Je bekijkt nu AUS (2) – Sydney sightseeing en zonnige kerst

AUS (2) – Sydney sightseeing en zonnige kerst

Gday mate! Inmiddels ben ik al anderhalve week in Australië en heb ik al heel wat meer ondernomen! Ik ben op pad gegaan in Sydney en heb heel wat sightseeing gedaan.

Donderdag 19 december

Donderdag was ik overdag nog in Newcastle met mijn nicht Jazmine en haar vader Steve. Het was erg warm, 40+ graden dus zijn we naar een soort zee-zwembad geweest. Een zwembad naast het strand gevuld met zeewater.

‘s Avonds at ik nog in Newcastle en vertrok ik daarna met de trein naar Syndey. Ik had vijf nachten geboekt in het Sydney Backpackers hostel. Daar deelde ik een kamer met 11 andere meiden/vrouwen. Het hostel zat midden in het business centrum dus het was erg druk en lawaaierig in de omgeving.

Vrijdag 20 december

Vrijdagochtend vertrok ik na en simpel ontbijt in het hostel naar de botanische tuinen van Sydney. Vanwege de droogte mochten ze niet alle planten water geven dus het gras was wat droog, maar alsnog zijn het erg mooie tuinen om te bezoeken! Vanaf de botansiche tuinen liep ik door naar Circular Quay. Dit is het treinstation/haven naast het bekende Opera house. Hier ontmoette ik Faya en een vriendin van haar (Jazz) om samen naar Cockatoo Island te gaan.

Vanuit Circular Quay gaan er vele ferry’s in verschillende richtingen. Sydney heeft een ov kaart systeem (Opal card) en daarmee kun je ook gebruik maken van de ferry’s. Een leuke manier om de stad vanaf het water te zien!

Op Cockatoo Island stond vroeger een gevangenis en scheepswerf. Het is nu UNESCO erfgoed en we vonden het interessant om iets meer over de geschiedenis van Sydney en Australië te leren.

’s Middags gingen Faya en Jazz kerstinkopen doen en omdat ik beter uit de zon kon blijven ging ik gezellig mee. We shopten en liepen ook nog in de wijk ‘Newton’. Deze wijk heeft een compleet andere architectuur dan de rest van de stad, erg leuk om ook te zien.

Daarna dronk ik nog wat met Faya bij een café in de wijk ‘Surrey hills’ en vetrokken we met de bus naar ‘the Rocks’. Daar woonden namelijk vrienden van Faya waar we nog langs gingen. Ze hadden heel mooi uitzicht op de stad vanuit hun appartement!

Zaterdag 21 december

Ik begon mijn dag met een wandeling door Darling Harbour. Een van de dingen die ik zo leuk vind aan Sydney is het water dat een grote rol in de stad speelt.

Na mijn wandeling besloot ik de ferry naar Watson Bay te nemen. Op de ferry’s kun je inchecken met je ov kaart en heb je meteen een leuke vaartocht van een halfuur! Ik heb een wandeling gemaakt over de punt van Watsons bay en daarna een tijd lekker op het strand gelegen.

Aan het eind van de middag merkte ik wel meer van de rook uit de omgeving. Er hing een soort mist over de stad en je zag dat de zon ook achter een laagje stof leek te zitten.

Zondag 22 december

Na mijn succesvolle ferrytocht naar Watson Bay wilde ik ook graag de nog bekendere ferrytocht naar Manly maken. Ik had mijn strand- en snorkelspullen ingepakt en nam de ferry. Eenmaal op de ferry bleek dat het zelfs in de Australische zomer verstandig is om het weerbericht te bekijken want het was best bewolkt en frisjes! Snorkelen zat er zeker niet in en ik was niet gekleed op dit weer dus besloot ik direct de ferry weer terug naar het centrum te nemen. Wel weer wat geleerd haha.

In het centrum was er minder wind en was de temperatuur iets prettiger. Ik besloot daarom om vanaf Circular Quay de Harbour Bridge over te lopen. Vanaf de overkant heb je toch weer ander uitzicht over de stad. Ook liep ik door het bekende Luna Park, een soort permanente kermis.

’s Avonds had ik afgesproken met Faya en haar vriendinnen voor een soort pre-kerstdiner.

Maandag 23 december

Mijn hostel in Sydney was prima maar wel iets minder leuk dan ik me had voorgesteld. Ik had verwacht dat er veel mensen zoals ik tijdelijk in de stad waren en samen met anderen op pad wilden gaan om de stad te ontdekken. Echter bleek dat van de 10 andere meiden die op mijn kamer zaten volgens mij iedereen een baan had ik Sydney en in een hostel verbleef omdat dat goedkoper dan een appartement was. Er lag altijd wel iemand te slapen in de kamer dus er werd ook niet echt gekletst. Jammer maar wel iets om mee te nemen voor de volgende keer dat ik een hostel boek!

Na 24 december stegen de prijzen voor de hostels in Sydney enorm (meer dan 3x de normale prijs), vanwege kerst en oud&nieuw. Eigenlijk was mijn plan om na deze dag uit Sydney te vertrekken maar er bleek toch een oplossing te zijn! Faya en haar vriend Harrison vertrokken namelijk voor een kleine week naar de familie van Harrison, hun appartement zou dus die week leeg blijven. Ze boden daarom aan dat ik in hun appartement zou mogen verblijven als ik hun planten water zou geven, heel erg fijn! Daarom kan ik nu tot vrijdag in Sydney blijven.

Na mijn verhuizing bleef ik de rest van de dag een beetje chillen in het appartement. Ik heb heel erg de neiging om volle dagen te plannen omdat ik zoveel wil zien en doen maar soms moet je je lichaam ook een beetje rust gunnen. Dus een dagje geplande rust was ook wel even lekker.

Dinsdag 24 december

Dinsdag was het eigenlijk nog steeds niet echt lekker weer maar omdat het volgens de voorspelling de komende dagen niet heel veel beter zou worden besloot ik toch met de trein en bus naar Bondi beach te gaan. Ik kon Sydney natuurlijk niet verlaten zonder het bekendste strand te bezoeken. Uiteindelijk had ik nog geluk ook want het klaarde enorm op en ik heb zelfs nog lekker kunnen zwemmen!

s Middags had ik afgesproken met vrienden uit Nederland, Gerhard en Marieke en hun zoons Tom en Maarten. Tom woont voor een tijd in Australie en zijn ouders en broertje kwamen hem nu met kerst opzoeken. We waren toevallig allemaal op hetzelfde moment in Sydney en ze hadden me uitgenodigd samen kerst te vieren, dat leek mij ook gezellig!

We zagen elkaar in Bondi beach en hadden s avonds een lekker uitgebreide kerstmaaltijd. Het blijft ontzettend gek om kerst te vieren in de zomer. Er staan wel kerstbomen en er worden kerstliedjes op de radio gedraaid maar toch klopt het voor je gevoel niet helemaal…

Woensdag 25 december

Woensdag was het eerste kerstdag en was alles in de stad gesloten. Ik had weer afgesproken om samen met de familie Slik op pad te gaan en omdat het erg lekker weer was en alles toch dicht was besloten we met de ferry naar het strand te gaan. Dit keer naar Manly met lekker weer!

Het was heel druk op het strand, veel families die dus kerst aan zee vierden. We hebben lekker gezwommen, gesnorkeld en op het strand gezeten. Ondanks dat het druk was in het water waren er toch veel vissen te zien!

s Avonds hadden we weer een gezellig en lekker kerstdiner.

Donderdag 26 december

Nu het einde van mijn verblijf in Sydney eraan zat te komen was het ook voor mij handig om weer wat dingen te regelen voor de rest van mijn tijd in Australie. Mijn plan was oorspronkelijk om een stop te maken bij de blue mountains maar dat gebied is zo aangetast voor bosbranden dat vrijwel alle wandelpaden zijn afgesloten en er niet zoveel te doen is. Daarom besloot ik dat gebied overslaan en meteen door te gaan naar Melbourne.
Ik boekte een ticket voor de nachtbus van Sydney naar Melbourne, die doet er ongeveer 11 uur over. Ook boekte ik vijf nachten in het Metro YHA hostel. Het begon in Sydney erg druk te worden met toeristen en ik had het idee dat ik alles wat ik wilde zien, gezien had. Dus het werd tijd voor een nieuwe plek!

Het appartement van Faya ligt in de wijk Surrey Hills. s Middags maakte ik daar een uitgebreide wandeling waar ik uiteindelijk eindigde bij het uitkijkpunt in de botanisch tuinen.

Toen het donker was ben ik weer terug naar de haven gegaan om de Harbour Bridge en het Opera House in het donker te bekijken. Op een deel van het Opera House werden met lichten verschillende projecties getoond, het was een soort verhaal over de Aboriginals. Erg mooi en bijzonder!

Vrijdag 27 december

Vrijdag was het weer tijd om mijn backpack in te pakken! Ik ruimde het appartement op en deed nog een was zodat ik weer met schone kleren op pad kon, toch erg handig. s Avonds kookte ik een maaltijd voor Harrison en Faya als bedankje dat ik in hun appartement mocht verblijven en als een soort afscheidsdiner.

Na het eten brachten ze me naar de bushalte. Na even gewacht te hebben vertrok ik iets na 20:00 op weg naar Melbourne!

Until next time mate!

Dit bericht heeft 2 reacties

1. Margret

Leuk om je verhalen te lezen, en wat doe en zie jij veel! Leuk, en geniet ervan 🙂