Valencia – Update 15

Hoi! Hier update 15 alweer! Deze week was heel erg leuk want mijn moeder en oma kwamen op bezoek! We hebben veel in en rondom Valencia gedaan en zijn een dagje met de trein naar Alicante geweest.

Woensdag 29 november

Woensdag was het helaas niet zulk lekker weer. Het was behoorlijk fris en het regende. Ook moest ik ’s ochtends gewoon nog naar school, maar rond twee uur pakte ik de metro naar het centrum om naar het treinstation te gaan. Mijn oma en moeder hadden een appartement via airbnb in het centrum en zouden met de metro van het vliegveld naar metrohalte Xativa (in het centrum) gaan. Ze zouden er iets eerder zijn dan ik en wachtten vanwege de regen binnen in het treinstation.

Om ongeveer drie uur waren we samen, zo fijn om elkaar weer te zien! Omdat ze pas vanaf 16:00 in hun appartement konden, en ik om 16:00 weer naar school moest, gingen we bij een leuk bakkerijtje koffiedrinken en een broodje eten en bijkletsen over hun reis!

Daarna ging ik naar school voor een paar uur en toen ik klaar was haalde ik in mijn appartement mijn logeertas op en vertrok ik op de fiets naar het appartement van mijn moeder en oma. Ze hadden namelijk een extra bed dus kon ik gezellig bij hun verblijven!

De eerste avond deden we lekker makkelijk met het eten en haalden we een pizza bij de supermarkt tegenover het appartement!

Donderdag 30 november

Donderdag werd ik wakker met een aantal cadeautjes in mijn schoen, Sinterklaas had blijkbaar toch nog wat pieten in Spanje achter gelaten!

We begonnen met een ontbijt met verse broodjes en gingen daarna het centrum in. Het appartement lag achter het stadhuis dus begonnen we daar! We keken binnen in het stadhuis en in het historische museum dat in het stadhuis zit. Op het stadhuisplein was er ondertussen al een kerstsfeer met zelfs een schaatsbaan! We staken het plein over en keken ook naar binnen bij het postkantoor, dat een prachtig plafond heeft.

Daarna liepen we door het centrum naar mercado central.

Omdat ik ’s middags nog een les had waar ik verplicht naar toe moest, gingen we langzaam de kant van mijn universiteit op. We huurden fietsen (Valenbisi) voor mijn moeder en oma en fietsten door het Turiapark naar de Ciudad de las Artes y Ciencias.

Daarna fietsten we door naar mijn appartement waar ik een kleine rondleiding gaf. We lunchten bij 100 montaditos dicht bij mijn huis, lekker!

Daarna liepen we samen door naar mijn school waar ik een rondleiding gaf en daarna daar bleef voor mijn les. ’s Avonds aten we in het appartement en hadden we en rustige avond

Vrijdag 1 december

Vrijdag had ik ook weekend en was het alweer 1 december! Ik kan bijna niet geloven dat het al december is en mijn tijd is Valencia er al ver op zit. Het is zo snel gegaan! Je merkt ook dat het nu echt ‘winter’ is. Hoewel het nog steeds zonnig is (en als je uit de wind en in de zon zit nog steeds warm kan zijn) is het ’s ochtends en ’s avonds echt koud!

We begonnen de dag bij een uitkijkpunt op het stadhuisplein. Het leukste is om de toren van de kathedraal te beklimmen maar dat is best zwaar. Dit gebouw is een handige oplossing omdat je met de lift naar boven kunt! Het uitzicht is niet zo mooi dat van de toren maar nog steeds leuk om te zien!

Daarna bezochten we een paar dingen die ik (en mijn moeder) nog niet hadden gezien. We gingen naar het ‘Palcio del Marqués de Dos aguas’ en het keramiek museum. Ze zitten in hetzelfde gebouw, het keramiekmuseum vond ik persoonlijk niet zo interessant maar het paleis was erg bijzonder!

We liepen door naar het Moors badhuis. Het was een mooie ruimte en leuk om gezien te hebben, helaas was er niet zoveel informatie over het badhuis dus waren we er al snel klaar.

Daarna gingen we naar de grote pleinen van Valencia, plaza la Reina en plaza la Virgen waar we rondliepen op de pleinen en naar binnen gingen bij de basiliek.

Toen we alles in het centrum gezien hadden, pakten we de fietsen en reden we naar twee parken net buiten het centrum. Het was deze dag heel winderig en soms vielen er zelfs hele (dode) palmtakken naar beneden! We begonnen bij ‘jardín de Monteforte’, dit is een ‘verborgen’ tuin vanwege de muur die eromheen staat. Het was een mooie tuin maar ik denk dat hij in de lente/zomer pas echt tot zijn recht komt.

Daarna gingen we door naar jardínes del Real y Viveras. Ook een park dat er in de lente en zomer waarschijnlijk mooi uitziet maar nu niet zo goed onderhouden was.

Omdat het best fris was door de harde wind leek het ons lekker om even binnen te zitten. Ik was al eerder bij de IMAX bioscoop bij de Ciudad de las Artes y Ciencias geweest en er speelde nog een film die ik graag wilde zien! We fietsten door het Turiapark naar de ciudad en kochten kaartjes voor de film/documentaire ‘America Wild’ over de Amerikaanse natuurparken. Het was een mooie film en mocht je extra tijd hebben als je in Valencia bent, is het bekijken van een documentaire in de Hemispheric zeker een aanrader!

Later aten we nog lekkere burgers in een restaurant in het centrum en liepen we nog een rondje door het centrum, leuk met alle mooie verlichte gebouwen

Zaterdag 2 december

Zaterdag gingen we een dagje naar Alicante. Alicante is een grote stad wat zuidelijker van Valencia en het scheen een leuke stad te zijn. Ik was hier al kort geweest toen mijn (andere) oma en opa op bezoek waren, maar toen hadden we niet veel tijd om rond te kijken. Daarom gingen we nu een volle dag!

We hadden om 10:20 de sneltrein naar Alicante. De sneltrein is best luxe en het is leuk om twee uur naar het Spaanse landschap te kijken!

We hadden, om veel in een korte tijd te zien, een fietstour geboekt. We moesten er om 12:30 zijn en omdat de trein wat vertraging had namen we een taxi om op tijd te zijn. Samen met 5 Nederlandse vrouwen die met een surprise trip een weekend in Alicante waren, fietsten we met een Nederlandse en Spaanse (die ook Engels sprak) gids door de stad.

Alicante is een vrij kleine stad met niet heel veel ‘oude’ of ‘mooie’ gebouwen. Een (halve) dag is dan ook zeker genoeg om de stad grotendeels te zien. De fietstocht ging langs parken, gebouwen, het strand en de haven. Aan het eind kregen we ook nog een tapashapje en een drankje met de groep.

We liepen eerst nog naar de markthal van Alicante, vergelijkbaar met die van Valencia, maar minder mooi!

Alicante heeft een heel mooi groot kasteel boven op de berg. Nog een bijzonder verhaal, de zijkant van de berg lijkt op het gezicht van een verdrietige man. Het verhaal gaat dat de prinses (genaamd: Cantana) van het kasteel verliefd werd op een ‘normale’ jongen, Ali. De vader van de prinses verbood het huwelijk en van verdriet sprong de prinses met de jongen van de berg af en dat overleefden ze niet. De vader was zo verdrietig dat hij maar bleef huilen en het verhaal gaat dat hij zo veel huilde dat de berg van alle tranen naar zijn verdrietige gezicht ging staan. De stad Alicante zou ook vernoemd zijn naar de twee geliefden, Ali en Cantana. Een bijzonder verhaal!

Links mijn foto en rechts een foto van internet van hoe het er vroeger ‘echt’ zou hebben uitgezien

Met de lift kun je naar boven naar het kasteel en heb je een prachtig uitzicht over de stad en de kustlijn!

Nadat we boven hadden rondgelopen, liepen we naar beneden en liepen we nog wat rond in de wijk. We aten pizza en hartige taart en gingen daarna richting het station voor de trein terug.

Rond zeven uur waren we weer terug in Valencia!

Zondag 3 december

Zondag zouden we de laatste highlights bezoeken. We begonnen bij de stierenvechtersarena. Helaas waren er geen matadors aan het oefenen maar dan maken we toch onze eigen show!

Daarna gingen we naar de tweede markthal van Valencia, mercado Colon. Bij deze markt zijn cafeetjes en winkels in plaats van groente en fruit verkopers, maar er hangt een leuke sfeer. Elke zondag is er een openlucht optreden, dus met een kopje koffie genoten we van een blaasconcert!

Daarna hadden we een lange fietstocht, via het turiapark gingen we naar de haven waar we in de wijk Cabañal echte zeepaella aten, erg lekker! Daarna fietsten we de hele boulevard af, het was nu vrij rustig omdat het niet echt meer strandweer is, dus dat ging goed! We keken nog wat rond in de haven en zagen in zee nu surfers, met de wind die er stond waren er goede golven voor het surfen!

Omdat we ’s middags als een grote maaltijd hadden gegeten, besloten we voor het avondeten naar het café Dulche de Leche te gaan. We aten hartige taart en een zoet taartje, lekker! Dit café is echt een aanrader!

Maandag 4 december

Maandag moest ik weer gewoon naar school. Ik begon om 9:30 en ging op mijn fiets naar school. Mijn moeder en oma bezochten ondertussen de kathedraal (vanbinnen) en een van de oude stadsmuren/torens van de stad.

Rond twee uur was ik klaar met school en gingen we samen in de buurt van het appartement lekker lunchen. Daarna liepen we naar de metro en gingen we naar de botanische tuin, daar was ik ook nog niet geweest! De botanische tuin is eigendom van mijn school (universidad de Valencia) en voor andere bezoekers is het maar een paar euro. Mijn oma houdt van tuinieren en tuinen dus dit was leuk om te zien voor haar!

Aan het eind van de middag keerden we terug naar het appartement en hadden we een rustige avond.

Dinsdag 5 december

Dinsdag ging de wekker vroeg. Mijn oma en moeder moesten rond 8:00 naar de metro om naar het vliegveld te gaan en ik moest om 8:30 op school zijn en voor die tijd nog mijn spullen afzetten in mijn kamer. Lastig om afscheid te nemen maar nu wist ik dat ik ze over ongeveer 2,5 week weer zou zien!

Zoals ik al eerder vertelde, heeft Spanje heel veel vrije dagen. Zo ook deze december week! Vanaf woensdag tot zondag heb ik vrij en ik ga donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag met een Erasmustrip naar het Noorden van Spanje. Ik moet zo langzamerhand wel een beetje beginnen met het voorbereiden op de tentamenweek dus besloot ik dinsdag en woensdag aan school te besteden.

Woensdag 6 december

Woensdag had ik vrij en kon ik een beetje uitslapen! Dat heb ik wel nodig want ik verwacht dat het weekend erg vermoeiend wordt!

Lees meer over mijn weekend in het noorden van Spanje in update 16!

Dit bericht heeft 4 reacties

1. Marina

Het was een fijne week Saskia!!

2. N.Roos

Leuk Saskia al die verslagen. Ik zal ze gaan missen. Groeten, tante Nel

1. saskiaroos

Leuk om te horen! Gelukkig komen daarna de blog van mijn stage, dan kun je die weer lezen 🙂