Krakau, Polen – Deel 2

Hoi, hier deel 2 van mijn reisje naar Polen!
Omdat we de vorige avond laat waren aangekomen sliepen we een beetje uit en gingen we rond 10:00 naar beneden voor het ontbijt.

Beneden stonden er boterhammen en wat beleg op tafel en er zaten al meer mensen te ontbijten.

Na het ontbijt gingen we terug naar de kamer om onze spullen te pakken en gingen we naar de receptie. We wilden bij de receptie namelijk twee tours boeken, een tour naar de zoutmijn in een dorp naast Krakau en een tour naar Auschwitz. We besloten om vrijdag naar Auschwitz en zaterdag naar de mijn te gaan. We boekten de tours en vertrokken we richting het oude centrum. We hadden op het weerbericht gezien dat het woensdag lekker weer zou worden en de dagen daarna een stuk kouder en regenachtiger. We besloten daarom dat we woensdag (vandaag dus) veel door de stad zouden lopen en alles van buiten te bekijken en donderdag, als het regende, naar binnen zouden gaan bij kerken en musea.

Het hostel waar we verblijven is het Good Bye Lenin hostel en ligt in de Joodse wijk. De receptioniste had een leuke route om van het hostel naar het oude centrum te gaan uitgelegd en die wilden we lopen.

We liepen via allerlei mooie gebouwen en synagoges richting de rivier. Daar was namelijk een mooie kerk en via een hek konden we doorlopen naar het water. We liepen via het wandelpad langs het water richting de bekende burcht.

We beklommen de trappen van de heuvel waarop de burcht stond en vanaf daar hadden we mooi uitzicht over een deel van de stad en het water.

We gingen vervolgens naar de ingang van de burcht en kwamen op het binnenplein terecht. Daar stonden mooie kerken en gebouwen maar we besloten om nog niet naar binnen te gaan en dat te bewaren voor als het regende.

Toen we weer beneden waren zagen we pas echt hoe druk het was met toeristen. We volgden de mensenstroom richting de oude markt en liepen daar wat rond. Ondertussen was het al lunchtijd geweest dus gingen we zitten op een terrasje op de markt waar we lekkere broodjes aten.

Daarna liepen we nog een tijd door verschillende straatjes van het oude centrum waar we wat winkeltjes binnen gingen.

Ook kochten we een lekker ijsje die we opaten in het park dat rondom het centrum ligt. Ik nam een erg bijzondere smaak ijs, rozen. Een aparte smaak maar het was wel lekker.

Via het oude centrum liepen we weer richting de rivier. Het was nog steeds heerlijk weer en we zagen meerdere bootjes op de rivier varen. Dat leek ons ook wel leuk dus boekten we een tocht van 30 min met een bootje over de rivier. In de boot zaten nog vier andere toeristen en een Poolse kapitein. Vanuit de boot hadden we een mooi uitzicht over de stad.

De lucht begon wat dreigend te worden en er was voorspeld dat het aan het eind van de middag zou gaan regenen. We besloten daarom rustig richting het hostel terug te lopen.

Rond een uur of 5 waren we weer terug in het hostel toen het opeens hard begon te regenen. Nadat we in het hostel een leuk restaurantje in de buurt hadden uitgezocht, Zenit, liepen we daar met onze paraplu’s tegen de storm in naartoe. Het was erg rustig in het restaurant en we kozen een tafeltje bij het raam. We bestelden allebei een gerecht met zalm en een lemon tart als dessert, die allebei erg lekker waren.

Na het eten bleven we nog een tijdje zitten en bestelden we nog een drankje.

Daarna liepen we naar het hostel in de hoop dat daar beneden in de bar wat gezellige mensen zaten maar de bar was helaas leeg. We besloten daarom naar het oude centrum te lopen om ergens nog wat te drinken. Eenmaal daar aangekomen zagen we een aantal gezellige terrasjes met warmte lampen en daar hebben we een tijd gezeten.

Dat was alweer de eerste echte dag in Krakau!