Je bekijkt nu São Vincente & Santo Atão, Kaapverdië

São Vincente & Santo Atão, Kaapverdië

Bom dia! In mei hebben we een weekje de Afrikaanse zon opgezocht. We hebben de Kaapverdische eilanden São Vincente en Santo Atão bezocht. We hebben genoten!

Maandag 6 mei
Zondagnacht zijn we na een korte nacht (na 5 mei) vertrokken naar Schiphol. Na 7 uur vliegen kwamen we aan op het eerste eiland waar we verblijven, Sao Vincente. Daar hebben we de hoofdstad Mindelo verkend en de rest van de dag op het strand gelegen. Het was elke avond zo’n 25-30 graden met volle zon, ook ‘s avonds was het nog korte broeken weer. Heerlijk!

Dinsdag 7 mei
Dinsdag hebben we een tour over het eiland gegaan. De twee eilanden waar wij zijn zijn nog niet erg toeristisch en de wegen zijn niet goed onderhouden, waardoor zelf een auto huren niet echt een optie is. Daarom gingen we met een klein groepje en gids op pad.

We begonnen in de hoofdstad Mindelo met een rondleiding langs onder andere de vis en groentemarkt. We zijn gestopt bij een uitkijkpunt en op de hoogste berg van het eiland. Het is een heel bijzonder landschap want het eiland is super dor en er groeit vrijwel niks!

Daarna zijn we langs twee kleine vissersdorpjes gereden, hebben we gezwommen bij een strandje en zijn we door de enige ‘oase’ van het eiland gereden. Er is nog bijna geen toerisme op het eiland, dus het was overal erg rustig. Echt een bijzonder en mooi eiland!

Woensdag 8 mei
We hadden de reis ‘eilandhoppen op Kaapverdië’ geboekt, waarbij we op drie verschillende plekken op twee eilanden verbleven. Woensdagochtend zijn we met de ferry naar het eiland Santo Atão gevaren, waar we de komende nachten zouden verblijven. Gelukkig vielen de golven onderweg mee en waren we er binnen een uurtje.

We konden meteen mee op een tour over het eiland. Het is op dit eiland ook niet makkelijk/gebruikelijk om zelf een auto te huren, dus alle toeristen gaan rond met een busje of taxi. Wel even wennen zo met een groepje op pad, maar wel leuk om alle verhalen van de gids te horen!

Dit eiland heeft een hele groene vallei en staat bekend om de mooie wandelroutes. We begonnen met de route de berg op en de weg tussen de vallei. Echt prachtig! We zijn bij verschillende dorpjes gestopt en ook bij een grogue brouwerij (de lokale sterkte drank van suikerriet). Een leuke manier om het eiland te verkennen!

Santo Atão heeft nog minder toeristen van São Vincente, dus ook de restaurants waar je kunt eten zijn erg gericht op de lokale bevolking. Met gebrekkige communicatie hebben we toch uiteindelijk eten kunnen bestellen en het lokale eten kunnen proberen.

Donderdag 8 mei
Donderdag stond de wekker weer vroeg want we gingen deze dag duiken! Met een Alguer (lokale taxi) werden we naar de haven gebracht, waar we met lokale vissersbootjes naar duikplek werden gebracht (de grote boot was kapot). Al een hele ervaring haha.

De eerste duik was langs de vulkanische rotsen waar we heel veel soorten vissen zagen, heel mooi. De tweede duik was er meer stroming en waren er grote stukken zand. Hier hebben we onder andere 2 verpleegstershaaien gezien, heel erg vet!

Degenen die wij zagen waren zo’n 2,5 meter lang! Ze doen mensen in principe geen kwaad en hebben geen hele sterkte tanden. Ze hebben wel sterkte kaken waarmee ze je arm zouden kunnen breken… Maar dat vertelde de duikgids pas nadat we terug waren 😉

Vrijdag 9 mei
Vrijdag zijn we met een gids op pad geweest om een van de mooiste wandelroutes op het eiland te volgen. Vanaf de vulkaankrater Cova liepen we in ongeveer 3 uur naar de Paul valley. Echt een prachtige route en heel mooi om alles te zien!

De rest van de middag hebben we lekker gechilld bij het zwembad van het hotel.

Zaterdag 10 mei
Zaterdagochtend vroeg zijn we met de ferry terug naar het eiland São Vincente gegaan. Waar we de laatste twee nachten verbleven in het vissersplaatsje Sao Pedro.

We hebben een mooie maar spannende wandeling naar de vuurtoren gemaakt. De steile kliffen gaven ons wel een beetje hoogtevrees haha.

Daarna hebben we bij het zwembad gechilld. Er is hier weer een heel ander landschap maar wel erg mooi!

Zondag 11 mei
Zondag hadden we onze laatste excursie deze vakantie, snorkelen met schildpadden! We werden met een lokaal visserbootje iets verder de zee op gebracht en in de baai waren heel veel schildpadden🐢 die we vanuit het water konden zien. Af en toe kregen ze een stukje vis, daarom bleven ze dichter in de buurt (beetje dubbel gevoel bij). Maar ze hadden alle vrijheid en waren heel vet om zo van dichtbij te zien!

Verder is er in dit plaatsje niet zoveel te doen dus hebben we de rest van de dag lekker bij het zwembad gehangen. Nog even genoten van het mooie weer en de zon!

Zondag 12 mei
Zondag vlogen we helaas weer terug naar Nederland.. Het was echt een hele mooie week en we hebben genoten van alle verschillende activiteiten en landschappen op de eilanden. Echt een aanrader!