Je bekijkt nu AUS (4) – Great Ocean Road en Adelaide

AUS (4) – Great Ocean Road en Adelaide

G´day mate! Dit weekend reed ik over een van Australië´s bekendste wegen, namelijk de Great Ocean Road! Ik vertrok vanuit Melbourne en kwam na twee dagen aan in Adelaide.

Zaterdag 4 januari

Zaterdag was het dan zover, vroeg in de ochtend werd ik opgehaald en naar de bus gebracht. Ik had de tour geboekt via Wildlife Tours Australia. In totaal waren we met een groep van 24 mensen waarvan er 6 doorgingen naar Adelaide en de anderen weer terug naar Melbourne keerden. De groep bestond uit vriendengroepjes en mensen die alleen reisden. De leeftijden lagen ergens tussen de 20 en 35 dus het was een vrij jonge groep!

Ik had al snel aansluiting met een jongen uit Canada (Mike) en twee Nederlandse meiden (Saskia en Alexandra), dat was erg gezellig! Omdat de tour maar twee dagen duurde hadden we een strak programma. Om 7:15 reden we weg uit Melbourne. We reden langs verschillende stranden en maakten af en toe een stop om even op het strand te kijken.

Daarna reden we door naar de ´historic memorial arch´, het bekende bord dat het begin van de Great Ocean Road aangeeft. Ondertussen vertelde de tourguide van alles over de omgeving en Australie en hadden we goed uitzicht vanuit de bus.

Na een lunch in Apollo Bay stopten we bij Kennett River, daar zagen we wilde koalas! Toch wel bijzonderder om ze in het wild te zien in plaats van een dierentuin. Wat me vooral verbaasde over de route waren de verschillen in omgeving, we gingen namelijk van enorme droogte opeens naar een regenwoud met riviertjes en een hoge luchtvochtigheid. Het regenwoud dat we bezochten was ´Otway´s rainforest´, een bijzonder bos.

Daarna reden we door naar voor mij wel het hoogtepunt van de tour, de dingen die iedereen meteen voor zich ziet bij de Great Ocean Road, namelijk de ´Twelve Apostels´, ´Loch Ard Gorge´ en ´London Bridge´. Ondanks dat we niet zulk lekker weer hadden (de regen was dan wel weer goed voor de natuur) was het alsnog heel mooi en bijzonder om te zien!

Na een lange dag met veel indrukken kwamen we aan in ons hostel in the Grampians.

Zondag 5 januari

Ook zondag ging onze wekker weer vroeg. Naast het hostel was namelijk een groot grasveld waar wilde kangaroos elke ochtend komen om te grazen. Ze zijn wild maar weten wel dat mensen niks doen, dus konden we om 6:00 vanaf dichtbij de kangaroos spotten. Twee kangaroos kregen ruzie en begonnen te vechten. Heel knap hoe ze op hun staart kunnen balanceren om hun voeten te gebruiken om elkaar te trappen (zie filmpje: vechtende kangaroos )

De rest van de ochtend reden we rond in The Grampians National Park. De stopten bij Halls Gap, Reeds lookout, MacKenzie Falls en Jaws of Death. Allemaal prachtige plekken in de natuur.

Het was helaas (voor ons) nog slechter weer geworden. Gelukkig had ik mijn hele backpack mee waar ik ook warme kleding in had zitten, een aantal mensen hadden alleen een tas voor een nacht ingepakt en liepen in hun sandalen met korte broek en korte mouwen in de regen en 13 graden. De staat Victoria staat wel bekend om snelle weersveranderingen en dat bleek zeker te kloppen.

Om 13:00 stapten we over van de tourbus naar een grote bus die ons naar Adelaide zou brengen. Het was 6 uur rijden en met wat dutjes en uit het raam staren ging de reis redelijk snel voorbij. Het was een geslaagde trip en heel leuk om alles gezien te hebben!

Ik had in Adelaide een nacht in een hostel geboekt omdat ik nog niet zeker wist hoe snel ik weer zou vertrekken. Ik probeerde nog een extra nacht bij de boeken maar dat was helaas geen optie, ik moest dus weer vroeg uitchecken. Gelukkig kwam ik in een leuke kamer terecht. Ondanks dat ik erg moe was ging ik toch mee met de meiden uit mijn kamer naar een club aan het strand. Het was een internationaal gezelschap: Danielle (Australisch), Madison (Engels), Nicole (Braziliaans), Erica (Japans), Sofie (Zweeds), Mike (Braziliaans). Het was leuk om wat van Adelaide te zien maar de club zelf was niet zo dus, gingen we al snel weer terug naar het hostel.

Maandag 6 januari

Adelaide is voor mij een soort tussenstop omdat vanaf hier veel tours naar de outback vertrekken. Ook leek het me prettig om een paar rustige dagen tussen de twee tours te hebben omdat die best wel vermoeiend kunnen zijn. Ik had me niet echt ingelezen over Adelaide maar op de hostelkamer zat een Australisch meisje, Danielle, die mij en Sofie (Zweeds meisje) wel een rondleiding wilde geven.

We begonnen bij de Botanische tuinen, heel mooi en ook erg rustig vergeleken met de botanische tuinen in Sydney en Melbourne. En ze hadden leuke schildpadden in de vijver!

Ook liepen we langs de winkelstraten en door China Town waar we ook lekker wat aten.

Daarna verhuisde ik naar het Sunnys Adelaide Backpackers Hostel, een klein en basic hostel maar wel erg goedkoop en met een eigen travel agency waar je tours kunt boeken.

’s Middags verdiepte ik me in de tours naar de outback. Dit is niet helemaal het goede seizoen om te gaan, het is nu namelijk het warmste moment van het jaar… Maar qua timing kwam dit voor mij nu goed uit, anders blijf ik maar van hot naar her vliegen. Mijn plan was eerst om vanuit Alice Springs (grootste stad in de outback) naar de oostkust te vliegen maar de laatste dagen hoor ik ook heel veel positieve verhalen over de westkust. Daarom besloot ik vanuit Alice Springs door te gaan naar Darwin, vanuit daar kan ik dan beslissen om eerst naar de oost- of westkust te gaan.
De volgende keuze die ik moest maken was of ik met de bus of met het vliegtuig wilde gaan. De organisaties hadden een hele goede prijs om van Adelaide via Alice Springs met een paar dagen tour naar Darwin te gaan. Als ik zou vliegen zou ik het dubbele betalen. De keus lijkt makkelijk gemaakt maar de busrit is wel 22 uur van Adelaide naar Alice Springs en nog eens 22 uur van Alice Springs naar Darwin. Best pittig dus! Omdat ik tot nu toe wel goede ervaringen had met (slapen in) de bus besloot ik dat te boeken. Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn!

Dinsdag 7 januari

Dinsdag bracht ik de dag lekker door op het Glenelg strand van Adelaide samen met Sofie. De watertemperatuur was heerlijk en het was fijn om even een dag helemaal niks te doen of te regelen.
Ik vertelde Sofie over mijn plannen om naar de outback te gaan en zij raakte daardoor ook enthousiast. Uiteindelijk besloot te mee te gaan op dezelfde tour, gezellig!

Woensdag 8 januari

Toen we de outback tour boekten bij het hostel waren de twee mannen van de receptie best streng in de dingen die we moesten kopen voordat we vertrokken. Ze adviseerden om theedoeken te kopen die we ter plekke nat konden maken en over onze schouders te leggen tegen hitte en verbranding. Ook moesten we een grote hoed kopen om onze hoofden, schouders en nek tegen verbranding te beschermen en moesten we iets tegen die vliegen kopen die in je oren schijnen te willen kruipen…

Een van de bekendste Australische hoeden zijn natuurlijk die met de touwtjes met stukjes kurk eraan tegen te vliegen. Ik besloot als ik dan toch een hoed moest kopen ik dan meteen voor de aller lelijkste toeristische hoed wilde gaan! Meteen een leuk souvenirtje voor thuis. Naast de hoed kochten we ook een soort vliegennet die je over je hoed tot aan je schouders kunt draperen. Hopelijk helpt dat…

Het wassen in de hostels is me tot nu toe wat tegengevallen. Ten eerste is het vrij prijzig en ten twee moet je in veel gevallen je kleding na het wassen in een droger doen of alles over je stapelbed hangen om te laten drogen. Allebei niet helemaal ideaal. Daarom besloot ik in de stad meteen extra ondergoed en sokken te kopen zodat ik nu genoeg kleding heb voor twee weken en dus minder vaak hoef te wassen.

Nadat Sofie en ik alles hadden gekocht om onze tour te overleven gingen we s middags naar het Henley strand. Later kwamen Danielle, Nicole en Mike ook nog gezellig langs.

’s Avonds was het tijd om mijn backpack weer in te pakken. We gaan tijdens de tour in de openlucht in Swags slapen dus moest ik mijn rugzak logisch inpakken zodat alles wat ik nodig had bovenin zat. We hebben ook een slaapzak nodig tijdens de tour, die kun je of huren of zelf kopen maar in het hostel hadden ze er nog twee voor ons liggen die we mee konden nemen. Die hadden andere reizigers achtergelaten en hadden ze voor ons gewassen, fijne service!

Donderdag 9 januari

Het programma van de tour ziet er als volgt uit:

Om 18:00 vertrok de Greyhound bus dus naar Alice Springs. De rest van de dag mochten we nog in het hostel blijven en aan het eind van de middag was het dan echt tijd om te gaan!

In de volgende blog kun je lezen hoe mijn tour naar de outback bevallen is! Until next time mate!