Valencia – Update 8

Hoi! Dit is update 8 alweer, ondertussen ben ik hier al bijna 1,5 maand en heb ik al heel wat van Spanje en Valencia gezien. Deze week had ik weer een leuk uitstapje en kwamen mijn ouders en broertje op bezoek!

Dinsdag 10 oktober

Na een hele korte nacht ging mijn wekker om 7:00, dinsdag had ik namelijk gewoon weer les! Van half 9 tot half 11 en daarna van 10:30 tot 12:30 zou ik les hebben maar ik had die middag via Skype vergadering met de opleidingscommissie in Nederland. Ik zit al 1,5 jaar bij de opleidingscommissie van HTRO en wilde dit ook graag vanuit Valencia blijven doen.

Het eerste deel van de vergadering ging het goed met de Skypevergadering maar helaas deed hij het halverwege niet meer. Wel fijn dat ik toch het grootste deel van de vergadering had meegekregen! Daarna had ik een paar uur tussenuur waarin ik uitrustte van mijn reis en had ik daarna nog een les tot 20:30.

Ondertussen heb ik al veel leuke verjaardagskaarten binnen gekregen en samen met de ansichtkaarten die ik gekregen heb, hangt mijn muur al aardig vol!

Woensdag 11 oktober

Na een nacht waarin ik lekker had bijgeslapen van mijn reis werd ik rond 8:00 wakker. ’s Ochtends deed ik wat nuttige dingen en ging ik naar de prinshop om wat papieren uit te printen. Ik had wat lessen en had daarna een gezellige lunchafspraak met Danique, een Nederlands meisje met wie ik hier 2 klassen samen heb.

We moesten samen aan een opdracht werken en omdat ze pannenkoeken had gebakken vroeg ze of ik die bij haar thuis kwam eten en ondertussen aan de opdracht te werken. De pannenkoeken waren lekker en het was erg gezellig!

Daarna moest ik weer terug naar school waar ik les had tot half 8. Eenmaal thuis maakte ik avondeten en pakte ik de laatste spulletjes voor Madrid heen. Daar zou ik namelijk ’s avonds, samen met Danique, met de bus naartoe gaan!

Om 1:00 vertrok de bus vanuit Valencia naar Madrid. Ik moest dus rond 00:00 de deur uit. Omdat ik mijn fiets daar liever niet in het donker achterliet, de metro niet meer rijdt na 23:30 en lopen 1,5 uur was kon ik de valenbici-kaart van Danique lenen. Zij zou namelijk meteen vanuit haar volleybaltraining naar het busstation komen en had hem dus niet nodig.

Donderdag 12/ vrijdag 13 oktober

Donderdag en vrijdag was ik samen met Danique, een vriendin die ik hier in Valencia op school heb ontmoet, naar Madrid! Hier hebben jullie een aparte blogpost over kunnen lezen!

Zaterdag 14 oktober

Zaterdag was een dag waar ik al lange tijd naar uit keek, mijn ouders en broertje (Marijn) zouden voor een week op bezoek komen! Om ongeveer 11:00 zouden ze uit Brussel vetrekken en om 13:15 landen in Valencia. Ik had ze verteld dat ik ze niet op kon halen omdat ik die ochtend veel huiswerk moest doen maar de bedoeling was dat ik ze op het vliegveld zou verrassen!

Om 11:30 nam ik de metro naar het vliegveld waar ik rond 12:00 aankwam. Na een tijd op het vliegveld rondgelopen had stond ik om 13:15 bij de uitgang van de gate te wachten. Op de Iphone heb je een app ‘zoek mijn vrienden’ waarin je vrienden kunt toevoegen en kunt zien waar ze zich op dat moment bevinden. Wij hebben allemaal deze app want het is erg handig om bijvoorbeeld te zien of iemand al onderweg naar huis is of nog op school/werk is. Ik had mijn 3G voor deze app uitgezet zodat ze niet konden zien waar ik was. Helaas had ik er niet aan gedacht dat mijn wifi op het vliegveld automatisch zou starten omdat ik er al eerder ingelogd was en mijn locatie dus toch zou laden.

Uiteindelijk waren ze er toen ze net geland waren dus via de app achter gekomen dat ik er al was dus de verrassing was een beetje weg. Maar ze waren er pas toen ze net geland waren achter gekomen dus een beetje verrast waren ze wel! Het was heel fijn om ze na al die weken weer in het echt te zien!

We kochten kaartjes voor de metro en mijn ouders en broertje waren onder de indruk van mijn Spaans, leuk om te horen en merken dat ik echt vooruit gegaan ben!

Mijn ouders hadden voor deze week een AirBnb gehuurd met 3 bedden en een slaapbank, ik kon dus blijven slapen als ik wilde! We liepen vanuit de metro naar hun appartement en zetten de koffers neer. Omdat het heel erg warm was en ze wel genoeg gelopen/ gereisd waren besloten we lekker naar het strand te gaan. Ik haalde mijn spullen op in mijn appartement terwijl mijn ouders alvast naar het strand liepen (ik had mijn fiets meegenomen en was sneller).

Het was heel lekker op het strand en het was heel leuk om mijn ouders nu in het echt te laten zien waar ik een groot deel van mijn tijd doorbreng! Na een tijdje gezwommen/gezond te hebben liepen we de haven in waar je een heel eind langs de zee en de boten kunt lopen. Leuk voor mijn broertje (die erg van boten houdt en op het scheepvaartcollege zit) om te zien wat er in de haven van Valencia ligt.

We keerden terug naar het appartement waar we douchten en ons omkleedden en gingen naar een café die onder het appartement zat om avond te eten. We hadden lekker gegeten en omdat mijn ouders en Marijn een vermoeide reisdag hadden gehad, hielden we verder een rustige avond. Ik had mijn logeerspullen uit mijn appartement opgehaald en sliep gezellig in het appartement van mijn ouders en Marijn!

Zondag 15 oktober

Zondag was een echt toeristisch dagje! Ik speelde voor gids en nam mijn ouders en Marijn mee naar alle highlights van Valencia. Ik heb zelf natuurlijk mijn fiets hier en het leek me handig als mijn ouders ook een fiets hadden. Bij een valenbisi stand kochten we drie valenbisi kaartjes. Nadat er iets mis was gegaan (de helft van het kaartje was niet geprint) was het uiteindelijk toch gelukt en hadden we vier fietsen om mee op pad te gaan!

We begonnen bij de ciudad de las artes y ciencias waar we niet de enige toeristen waren. We begonnen met het uitkijkpunt op de burg en gingen daarna door naar beneden en liepen daar wat rond.

Daarna pakten we nieuwe valenbisi-fietsen en fietsen we een heel eind door het Turíapark. Het was een zondag en er was veel te zien in het park!

We gingen het park uit bij een van de uitkijktorens van Valencia en liepen verder het centrum in naar Plaza la Virgen en Plaza la Reina. Ik vond het echt heel leuk om ‘mijn stad’ aan mijn ouders te laten zien, nu konden ze echt zelf zien waar ik al die tijd over vertelde!

Na wat rondgelopen te hebben gingen we naar binnen bij 100 montaditos waar we lekker lunchten! Het was erg druk en er waren niet veel tafeltjes vrij, op een gegeven moment was er buiten zelf een grote ruzie (met krabbelen en slaan), we denken om een tafeltje! Uiteindelijk kwam zelfs de politie nog!

Daarna haalden we een lekker ijsje en liepen we naar Plaza de Ayuntamiento waar we het stadhuis bewonderden. Via het plein liepen we door naar de stierenvechtersarena waar we helaas niet heel veel vanbinnen konden zien, van de buitenkant gelukkig wel!

Via verschillende straatjes met mooie gebouwen liepen we weer terug naar Plaza la Virgen waar we weer fietsen pakten en via het Turíapark terugfietsten. Omdat het voor mijn ouders en Marijn natuurlijk ook gewoon lekker vakantie was en het in Nederland de afgelopen weken heel slecht weer geweest was, gingen we gewoon weer lekker naar het strand!

Na een tijdje gezwommen en gelegen te hebben fietsten mijn vader, Marijn en ik een heel eind de boulevard af. Op de terugweg fietsten we door het oude vissersdorp met alle mooie huisjes maar ook veel mensen die wat op straat hingen. Deze wijk blijft toch bijzonder, de huizen en de wijk is heel mooi maar de armoede zorgt wel duidelijk voor problemen in de wijk.

Ik probeerde mijn ouders te laten wennen aan de Spaanse tijden van eten (anders zit je gewoon alleen in een restaurant) maar uiteindelijk hadden we toch ‘vroeg’ (20:30) honger. Omdat op zondag veel restaurants ’s avonds gesloten of al volgeboekt zijn besloten we lekker Chinees te eten. We deelden een menu voor 4 personen en hadden heel lekker gegeten!

Omdat ik al mijn schoolspullen had meegenomen, kon ik blijven slapen en de volgende ochtend direct door naar school.

Maandag 16 oktober

Helaas heb ik deze week geen herfstvakantie. De enige vakantie die ik heb is de kerstvakantie van bijna 2 weken. Maandag moest ik dan ook gewoon naar school… Ik begon om 9:30 en had een aantal lessen achter elkaar.

Mijn broertje zit nu in het eerste jaar van zijn studie en had na deze week vakantie tentamenweek. Hij had al veel geleerd maar moest hier toch ook nog wat studeren. Marijn zou ’s ochtends dus in het appartement blijven om te leren, ik zat op school en mijn ouders gingen naar het centrum om nog wat toeristische dingen en musea te bezoeken.

Ik baalde wel dat ik naar school moest, maar besloot dat het beter was om wel naar mijn lessen te gaan in plaats van te spijbelen. Gelukkig bleek een van mijn lessen eerder klaar te zijn en had ik een tussenuur van 2 uur. Mijn ouders waren in het centrum en daar ging ik op mijn fiets naartoe. Samen bezochten de het museum van de zijdehallen, een heel mooi gebouw en zeker een aanrader!

Daarna gingen we bij de kathedraal naar binnen, dat had ik nog niet eerder gedaan. Ook de kathedraal was heel erg mooi vanbinnen en ook echt een aanrader!

Omdat het heerlijk warm buiten was en de zon scheen namen we nog snel een ijsje voordat ik naar school moest. Ik had onder andere violetsmaak, erg apart maar wel lekker!

Daarna fietste ik snel naar school om naar mijn les te gaan. Rond half 6, toen mijn les was afgelopen, kwamen mijn ouders en broertje naar school. Ze wilden graag zien waar ik les had dus gaf ik ze een rondleiding door mijn lokalen, de bibliotheek en de cafetaria. Ze vonden het grappig om het verschil tussen deze school en mijn moderne school van glas in Rotterdam te zien. Omdat ik pas om 19:30 weer les had fietsten we ook naar mijn appartement, die kon ik nu ook eindelijk laten zien!

Helaas was alleen Sophie thuis dus de rest van mijn huisgenoten konden ze niet ontmoeten, maar ze vonden het heel leuk om mijn kamer en de rest van het appartement te zien!

Daarna gingen we (weer) naar 100 montaditos die in mijn straat zat. Omdat ik les tot 21:30 zou hebben wilde ik graag wat eten en zo konden we ook nog gezellig even met z’n allen iets drinken. We bestelden wat broodjes en snacks en zaten gezellig op het terras tot ik naar school moest!

Daarna fietste ik naar mijn les en gingen mijn ouders kijken bij de ciudad de las artes y ciencias in het donker.

Om 21:00 was mijn les klaar en iets later waren we allemaal weer in het appartement. We hadden gezellig een avondje op de bank omdat we de volgende dag allemaal vroeg op moesten. Die gezelligheid had ik wel echt gemist.

Dit was deel 1 van de week met mijn ouders, lees meer over het tweede deel in update 9!

Mocht je wat willen zeggen of vragen kun je een reactie achterlaten of een whatsappje sturen!