Je bekijkt nu Nationaal park Kruger & homestay in Makashu, Zuid-Afrika (6)

Nationaal park Kruger & homestay in Makashu, Zuid-Afrika (6)

Hoi, Luuk en ik zijn een maand aan het reizen door Zuid-Afrika! We begonnen in Kaapstad en volgden de kust via de tuinroute. Daarna trokken we het binnenland in naar de nationale parken en eindigen we onze reis in Johannesburg. Dit is het zesde deel: nationaal park Kruger en een lokale Homestay in Makashu en Pretoria.

Zondag 5 november
Zondag zijn we naar het nationale Krugerpark gereisd. Een van de bekendste safariparken van Zuid-Afrika. Eerst hebben we een tijdje bij het zwembad gelegen (heerlijk die 30 graden na alle sneeuw haha). Daarna zijn we in de middag/avond 5 uur op Safari geweest. We hebben onder andere een luipaard, olifanten, giraffes, zebra’s en hyena gezien! Vooral de luipaard die in de boom zijn vangst zat te eten terwijl er een hyena onder liep was erg bijzonder.

Maandag 6 november
Maandag hadden we een geweldige laatste Safari dag! ‘s Ochtends begonnen we om 6:00 met een ‘Bush walk’ waar we heel dicht bij zebra’s en giraffes kwamen! Daarna hebben we zelf rondgereden in het Krugerpark waar we onder andere vele olifanten en giraffes hebben gezien.

In de middag werden we opgehaald voor onze laatste game drive in een jeep met twee gidsen. We hadden aangegeven heel graag een neushoorn te willen zien (de laatste voor onze ‘big 5’) en die hebben ze voor ons gevonden! Als kers op de taart zagen we ook nijlpaarden in het water en een groepje leeuwen van heel dichtbij!

’s Avonds hebben we met wat Belgische jongens nog genoten van de Zuid-Afrikaanse wijnen bij het kampvuur van de lodges.

Dinsdag 7 november
Dinsdag was het tijd om Kruger te verlaten en zijn we aangekomen in het plaatsje Makushu. Dit is een dorpje met hele simpele huizen (soms niet helemaal af of zonder ramen). Er is hier geen stromend water (wordt bij de waterput gehaald en douchen is in een ton) en geen riolering (er is een ‘long drop’ wc in een hutje in de tuin).

Er wonen zo’n 7000 mensen in dit plaatsje en er zijn 2 ‘chiefs’. De bazen van de dorpjes die lid zijn van de Koninklijke familie van dit gebied. We zijn ook langs geweest bij het ‘royal palace’ wat eigenlijk gewoon een groot netjes huis was. Wij verblijven deze twee nachten bij een lokaal gezin (dat geen Engels spreekt). We hebben wel een eigen kamer met bed maar al het andere is erg primitief. We hebben ook met ze meegegeten wat we met onze handen moesten doen, ook even wennen…

Er zijn twee dames die ons hier begeleiden die goed Engels praten en ons hier overal mee naartoe nemen. Deze dag hebben we een rondleiding door het plaatsje gekregen en een optreden van de lokale dans gehad. Woensdag gaan we op verschillend plekken in het dorp langs om verschillende activiteiten te doen

De primitiefheid van de huizen was dus al een cultuurschok maar er ze hadden nog meer bijzondere verhalen: Naar de dokter gaan is hier heel duur dus proberen ze liever natuurlijke methodes. Toen we aankwamen was onze gids de as uit een bakje boven het vuur aan het verstampen met een steen op de grond van haar woonkamer. Ze had de as eerst door een plastic zeil gegoten en vroeg ons of we wisten waar de as van was…Het bleek gedroogde menselijke poep te zijn (die ze ergens buiten had gevonden) die ze had verbrand met plastic. Dat restje deed ze op de hand van haar dochter omdat die een flinke brandwond had opgelopen (de hele huid lag eraf) en de mix van as van mensen poep zou het genezingsproces moeten versnellen….

‘s Avonds aten we mee met het gastgezin, een echte traditionele Zuid-Afrikaanse maaltijd die we met onze hadden moesten eten. Even wennen!

Woensdag 8 november
Woensdag hadden we weer een hele leuke en bijzondere dag. We begonnen met een tour door het dorpje met onze twee gidsen. We hebben ontbeten bij een vrouw uit het dorp (pap en zoete aardappel) en zijn daarna langs de begraafplaats gelopen.

We kregen daarna uitleg van een vrouw die met koeienpoep een traditionele vloer aan het maken was (best vies haha). Daarna hebben we het lokale schooltje bezocht, super schattig al die kindjes. Daarna hebben we nog een enorme baobab boom bezocht die ook een spirituele plek is en gebruikt wordt voor beslissingen over het dorp door de twee ‘chiefs’.

Daarna hadden we een feest want een van onze gidsen was jarig en had een verjaardagsfeestje georganiseerd. Dat was echt een hele bijzondere ervaring! Iedereen dronk en danste en alle buurtkindjes kwamen ook op de muziek af om te dansen. Het was heel bijzonder om dit mee te maken!

Donderdag 9 november
Donderdag was het tijd om afscheid te nemen van ons gastgezin en de gidsen. We hebben zo’n 5 uur gereden en kwamen aan in Pretoria, naast Johannesburg. We waren best moe want rond 3:00 begonnen de hanen en ezels al geluid te maken. Maar gelukkig zaten we het laatste nachtje in een luxe accommodatie met echte wc en zelfs 2 douches en een bad. Heerlijk zo!

We hebben we de hele middag lekker bij het zwembad gelegen en van de zon en het mooie weer genoten.

Vrijdag 9 november
Luuk werd vrijdag helaas niet fit wakker dus in plaats van op pad te gaan in Pretoria hebben we besloten lekker een rustig dagje te houden. We konden een late check out in het hotel regelen dus dat was erg fijn. Luuk heeft de hele dag kunnen rusten op de kamer en ik heb lekker bij het zwembad gelegen en boekjes gelezen.

Rond 17:00 moesten we de auto inleveren op het vliegveld van Johannesburg (we hebben in totaal 5500 kilometer gereden) en was het tijd voor onze vlucht naar Nederland.

Helaas zit onze reis er weer op! Hoewel Zuid-Afrika wel een land is van grote contrasten tussen arm en rijk en er veel armoede is, is het een prachtig land. Zoveel mooie natuur en bijzondere dieren. We hebben een geweldige reis gehad!