Je bekijkt nu Kreta, Griekenland – Deel 1

Kreta, Griekenland – Deel 1

Hoi! Tijd voor een nieuw reisverslag! In de meivakantie ging ik samen met mijn ouders en broertje (Marijn) op vakantie naar Kreta, het Griekse eiland.

Vrijdag

Onze vakantie begon vrijdag 26 april. We vlogen vanuit Brussel dus moesten eerst nog een tijdje rijden tot we bij het vliegveld aangekomen waren. Om drie uur vlogen we en om 20:00 (er is een uurtje tijdverschil) kwamen we aan op Kreta! We hadden voor de week een auto gehuurd die we meteen konden ophalen op het vliegveld.

Kreta is een best groot eiland, namelijk 260 kilometer lang. Een auto is dus zeker handig als je veel wil zien en bezoeken. Mijn ouders zijn al een keer eerder op vakantie naar Kreta geweest dus verbleven we dit keer in een ander gedeelte, het noorden. Er zijn twee vliegvelden op het eiland en wij vlogen naar Heraklion, de hoofdstad. Vanaf daar was het nog ongeveer een anderhalf uur rijden naar ons appartement in de stad Rethymon.

Wij hadden ons appartement via Airbnb geboekt en zag er mooi en groot uit! Het was op vijf minuutjes lopen van het strand en lag net iets buiten alle drukte van andere hotels en complexen. We verbleven in Bright Appartments, een aanrader!

Zaterdag

Zaterdag besloten we de stad Rethymon te verkennen. We liepen langs de strandboulevard naar het oude centrum. Het is een erg mooie stad en zeker leuk om rond te kijken.

Daarna namen we een taxi terug naar het appartement om onze zwem- en snorkelspullen op te halen. We wilden natuurlijk goed van het mooie weer te genieten en besloten naar het strand te gaan! Het strand voor ons appartement was best druk dus besloten we naar een strandje in de buurt te gaan dat ons was aangeraden door de eigenaar van het appartement: Geropotamos Beach. Je moest vanaf de snelweg een klein stoffig weggetje naar beneden rijden maar eenmaal aangekomen waren we vrijwel de enige op het strand en hebben we lekker kunnen zonnen en zwemmen. Het water was nog wel erg koud maar als je er eenmaal doorheen was was het lekker om af te koelen.

Zondag gingen we met de auto op pad naar het zuiden, we brachten namelijk een bezoekje aan het Moni Preveli klooster. Onderweg reden we nog langs een oude brug uit de Turkse tijd en een bekend monument uit de tweede wereldoorlog, een non met een geweer. De nonnen van het klooster hebben namelijk in de oorlog geholpen het eiland te beschermen.

Daarna reden we met de auto iets verder door om naar het strand te gaan. Om bij het strand te komen moet je eerst 20 minuten afdalen over een pad door de rotsen. Maar zo erg was dat niet want het uitzicht was erg mooi!

Het Preveli strand staat vooral bekend om ‘Palm Beach’. Er komt namelijk een rivier uit op het strand en langs de rivier is een oase van palmbomen. Helaas gingen er nu geen boottochten en was het water van de rivier te koud om er lang in te zwemmen dus hebben we maar een deel gezien.

Omdat we al in het zuiden waren en ik graag langs wilde gaan bij een duikschool (die helaas al dicht was) reden we door naar het dorp Plakias. Hier hebben we ook erg lekker gegeten bij een Griekse Taverna. Op het eiland heb je verschillende café’s en restaurants, ik vind vooral de taverna’s erg leuk. Dit zijn vaak lokale tentjes waar je voor relatief weinig geld erg lekker kunt eten! Vaak staan er lokale gerechten op de kaart en is de sfeer gezellig.

Maandag

Maandag besloten we een andere kant op te rijden, namelijk het westen. Hier bezochten we een van de mooiste stranden/lagunes die ik tot nu toe heb gezien, namelijk ‘Balos Beach’. Door het witte zand heeft de zee verschillende kleuren blauw en met de rotsen erachter is het een bijzonder mooi gezicht.

Om hier te komen rijd je een flinke tijd over een soort ‘off road’ weg met losse stenen en veel stof om vervolgens nog ruim een kwartier af te dalen naar het daadwerkelijke strand maar het is het helemaal waard!

Op Kreta begint het hoofdseizoen pas in mei, dat merkten we nu goed omdat op veel plekken restaurants of andere voorzieningen nog niet open waren. Maar nu was het wel prettig omdat het strand nog niet overspoeld was met andere toeristen!

Daarna reden we door naar de stad Chania waar we bij een taverna in de haven echte Griekse Souvlaki aten.

Dinsdag

We hadden zondag al wat van het oude centrum van Rethymnon gezien maar vonden het nog leuk om het oude fort in het centrum te bezoeken. Mooi om te zien en vanwege de hoogte ook leuk uitzicht over de stad.

’s Middags reden we met de auto door naar een strand in de buurt waar je mooi zou kunnen snorkelen, Gerani Beach. Helaas raakte ik tijdens het snorkelen met mijn voet een zee-egel en had ik best wat last van de stekels in mijn voet de dagen erna.

Omdat het reisverslag zo groot werd heb ik besloten het reisverslag in twee delen te doen. Aankomende dinsdag komt het tweede deel online!

Dit bericht heeft één reactie