Valencia – Update 12

Hola! Hier alweer update 12. Deze week waren mijn opa en oma nog steeds op bezoek en hebben we weer veel leuke dingen gedaan!

Vrijdag 10 november

Omdat mijn opa en oma hier voor een week waren, hadden we nog tijd om ook wat in de omgeving te verkennen! Mijn opa is erg geïnteresseerd in trams en treinen en op internet had hij informatie gevonden over een mooie tramrit langs de kust tussen Alicante en Denía. Hij had de dag ervoor bij het station kaartjes gekocht en na het ontbijt (bij de leuke bakkerij) gingen we met de metro naar estacion Norte. We waren ruim op tijd maar toen we naar de trein zochten bleek dat die vanaf een ander station vertrok!

Mijn opa had de kaartjes bij een loket gekocht en de man die daar werkte sprak alleen Spaans en had niet tegen mijn opa gezegd dat de trein op de heenweg een sneltrein was (en dus van een ander station vertrok) en de trein op de terugweg de normale trein was (en dus vanaf estación norte vertrok). We stonden dus bij het verkeerde station!

Gelukkig hadden we nog tijd en nadat we wat hadden doorgelopen kwamen we aan bij het goede station waar we de trein in gingen. In ongeveer 1,5 uur reden we naar Alicante!

Daar aangekomen liepen we meteen door naar de tram, de tram reed helemaal door tot Denía, maar vanwege de tijd besloten we maar tot Benidorm te gaan. De tram deed er ongeveer 1,5 uur over en onderweg hadden we prachtig uitzicht over de kust!

In Benidorm lunchten we in een restaurant heel dicht bij zee en liepen we nog naar een mooi uitkijkpunt. Daarna moesten we nog even haasten om de tram terug te halen maar gelukkig waren we net op tijd!

Eenmaal terug in Alicante hadden we geen tijd meer om rond te lopen en namen we de trein terug naar Valencia. In Valencia aten we lekker in een chinees restaurant, een hele leuke dag!

Zaterdag 11 november

Zaterdag hadden we en toeristische dag door het centrum van de stad. We begonnen met een gezamenlijk ontbijt en gingen vervolgens met de metro naar het centrum.

Het metronetwerk van Valencia is niet heel uitgebreid maar aan de rand van de stad zitten wel aan aantal metrostations. We stapten uit bij de halte ‘Xativa’, niet te vergissen met de stad Xativa. We begonnen bij de stierenvechtersarena, ik vond het vorige week erg bijzonder om het museum te bezoeken en wilde dit graag aan mijn opa en oma laten zien. We hadden geluk want de jonge matadors waren weer aan het oefenen, inclusief gegrom en de hoorns, erg grappig.

Na het museum liepen we door wat straatjes naar het plein van het stadhuis. We konden nu niet naar binnen omdat het weekend was, maar het gebouw is van buiten ook al heel mooi! Na nog wat souvenirwinkeltjes bezocht te hebben (mijn oma spaart eierdopjes en wilde er graag een paar van Valencia) kwamen we uit bij ‘mercado central’, de markthal van Valencia waar we naar binnen gingen en lekker fruit aten.

Daarna gingen we een kerk in, die tegenover de markthal stond, en bekeken we een traditionale dansvoorstelling op straat. Tegenover de markthal staat de oude zijdehal waar vroeger gehandeld werd in zijde. Nu is de indrukwekkend hal open voor publiek en voor een paar euro kun je naar binnen.

Tip: Vrijwel alle musea in Valencia kost maar een paar euro. Met een studentenkaart of als je gepensioneerd bent is het bijna altijd gratis of maar 1 of 2 euro. Voor dat bedrag loop je snel even ergens naar binnen om te kijken!

Na de zijdehal liepen we door naar plaza la Reina waar we op een terrasje wat dronken en churros aten. Churros zijn een soort gefrituurde staven die je in warme chocoladesaus kunt dopen. Typisch Spaans en erg lekker! Mijn opa en oma hadden dit nog nooit gegeten dus dat moesten ze natuurlijk proberen!

Na even op het terras uitgerust te hebben gingen we naar boven bij de toren van de kathedraal. Een behoorlijke tocht maar het uitzicht is het helemaal waard! Toen we weer beneden waren bezochten we ook de binnenkant van de kathedraal en liepen we door naar Plaza la Reina.

Omdat we het grootste deel van het oude centrum bezocht hadden besloten we ook nog wat buiten het centrum te bezoeken. Na een korte wandeling door het Turiapark, waar we nog een tijdje op een terrasje wat dronken, namen we de metro naar de rand van Valencia. Daar is namelijk de enorme begraafplaats die ik al eerder had bezocht en mijn opa en oma ook graag wilden zien. Heel bijzonder en nu er niemand was hing er een aparte sfeer.

Met de metro gingen we terug naar het centrum waar we lekker uiteten gingen!

Zondag 12 november

Na de drukke dagen met veel activiteiten besloten we het zondag iets rustiger aan te doen. Met bus 25 gingen we naar natuurpark Albufera, daar zijn de Valencianen erg trots op (al is het redelijk vergelijkbaar met Nederlandse meren) en ligt ook aan het strand. Na een tijdje bij het meer gekeken te hebben en door een stukje bos gelopen te hebben, kwamen we uit bij het strand. Het was super rustig en in de duinen lag je heerlijk uit de wind in de zon! Het was echt lekker weer en mijn opa en oma hebben zelfs nog in de zee gezwommen!

Nadat we met de bus weer terug naar het centrum waren gegaan liepen we naar de buurt van mijn appartement waar we wat dronken op een terrasje en later bij een restaurant wat aten.

Maandag 13 november

Maandag moest ik overdag naar school maar konden we wel samen ontbijten! Ik vertrok daarna naar school en mijn opa en oma gingen met de metro naar een aantal plaatsjes helemaal aan het eind van de lijn. Na een tijdje komt de metro boven de rond en hadden ze mooi uitzicht over het landschap.

’s Avonds hadden we afgesproken om lekker te gaan eten! We hadden in het centrum afgesproken en in de wijk ‘Ruzafa’ kwamen we uit bij een Spaans restaurant. Het blijft leuk om tussen de locals te zitten en te kijken hoe zij hier leven. Zo zien we elke ochtend bij het ontbijt een groepje Spaanse vrouwen die boven hun kopje koffie de roddels van de buurt bespreken en zitten er ’s avonds in de cafés mannen aan de bar met een flesje bier voordat ze naar huis gaan voor het avondeten.

Dinsdag 14 november

Dinsdagochtend moest ik vroeg naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken (om te controleren of de medicijnen die ik Nederland voor mijn schildklier had gekregen goed werkten). In Nederland heb ik nooit last van bloedprikken gehad dus had ik gezegd dat er niemand mee hoefde. Helaas werd er verkeerd geprikt en voelde ik me na de prik echt niet lekker (misselijk, duizelig). Ik besloot niet naar mijn eerste les te gaan en gelukkig voelde ik me een tijdje later al veel beter! Op een blauwe plek op mijn arm na is er niks meer van te zien of te merken.

Om 13:00 had ik met mijn opa en oma in de stad afgesproken. Toen ik op school was waren zij nog een andere lijn van de metro helemaal afgereden. We lunchten op een terrasje in de zon en konden nu wel naar binnen bij het stadhuis! Het stadhuis is niet echt een museum voor bezoekers, maar als je gewoon zelfverzekerd naar binnen loopt kun je vanaf het balkon over het plein uitkijken en het mooie gebouw vanbinnen bekijken.

Door het oude centrum liepen we naar het museum van moderne kunst, mijn oma wilde hier graag naar binnen maar het viel behoorlijk tegen. Als je van abstracte kunst houdt zit je hier goed maar zelf vind een geel geschilderd doek (die ik zelf had kunnen maken) iets minder interessant.

We dronken nog wat op het terrasje van het museum en gingen toen met de metro naar het strand. Daar bezochten we het museum van de ‘stille week van de vissers’. Dit wordt met Pasen gevierd en tijdens deze week worden de vergane schippers geëerd. In het museum kun je de praalwagens en kostuums zien, op deze wagens staan Jezus op het kruis en huilende Maria’s. Ook de kostuums zijn erg bijzonder, ik vond ze behoorlijk eng (ze doen me denken aan de pakken van de Ku Klux Klan) maar wel interessant om te zien.

We liepen door naar het strand waar mijn oma nog even met haar voeten de zee in wilde. Daarna aten we heerlijke vis bij een restaurant aan het strand.

Woensdag 15 november

Woensdag was alweer de laatste dag voor mijn opa en oma! Ze moesten rond 11:00 in de metro naar het vliegveld zitten en ik had die dag gewoon school, dus aten we alleen gezellig samen een ontbijtje bij dezelfde bakker als de rest van de week. Daarna namen we afscheid en vertrokken ze alweer terug naar Nederland. Het was echt een hele leuke week en heel erg gezellig!

Dit bericht heeft 2 reacties

1. Jan Roos

Het was helemaal zoals Saskia heeft beschreven, een prachtige vakantieweek. We hebben ongelofelijk veel gezien (nog meer dan Saskia genoemd heeft, want als ze naar school ging, was ze er niet bij) en Sas heeft ontzettend haar best gedaan om het ons naar de zin te maken. Natuurlijk was het ook heel fijn om op deze manier het contact met onze kleindochter te verstevigen. Saskia, erg bedankt!