Winterberg, Duitsland

Hoi! Na een tijdje stilte op mijn blog is het weer tijd voor een nieuw reisverslag! Ik had na mijn tentamenweek in januari een weekje vrij van school en ging samen met mijn vriend Tobi een week naar Winterberg en Düsseldorf.

Hier het reisverslag van het eerste gedeelte van mijn reis, Winterberg!

Zaterdag 19 januari

Vrijdag had ik mijn laatste tentamen en zaterdagmiddag vertrok ik met de trein naar Duitsland. Tobi kwam vanuit Tenerife en wilde graag ook nog langs zijn vader in Duitsland. Ik vertrok daarom met de trein van Delft naar Bochum, waar ik ongeveer 3,5 uur later aankwam.

Die avond gingen we met Tobi, zijn vader, stiefmoeder en stiebroer + vriendin uiteten in een restaurant in Hattingen, waar de vader van Tobi woont. Ik had een echte Duitse Snitzel met Pfeffer-saus, heel lekker. Het was een gezellige avond!

Zondag 20 januari

Zondag vertrokken we dan echt naar Winterberg. Het idee was om met de trein via Bochum en Dortmund te gaan, maar er bleek een trein uit te vallen. Daarom sloten alle verbindingen niet meer goed aan. Uiteindelijk stelde de vader van Tobi voor om ons te brengen met de auto, heel fijn!

Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we aan in het besneeuwde Winterberg en voelden we meteen de winterse kou. We hadden een appartement via Fewo-direkt meteen naast de piste. We konden er nog niet meteen in dus hielden een korte tussenstop voor een drankje bij het Nederlandse hotel ´den Brabander´ tegenover ons appartement.

Nadat we onze spullen naar het appartement hadden gebracht besloten we wat eten bij een restaurant verderop in de straat. Het was echt heel erg koud buiten, zeker -5 graden. In Nederland was het tot dan nog helemaal niet zo´n koude winter geweest, dus dit was even wennen!

Maandag 21 januari

Maandag konden we dan eindelijk doen waar we voor kwamen, snowboarden! We hadden materiaal gehuurd bij Schneider en nadat we dat opgehaald hadden vertrokken we naar de pistes. Alles was op loopafstand van het appartement, ideaal!

Winterberg heeft drie soorten pistes: blauw (makkelijk), rood (gemiddeld) en zwart (moeilijk). Tobi en ik kunnen allebei oké snowboarden, niet goed genoeg voor de zwarte pistes maar we hoefden geen lessen meer en konden makkelijk de blauwe en rode pistes aan.

Omdat het voor ons allebei een tijdje geleden was dat we hadden gesnowboard besloten we de eerste dag eerst alle blauwe pistes af te gaan, om er weer een beetje in te komen. Om de zoveel uur hielden we een pauze om even op te warmen en wat te eten en drinken. Het was een zonnige dag dus het viel gelukkig mee met de kou!

´s Avonds kookten we zelf wat in het appartement en kwamen we bij van de lange dag, toch vermoeiend de hele dag bezig zijn in de kou!

Dinsdag 22 janarui

Dinsdag was het een stuk frisser dan maandag, er was minder zon en meer wind, dus ik was blij met al mijn lagen thermokleding! Net als maandag spendeerden we de hele dag op de pistes. Nu namen we ook de rode pistes erbij, dus we hadden veel om uit te kiezen!

Uiteindelijk hebben we vrijwel alle pistes gedaan, op de zwarte en een paar kinderbanen na.

Woensdag 23 januari

Woensdag moesten we ´s middags het appartement uit, maar konden we nog met een ochtendpas tot 13:00 Snowboarden. Deze dag was het echt een stuk kouder, ik had een sjaaltje waarmee ik mijn mond bedekte tegen de kou, maar die was na een halfuur al bevroren! Ook was het een stuk mistiger. Gelukkig konden we wel nog alles op de pistes zien en hebben we nog een leuke ochtend gehad.

Nadat we onze spullen hadden opgehaald en de snowboards hadden teruggebracht, gingen we naar het treinstation van Winterberg. Daar vertokken we met de trein naar Dortmund, dat was ongeveer 2 uur rijden. Daar stapten we over op de trein naar Bochum waar de vader van Tobi ons ophaalde, daar zouden we nog een nachtje verblijven tot we naar Düsseldorf vertrokken.

We hebben echt een paar hele leuke dagen in Winterberg gehad! Deze stad is echt een aanrader voor een weekend snowboarden of skieën. Binnen een paar dagen kun je makkelijk alle pistes een paar keer doen en alles is goed aan te lopen. Er zijn veel leuke restaurantjes en cafe´s waar je tussendoor of ´s avonds wat kunt drinken of eten en de prijzen vallen overal mee.

Omdat wij buiten het weekend en de vakanties waren, viel de drukte op de pistes ook erg mee. We hoefden bij de liften bijna nooit of maar heel kort te wachten en hadden weinig last van andere skiiers en snowboarders op de piste.

Het appartement waar wij verbleven is ook zeker een aanrader, je keek recht uit op de pistes en alles was op loopafstand, zeker handig voor als je net zoals wij niet met de auto bent!

Dit was het eerste deel van mijn blog over mijn vakantie in Duitsland. Binnenkort zal het tweede deel over Düsseldorf online komen. We gaan daar een boten- en duikbeurs en het oude centrum bezoeken.