Krakau, Polen – Deel 1

Hoi! Hierbij het eerste deel van mijn reisje naar Krakau, Polen! Samen met Faya, een vriendin van school, ging ik 5 dagen naar Krakau.

Bij mijn opleiding bestaat een jaar uit 4 blokken en elk blok heb je een toetsweek over de vakken die je dat blok hebt gehad. De toetsweken zijn meestal twee weken en bestaan vaak uit een week met toetsen van dat blok en uit een week met herkansingen van het vorige blok. Faya hadden beiden geen herkansingen uit het vorige blok dus dat betekende dat we een week vakantie hadden. Tijdens de reis in Rusland met school kwamen we op het idee om in die week vakantie een stedentrip te maken.

Toen we eenmaal wisten dat we weg wilden hebben we veel bestemmingen vergeleken, zo vonden we het bijvoorbeeld ook leuk om naar Budapest te gaan. We hebben uiteindelijk op de site van Ryanair (een goedkope vliegtuigmaatschappij) gekeken naar waar zij vluchten naar aanboden en uiteindelijk kwamen we uit bij Krakau.

Omdat we nog wel dinsdagochtend voor een gesprek naar school moesten besloten we van dinsdagavond tot zaterdagavond te gaan. We vlogen vanaf Eindhoven om 20:40. Ik had om 17:00 de trein in Delft naar station Eindhoven waar ik om 18:15 met Faya had afgesproken. We namen vanaf daar de AirPort shuttle naar het vliegveld. De bus was op drie andere personen na helemaal leeg, er zouden die avond ook nog maar drie vluchten vanaf Eindhoven vertrekken.

Omdat we aan de vroege kant waren gingen we bij de la Place op het vliegveld zitten en bestelden we een pizza. Die aten we vervolgens op op het panorama terras maar helaas vertrokken er vrijwel geen vluchten dus er was niet zoveel te zien.

Nadat we wat gegeten hadden gingen we door de douane, er stond gelukkig geen lange rij dus dat ging allemaal snel. Achter de douane zaten we nog een tijdje te wachten en toen konden we al boarden. Toen we de vlucht boekten was het vliegtuig nog half leeg dus we verwachtten dat dat nu ook nog zo zou zijn. Toen we echter aankwamen bij de goede gate stond daar al een lange rij en het vliegtuig bleek helemaal vol te zitten.

De vlucht duurde 2 uur en ging vrij snel voorbij. Dit was de eerste keer dat ik met ryannair vloog en ik moest wel even wennen aan de budgetmaatschappij, zo waren er bijvoorbeeld geen zakjes op de stoel voor je, waardoor je je spullen op je schoot moest houden.

Toen we eenmaal geland waren werden we met een busje naar de juiste hal gebracht waar je waar we meteen wat Poolse zloty’s pinden. We hadden besloten om met de trein naar het centrum te gaan dus liepen we naar het perron waar we kaartjes kochten en de trein van 23:16 namen.

De treinrit duurde ongeveer een kwartier en we stapten uit bij het station in het centrum van Krakau, Glowny. Vanaf het station namen we een taxi die ons in ongeveer tien minuten naar het hostel bracht.

Eenmaal in het hostel kregen we een rondleiding en uitleg over de stad. We slapen in een women only dorm van vier personen maar de eerste nacht hadden we de kamer voor onszelf. Nadat we naar de kamer waren gegaan zijn we vrijwel direct gaan slapen, we waren erg vermoeid van het reizen.
We waren erg benieuwd om de stad de volgende dag te zien!
Lees meer in deel twee van Krakau!