik besloot naar het strand te fietsen en wat rond te kijken in de haven. Na een tijdje werd ik echter gebeld door mijn huisgenoten (die mijn nummer van de organisatie hadden gekregen) omdat ze het appartement niet in konden. Ik had namelijk de deur op slot gedraaid en om hem dan open te krijgen moest je op een speciale manier draaien, maar dat wisten zij nog niet. Ik was dus weer teruggefietst naar het appartement en kwam op hetzelfde moment aan als de mensen die ze hadden gebeld om te helpen.

Ik ontmoette mijn huisgenoten dus op een wat gekke manier maar ze waren heel erg aardig! Het waren twee meiden, het Letse meisje Liene en het Franse meisje Sophie. Ze studeren hier beiden ook voor 5 maanden en het was meteen al heel gezellig. Later kwam ook het andere Franse meisje, Clara aan met haar moeder die hier een paar nachten zou blijven logeren. Ook Clara leek erg aardig!

Omdat de meiden zelf al eten hadden gehaald voor die avond ging ik nog even naar de supermarkt die dichtbij het appartement is en na wat gegeten te hebben besloten we lekker op het strand te gaan zitten! Het was al donker maar we hadden een kleed mee en het was erg gezellig. Helaas begon het opeens heel hard te regenen dus door de stromende regen fietsten we naar huis. Daar had ik wel even een probleem want je kunt je fiets eigenlijk niet buiten laten staan omdat er dan delen van of je hele fiets gestolen wordt. Ik moest mijn fiets dus (met hulp van Liene) alle verdiepingen op tillen…

Eenmaal terug in het appartement facetimede ik nog even met mijn moeder en daarna was ik eigenlijk te vermoeid om nog iets te doen.

Zaterdag 2 september

Zaterdag sliep ik een beetje uit, ik moest wel wennen aan mijn nieuwe kamer want achter het huis is een groot plein waar ’s avonds veel lawaai van allerlei barretjes is. Toen ik ging ontbijten maakte ik kennis met Birgit, de laatste bewoonster. Ze is Nederlands en ook met haar heb ik een tijdje gezellig staan kletsen. Ik ruimde mijn kamer nog wat verder op en hing wat foto’s aan de muur die mijn ouders, heel lief, in mijn tas hadden gestopt.

Daarna besloten we met alle huisgenoten een grote schoonmaak te houden. De keuken was niet erg schoon en de kastjes stonden vol met allerlei dingen die niet meer goed waren. De hele ochtend hebben we schoongemaakt en een paar uur later zag alles er een stuk beter uit. We hebben nu allemaal een eigen plank in de kastjes en koelkast.

Na onze grote schoonmaak besloten Liene, Sophie en ik lekker naar het strand te gaan om af te koelen in zee. Ik ging op mijn eigen fiets (die ik weer alle trappen naar beneden moest tillen) en de meiden hadden een huurfiets van Valenbici. Er is alleen een groot nadeel aan die fietsen en dat is dat ze bij een bepaald punt weggezet moeten worden. Zoals te verwachten zijn bepaalde plekken altijd vol (zoals het strand…) alleen hadden we daar niet goed over nagedacht dus hebben we er meer dan een uur over gedaan om een parkeerplek te vinden en terug naar het strand te lopen. Gelukkig was het op het strand wel heel erg lekker! We hebben gezwommen en gezond en ik las op de e-reader in mijn boek. Aan het eind van de middags fietsen we terug naar het appartement en gingen we nog even langs de supermarkt. Omdat sommige meiden nog eten hadden maakte ik een pastasalade voor mezelf. Eigenlijk waren we nog van plan ’s avonds iets te doen maar ik was zo moe dat ik besloot thuis te blijven.

Ik moet nog erg wennen aan alles hier en heb soms een beetje last van heimwee. Op de momenten dat ik samen met anderen dingen aan het doen ben, heb ik het helemaal naar mijn zin maar als ik alleen ben mis ik toch wel dingen van thuis zoals mijn ouders en broertje. Gelukkig heb ik veel contact met ze via Whatsapp en Facetime maar het blijft toch lastig. Ik weet wel dat dit vanzelf allemaal overgaat en dat ik gewoon moet wennen aan de nieuwe situatie. Ik vergeet soms een beetje dat ik er pas een paar dagen ben en dat het niet in 1 keer alleen maar fantastisch hoeft te zijn.

Nou dat was het (lange) verslag van mijn eerste paar dagen hier! Leuke en minder leuke momenten maar dat hoort er allemaal bij. Ik heb in ieder geval al veel van de stad gezien en ben nog steeds blij met mijn keuze voor de stad Valencia!

Mocht je nog vragen hebben of iets willen zeggen kan dat hieronder in de reacties of kun je me een whatsapp berichtje sturen!

Saludos, Saskia

Dit bericht heeft 2 reacties

1. M.m. Den Hartog

Hoi Saskia, wat een leuk verhaal heb je van gemaakt. Geniet van deze tijd en veel succes met je studie daar. Tante Magda