Valencia – Update 10

Hola! Hier alweer update 10. Deze week maakte ik een mooie wandeling in Chulilla, vierde ik Halloween en kwam ik alvast in de Sinterklaasstemming door kruidnootjes te bakken!

Dinsdag 24 oktober

Dinsdag ging mijn wekker weer vroeg voor mijn lessen maar ik had wel weer een heel lang tussenuur. Omdat het nog steeds heerlijk weer is, 28 graden en zonnig, en dat in eind oktober ging ik lekker naar het strand. Zo lekker om dat gewoon in mijn tussenuren te kunnen doen!

Daarna moest ik helaas wel weer naar school voor een les maar daarna ging ik uit eten! Samen met de meiden die ik tijdens de Andalusië trip hadden ontmoet gingen we sushi eten in de buurt van de universiteit om weer bij te kletsen. Het was een supergezellige avond en leuk om iedereen weer te zien!

Woensdag 25 oktober

Woensdag was weer een volle lesdag, hoe wel het heerlijk weer was en ik liever naar het strand ging… Het blijft toch wel lastig, ik heb nog steeds een ‘vakantiegevoel’ in de stad omdat het mooi weer is, er overal palmbomen staan en omdat het strand zo dichtbij is. Ook al weet ik dat hier ben om te studeren voelt het toch alsnog of iemand zegt dat je tijdens je vakantie moet werken/ naar school moet, toch wel gek!

Ik vind het ook lastig om in te schatten wat voor weer het de komende weken/maanden zal worden. Als je aan de Spanjaarden vraagt wat voor weer het wordt zeggen ze ‘koud’. Maar zij lopen nu al met 30 graden in lange broeken en wollen vesten. Het schijnt dat ze in Spanje vaak op de kalender kijken om te bepalen wat hun outfit wordt, in plaats van op de thermometer.

Wat ook wel grappig is, is dat ik het ’s avonds vaak wat frisser vind en bijvoorbeeld liever binnen in een restaurant zit, terwijl de Spanjaarden dan juist, hoe koud het ook is, gewoon buiten blijven zitten.

Die terrasjes zijn hier sowieso een groot ding, vaak nodigen de Valencianen niemand bij hun thuis uit, maar spreken ze met grote groepen op terrasjes af. Het maakt ook niet uit hoe vroeg of laat het is, de terrasjes zitten vrijwel altijd vol. Je merkt ook dat het roken en drinken hier anders is dan in Nederland. Er wordt ontzettend veel gerookt en het maakt niet uit hoe laat het is, er staat bijna altijd alcohol op tafel.

Zo liep ik een keer ’s ochtends om half 10 naar school terwijl op een terrasje een groepje werkmannen voor hun werk samen ontbeten. Ze hadden lekkere broodjes op tafel maar ook een flesje bier per persoon en een grote fles rode wijn. In Nederland zie je toch niet zo snel alcohol bij het ontbijt!

Een ander verschil is dat hier iedereen uit eten gaat en drankjes op terrasjes doet. In Nederland zou uiteten/drinken een van de eerste dingen zijn die je zou schrappen als je wat krap bij de kas zit, maar hier niet. Het hoort zo bij het sociale leven dat iedereen, al moeten ze er hun laatste geld voor uitgeven, uiteten/drinken gaat.

Verder boekte ik ’s avonds, terwijl ik met mijn vader belde, de vliegtickets naar huis voor in de kerstvakantie. Iedereen die hier is gaat naar huis met de kerstvakantie dus besloot ik gewoon de twee volle weken te gaan/ vrijdagochtend vlieg ik om 9:05 naar Nederland en op zondag 7 januari vlieg ik rond 18:00 weer terug naar Valencia voor mijn tentamenmaand.

Donderdag 26 oktober

Donderdag was weer een normale lesdag met een hoop vakken en tussenuren.

Vrijdag 27 oktober

Vrijdag was ik weer lekker vrij! Hoe vervelend mijn rooster normaal is met de lange dagen tot 21:30 en de vele tussenuren, de dag vrij op vrijdag is toch wel heel erg fijn!

Het was prachtig weer (30 graden in eind oktober!) dus ging ik lekker de hele dag naar het strand. Ik vertrok ’s ochtends en lag een tijdje alleen op strand tot Sophie en twee klasgenoten ook gezellig kwamen. We hebben zelf nog in de zee gezwommen! Dat is toch wel een van de redenen waarom ik zo van Spanje hou haha.

Na een hele lange dag in de zon deed ik ’s avonds rustig aan, ik zou zaterdag namelijk samen met Sophie en een Erasmusorganisatie naar een plaatsje in de omgeving gaan, Chulilla, voor een wandeltocht van 15 kilometer. Hoewel er overal stond dat de wandeling heel makkelijk was en iedereen hem aankon hoorde ik van vrienden hier dat het toch wel erg pittig was!

Zaterdag 28 oktober

Zaterdag was het dan zover, we waren goed voorbereid met goede schoenen en een sport T-shirt en om 9:30 verzamelden we bij het Erasmuskantoor vlakbij ons appartement. We reden met de bus met een groep van ongeveer 30 studenten naar het dorpje Chulilla.

Eenmaal daar gebeurde er nog wat bijzonders, er was eigenlijk geen ruimte voor de bus om te keren op de parkeerplaats. De buschauffeur was ook niet heel voorzichtig met het draaien en was vrij agressief aan het proberen weg te komen van de parkeerplaats. Op een gegeven moment zakte de bus een stuk naar achter (de parkeerplaats was op een helling) en ramde de bus een andere auto op de parkeerplaats zo’n 2 meter naar voren! Daardoor lukte de draai wel, maar in plaats van te stoppen en kijken of er schade was reed de bus heel snel weg!

Gelukkig bleek er met de auto (behalve dat hij twee meter verschoven was en niet meer teruggeduwd kon worden) verder niks van schade te zijn. Wel vreemd hoe het allemaal ging!

We begonnen de wandeling en liepen via rotspaden en handbruggen een heel eind door de natuur. Het is een ontzettend mooi gebied want je loopt beneden terwijl je omringd bent door hele hoge steile rotsen.

Om de zoveel tijd hadden we een pauze en op een gegeven moment kwamen we aan bij een prachtig meer waar we een tijdje zaten, heel erg mooi!

Daarna ging de route weer een heel eind verder naar grotschilderingen die zo’n 3000 jaar voor Christus gemaakt zouden zijn. Helaas was er door de natuur veel schade aan de tekeningen gekomen en toen we ervoor stonden moest ik ook goed zoeken om ze te zien, wel heel erg bijzonder!

Uiteindelijk liepen we nog verder naar de rivier waar we granaatappels plukten en opaten en wat bij het water zaten. De route was inderdaad echt wel pittig en we voelden onze voeten en benen ook behoorlijk maar het was het zeker waard, het gebied was echt prachtig!

Rond 19:30 vertrokken we weer met de bus terug naar Valencia. Gelukkig waren er een andere buschauffeur en bus en nadat deze buschauffeur de bus (op een haar na) zonder schade had gekeerd en een groot applaus had ontvangen, keerden we weer terug naar de stad.

Zondag 29 oktober

Zondag begon met het bijwerken van mijn blog en wat huiswerk maken. De week erna had ik namelijk allemaal leuke dingen op de planning staan dus leek het me fijn om alvast klaar te zijn.

Om 12:00 had ik afgesproken met 3 meiden van de Andalusië trip, Shushu (Duits), Marina (Duits), Anne (Frans) en Sophie mijn huisgenoot ging ook gezellig mee. We gingen namelijk lunchen bij de taartjeszaak ‘Dulche de Leche’ waar ik al veel goede verhalen over had gehoord!

We hadden niet bedacht dat het in het weekend natuurlijk drukker is en binnen was het dan ook propvol. Gelukkig vonden we een tafeltje en konden we gewoon zitten!

De zaak bestaat uit twee delen, aan afhaal bakker en het café. Bij beide plekken loop je naar de bar waar je een nummertje moet pakken en je beurt af moet wachten. Vervolgens kun je uit de vitrine kiezen wat je wilt (super lastig want er is zoveel keus!) en wat te drinken bestellen. Je moet wel per tafel bestellen maar kunt apart betalen (handig voor groepen). Vervolgens krijg je een bordje met een nummer mee en wordt de bestelling naar je tafel gebracht.

Het duurde bij ons allemaal dus een hele tijd maar het was het wachten zeker waard! Ik had een carrotcake met noten en een cafe con leche en het was super lekker, hier wil ik zeker naar terug!

Daarna vertrokken we naar het strand om nog even van het mooie weer te genieten. De andere meiden gingen met de bus en ik met mijn fiets, ik haalde thuis ook nog even snel onze volleybal op zodat we konden beachvolleyballen. We hadden een leuke tijd op het strand waar we beachvolleybal speelden met een grote groep en lekker in de zon lagen.

Daarna gingen we met de bus en fiets naar de ciudad de las artes y ciencias, we gingen namelijk naar de film in de hemispheric! Dit is een koepel in het midden van de ciudad en is vergelijkbaar met het omniversum in Den Haag. Een grote bioscoop met een scherm over de hele koepel. We gingen om 18:00, toen was er een documentaire over de ruimte en reizen naar Mars en de maan. Heel erg bijzonder met het grote scherm en erg interessant! Hier wil ik zeker nog een keer naar terug om de andere documentaires te zien.

Maandag 30 oktober

Maandag was een drukke dag met lessen en wat voorbereidingen voor Halloween! We hadden kaartjes gekocht voor een heel leuk Halloween feest maar daar vertel ik later meer over. Ik had overdag les en ging tussen mijn lessen door naar de printshop (blijft toch even wennen om niet snel thuis te kunnen printen), betaalde ik mijn huur (dat moet (contant) bij het kantoor van de organisatie), maakte ik huiswerk en ging ik met Birgit op zoek naar een Halloweenkostuum die we gelukkig vonden!

Dinsdag 31 oktober

Dinsdag begon weer vroeg met les en in mijn tussenuren moest ik aan de slag met twee huiswerkopdrachten.

Ik heb hier elke week minimaal twee praktijkopdrachten voor mijn vakken hier. Dat zijn opdrachten die gaan over de stof die tijdens de les behandeld is en die uiteindelijk ook meetellen voor mijn eindcijfer. Omdat mijn vakken in het Spaans zijn, zijn de opdrachten natuurlijk ook in het Spaans en dat is soms wel pittig. Meestal maak ik de opdracht eerst in het Nederlands en vertaal ik alles daarna, met hulp van woordenboeken en google translate, naar het Spaans.

In Nederland hoefde ik buiten school nooit zoveel aan huiswerk te maken dus al deze opdrachten zijn wel even wennen!

Na mijn les tot 20:30 ging ik snel naar huis om te eten en me om te kleden voor het halloweenfeest!

We hadden kaartjes gekocht voor een Erasmusfeest van ESN. Het feest is op een geheime locatie waar je met bussen heen gebracht wordt. Het feest heette ‘freakshow’ en er zouden ook verkleedde mensen rondlopen en shows zijn.

Ik ben normaal helemaal niet van de enge dingen maar dit leek me toch wel heel leuk en bijzonder om hier zo’n Halloweenfeest mee te maken, zeker omdat het in Nederland helemaal niet gevierd wordt.

Rond 22:30 stonden we bij de universiteit klaar om in de bus te stappen en binnen ongeveer 15 minuten kwamen we aan bij de locatie! Heel leuk dat vrijwel alle aanwezigen eng verkleed waren. De locatie was net iets buiten het centrum, op weg naar het vliegveld langs de snelweg. Het was een club waarvan een deel buiten en een deel binnen was.

Er zouden drie keer bussen gaan (22:30, 00:30, 1:30) dus in het begin was het erg rustig maar na een tijdje begon het vol te stromen. De naam van het feest was ‘freakshow’ wat ik had geïnterpreteerd als ‘freaky show’ (eng), maar het bleek freakshow als in het circus te zijn. Er waren dan ook shows van jonglerende mannen op stelten, een drumband, lilliputters en een vrouw met baard. Een beetje vreemd was het wel!

Op wat gedoe met de bussen na (alle bussen waren te laat/niet op komen dagen en uiteindelijk zijn we met de taxi terug gegaan) was het super gezellig en een heel leuk feest!

Woensdag 1 november

Woensdag was het een vrije dag in Spanje, het was namelijk Allerheiligen. Du kon ik een beetje uitslapen maar besloot ik ’s middags op pad te gaan! Ik had verhalen gelezen over ‘el museo del silencio’ (het museum van de stilte) en het leek me bijzonder om daar heen te gaan. Het is een grote begraafplaats met bijzondere ‘huisjes’ waar hele families begraven liggen.

Toen ik op de fiets aankwam, wat best een eindje was (de begraafplaats ligt helemaal aan de andere kant van de stad), was er politie bezig het verkeer te regelen en waren er overal kraampjes en heel veel mensen. Eerst dacht ik dat er misschien een markt was, maar toen ik de begraafplaats op wilde lopen bleken alle mensen daar heen te gaan! Ik had niet bedacht dat iedereen met Allerheiligen naar de begraafplaats gingen omdat deze dag in Nederland niet op deze manier ‘gevierd’ wordt.

Uiteindelijk wel bijzonder om mee te maken! Ik kon niet echt foto’s maken, maar de begraafplaats was enorm. Het grootste deel was bezet door een soort ‘ladekasten’ met verschillende grafstenen. Elke grafsteen had een foto van de overledene en een vaas waar (nep)bloemen in stonden. Het leek wel een wedstrijd wie de meeste bloemen had want sommige stenen hadden zoveel bloemen dat je de naam niet eens meer kon zien!

Naast de vele kasten waren er ook speciale huisjes waar (de rijkere of bekende) families in lagen. Heel bijzonder en heel anders dan in Nederland! De sfeer op de begraafplaats was niet droevig, families leken dit juist te zien als een moment om allemaal samen te komen en vaak zaten er grote families op stoeltjes voor iemands graf gezellig te kletsen. Een bijzondere ervaring!

Op de terugweg fietste ik door het centrum waar ik bij wat winkels naar binnen ging en nog even het toeristische rondje maakte.

De rest van de middag maakte ik een uitgebreide lunch en had ik verder een rustige middag.

Donderdag 2 november

Donderdag had ik ’s ochtends vrij en ging ik samen met Nathalie (klasgenoot uit Nederland) kruidnootjes bakken! Haar bezoek had speculaaskruiden meegenomen dus konden we ze maken. Ze waren heel goed gelukt en erg lekker!

’s Middags had ik gewoon les en om 21:00 was mijn laatste les afgelopen en het weekend begonnen!

Wat ik in mijn weekend deed, kun je lezen in update 11!

Dit bericht heeft 0 reacties

1. N.Roos

Hallo Saskia, Wat een lang verhaal dit keer, maar ik heb het met veel plezier gelezen. Sinds ik m’n nieuwe laptop heb kan ik bijna alle foto’s ook bekijken. Op m’n oude ging dat niet. Je verkent V. en omgeving wel zeg. IK vind het erg leuk, dat ik (bijna) al je belevenissen zo kan meemaken.Je mag wel oppassen, dat je van al dat lekkere eten en al die ijsjes niet te dik wordt of voorkomt je schildklier dat. Je zal wel gehoord hebben, dat ik met je ouders ben meegereden naar Sittard, naar oma’s verjaardag. Het was erg gezellig. ‘sMiddags hebben we nog een eind gewandeld in een mooi natuurgebied. Ik ben eerder teruggegaan en in een kapelletje op de famillie gewacht. ‘sNachts ben ik nog voor het bed gaan zitten op de grond, toen ik naar de wc moest en heb er een blauwe bil en een grote zwarte plek op m’n arm aan overgehouden. Gelukkig kon ik met enige moeit zelf over-eind komen. Van m’n arm heb ik geen last, ziet er alleeen nog pikzwart uit. Leuk, dat je met de Kerst en met je moeders verjaardag hier in het land bent.
    Ik ga weer eens eindigen en kijk met veel plezier uit naar je volgende verhaal en belevenissen.
    Hartelijke groeten,, succes met de studie en nog veel plezierige tochtjes. tante Nel