Je bekijkt nu Vier dagen Andalusië – Granada, Ronda, Sevilla en Cordoba

Vier dagen Andalusië – Granada, Ronda, Sevilla en Cordoba

Hoi! Hier een reisverslag van mijn trip naar Andalusië. In vier dagen tijd ben ik met een organisatie voor Erasmusstudenten naar Granada, Ronda, Sevilla en Cordoba gegaan en heb ik een superleuke tijd gehad!

Donderdag 5 oktober

Donderdag moesten we om 23:45 verzamelen bij het voetbalstadion in de stad. We zouden de hele nacht doorrijden en de volgende ochtend aankomen. ‘s Nachts hadden we nog een stop bij een wegrestaurant maar verder reden we aan een stuk door. Ik probeerde te slapen in de bus maar omdat het lastig was om een comfortabele houding te vinden werd ik om de 10 minuten wakker. Een vermoeiende nacht dus…

Vrijdag 6 oktober

Rond een uur of 7:00 kwamen we aan in Granada. Via een steil pad moesten we omhooglopen en kwamen we uit bij het hostel waar we onze koffers wegzetten. We konden nog niet inchecken en de tour met gids zou pas om 9:30 beginnen dus gingen we met een grote groep naar een café om te ontbijten.

Ik had churros met chocoladesaus en chocolademelk. Een goed begin van de dag!

Daarna liepen we terug naar het hotel waar we samen met 2 gidsen een tour zouden doen, er was een Engelse en een Spaanse gids. Daardoor waren de groepen gelukkig ook niet zo groot! We kregen een rondleiding door de hele stad waar we af en toe ook bij gebouwen naar binnengingen. Ook wees de gids plaatsen aan waar we later eventueel nog naar terug konden gaan.

Granada is een hele mooie oude stad en zeker een aanrader om te bezoeken!

Na de tour kwamen we rond een uur of 13:00 weer terug bij het hostel waar we een tijdje moesten wachten om te kunnen inchecken. Birgit en ik zaten samen op de kamer met 3 Duitse meisjes en een meisje uit Georgië. We hadden ook al leuk contact gehad met de 6 Duitse en Franse meisjes uit de kamer naast ons en nadat we onze koffers hadden uitgepakt besloten we met z’n allen de stad in te gaan en te lunchen.

Uiteindelijk kwamen we bij een leuk restaurantje waar we op het terras zaten. Ik had een lekkere pizza en we zaten nog een hele tijd te kletsen.

Daarna hadden we nog even tijd voordat we naar Alhambra zouden gaan dus liepen we wat door de stad en gingen we wat toeristenwinkels in. Daarna ging een deel van de groep terug naar het hostel maar liepen Birgit en ik nog een extra toeristisch rondje door de stad.

Om ongeveer 17:30 moesten we weer terug zijn bij het hostel. Eigenlijk was het de bedoeling dat iedereen onlinekaartjes had gekocht voor Alhambra voor het tijdslot van 21:00-23:00 maar er is maar een beperkt aantal kaartjes online te boeken en tegen de tijd dat wij dat wilden doen waren de kaartjes al uitverkocht. Daarom gingen er ‘s ochtends twee mensen van de organisatie kaartjes kopen en uiteindelijk werd het het tijdslot 18:00-21:00, veel beter want nu konden we het nog in het licht zien!

We gingen met de bus naar boven en liepen rond in het park en bij het paleis. Vanaf de hoge torens had je prachtig uitzicht over de stad en omdat we er van 18:00 tot 21:00 waren zagen de het zowel in het licht als met zonsondergang en in het donker. Heel mooi en een echte aanrader!

Daarna gingen we met de bus terug en gingen Birgit en ik naar het centrum waar we met Clara, onze huisgenoot, hadden afgesproken. Vriendinnen van haar universiteit in Frankrijk studeerden hier in Granada en zij ging een weekend bij hen op bezoek.

We hadden afgesproken om samen wat gaan drinken en eten. In Granada is het normaal dat je bij je drankje een gratis tapas krijgt. Vaak wisselen de studenten van bar naar bar om zo wat te drinken en meteen gratis avondeten te krijgen. Bij ons drankje kregen we best veel tapas (brood met tomaat en tortilla) dus wij dachten, lekker! Later bleek alleen dat ze het naar de verkeerde tafel hadden gebracht en dat we eigenlijk chips als tapas hadden moeten krijgen. We hadden dus voor €2,00 een drankje en gratis avondeten.

Omdat we erg moe waren na de gebroken nacht in de bus maakten we het niet te laat en keerden we terug naar het hostel.

Zaterdag 7 oktober

Zaterdag ontbeten we in het hostel en stonden we om 10:45 buiten om naar de bus te gaan. De bus bracht ons in ongeveer 3 uur naar de stad Ronda. Deze stad stond bekend om de diepe kloof die midden door de stad loopt en we hadden er zin in!

Eerst hadden we wat vrije tijd om te lunchen en Birgit en ik gingen naar 100 mondadidos. Na een korte stop bij een toeristische winkel waar ik ansichtkaarten kocht begon de rondleiding met gids! In 3 uur tijd nam de gids ons mee door de stad en liet hij alle mooie plekken zien. De stad zelf is niet zo groot en het bijzonderste is de kloof, heel erg indrukwekkend!

Meestal kiezen mensen tijdens hun Andalusië trip voor Malaga in plaats van Ronda als 4e stad maar het is zeker een aanrader om Ronda te bezoeken! Daarna keerden we terug naar de bus en reden we in ongeveer 2,5 uur naar Sevilla.

Daar kregen we onze kamers toegewezen (we sliepen nu met 10 mensen op 1 kamer, best veel!) en pakten we onze koffers uit.

Daarna liepen we naar de supermarkt om wat drinken te halen voor de botellon later die avond (botellon is als je met een groep wat gaat drinken voordat je uitgaan omdat de drankjes in de club heel duur zijn). In de supermarkt verkopen ze 1,5 liter flessen sangria en tinto de verano voor €1 terwijl in de club drankjes meer dan €10 zijn).

Daarna gingen we (de groep met de Duitste meisjes) lekker uiteten bij de Chinees! Ik had gefrituurde groentes, gestoomde groentes, sushi, een drankje en een ijsje, heel lekker en voor maar €7,00.

Daarna gingen we terug naar het hostel en maakten we ons klaar voor het feest. Later sloten we ons aan bij de botellon in het hostel!

Om 23:30 zouden we bijna vertrekken naar de club en omdat het 00:00 zou zijn als we in de rij voor de club stonden ging iedereen in het hostel al eerder voor me zingen. Ze hadden happy birthday op de boxen gezet en iedereen zong mee, heel erg leuk!

Daarna liepen we naar de club en toen het 00:00 was kreeg ik van iedereen felicitaties. Ik voelde me toen al echt jarig!

Het feest in de club was heel leuk, het was gezellig en er was leuke muziek, een goed begin van mijn verjaardag!

Zondag 8 oktober

Zondag was het dan zover, ik was echt jarig! Ik werd 19 jaar. Birgit had slingers op mijn kamer gehangen en een broche met ‘It’s my birthday’ voor me gekocht. Ik kreeg allerlei felicitaties en werd gebeld, ik voelde me echt jarig!

Na een ontbijt in het hostel zouden we om 11:00 een tour met gids hebben. We begonnen de rondleiding vanuit de bus waarbij we langs de consulaten van verschillende landen reden en af en toe stopten om ergens uit de stappen en van dichterbij te bekijken.

Daarna begonnen we de wandeltour met gids en zagen we onder andere veel mooie oude gebouwen, parken, het oude centrum en de kathedraal.

Na de rondleiding hadden we veel honger en gingen we (Birgit, Anne en ik) bij een restaurantje in het centrum zitten. Helaas was het een ‘duur’ restaurant en kregen we niet zo veel eten voor wat we betaalden. Uiteindelijk zaten we met wat brood erbij gelukkig wel vol.

Daarna besloten we zoveel mogelijk toeristische highlights mee te pakken als we konden dus maakten we een wandeling door de stad en langs de rivier. Ondertussen zagen we overal mooie gebouwen en kerken. Ondertussen at ik nog een lekker ijsje, in plaats van taart voor mijn verjaardag!

Sevilla is een stad met op elke hoek wel een mooi gebouw. Het is echt een hele mooie stad en zeker een aanrader om te bezoeken. Ik wil er zeker naar terug want 1 dag was echt niet genoeg.

Na de wandeling verzamelden we om 20:00 weer bij het hostel om naar de flamengoshow te gaan. Ik had me erg verheugd op deze show en had een groot spektakel met meerdere dansers in een groot theater verwacht maar het bleek een kleine ruimte met 2 stoeltjes te zijn. Er was een gitarist, een zanger en een danseres.

De show was heel erg bijzonder, de danseres had heel veel emoties in haar dans en gezicht en de gitarist en zanger zongen en speelden heel hard. Eerst was ik een beetje teleurgesteld dat het maar in zo’n kleine ruimte was maar ik denk dat dit is hoe de echte shows voor de lokale bevolking worden gegeven en ben ik blij dat ik het op de traditionele manier heb gezien.

Daarna was er nog de mogelijkheid om zelf een paar passen te leren. We stonden op het podium met een groep meiden en leerden wat passen van de flamengo, superleuk!

Daarna sloot ik me weer aan bij de Duitse meisjes (die niet voor de les waren gebleven) en aten we gezellig met z’n allen bij 100 montadidos.

Daarna liepen we nog een klein rondje door de stad om de kathedraal in het donker te zien en daarna keerden we terug naar het hostel.

Ik had een hele leuke dag gehad en mijn verjaardag zeker goed gevierd!

Maandag 9 oktober

Maandag was het alweer de laatste dag! Om 9:00 stonden we op en ontbeten we in de ontbijtzaal. Daarna pakten we onze koffers in en maakten we ons klaar om te gaan. We moeten om 12:00 verzamelen voor het hostel dus we hadden nog tijd om de stad in te gaan.

Omdat we niet genoeg tijd hadden om nog toeristische dingen te bezoeken besloten we wat winkels in te gaan. Ik kocht nieuwe oorbellen en zonnebrand en we liepen nog een tijdje rond. Daarna waren we nog een tijdje in het hostel en checkten we om 12:00 uit. Om 12:30 verzamelden we voor het hostel om naar bus te lopen die ons naar Cordoba zou brengen.

Na een paar uur rijden kwamen we aan in de stad en wat was het weer warm! We hadden weer een rondleiding met gids en liepen langs alle mooie plaatsen in de stad.

Daarna hadden we nog eventjes vrije tijd en besloten we nog een rondje door de stad te lopen. Cordoba is een hele mooie oude stad met veel om te bezoeken. Met de rondleiding en het zelf rondlopen hadden we veel van de stad gezien maar ik had toch niet het idee dat we echt alles gezien hadden. Het lijkt me leuk om hier nog een keer naar terug te gaan!

Daarna was het alweer tijd om de lange weg terug naar Valencia te rijden. Om stipt 19:00 zaten we in de bus (voor het eerst deze reis dat we echt op tijd vertrokken) en uiteindelijk kwamen we om 1:30 aan in Valencia.

Het was echt een geweldige reis, heel erg leuk om zoveel verschillende steden te zien en ik heb heel veel nieuwe mensen ontmoet en superleuke dingen gedaan!

Voor iedereen die twijfelt of een rondreis door Andalusië leuk is, zeker doen, het is een echte aanrader!

Mocht je nog iets willen vragen of gewoon een berichtje achterlaten, kun je reageren op dit bericht of een whatsappje sturen!