Je bekijkt nu Malealea & Maliba, Lesotho (4)

Malealea & Maliba, Lesotho (4)

Hoi, Luuk en ik zijn een maand aan het reizen door Zuid-Afrika! We begonnen in Kaapstad en volgden de kust via de tuinroute. Nu trekken we het binnenland in naar de nationale parken en eindigen we onze reis in Johannesburg. Dit is het vierde deel: Malealea en Maliba in Lesotho!

Vrijdag 27 oktober
Vrijdag zijn we in zo’n 4 uurtjes naar Lesotho gereden. Dit is een klein landje midden in Zuid-Afrika, een voormalig ‘thuisland’ (waar zwarte mensen in de apartheidtijd moesten wonen). Het hele land ligt boven de 1000 meter hoogte en staat bekend om haar mooie bergen en landschappen.

We zien hier veel meer van het lokale leven en boodschappen doen was al een hele beleving. We verblijven in een lokaal dorp, het plaatsje Malealea, waar lokale mensen werken in de lodges waar we verblijven. ’s Avonds werd het avondeten gezamenlijk gegeten in een soort kantine, leuk om wat meer van het lokale eten en de cultuur mee te krijgen.

Zaterdag 28 oktober
Zaterdag stond er een paardrijtocht op de planning. We wisten vooraf niet hoe lang dit zou duren maar we bleken 6 uur op pad te gaan haha. We hebben een paar uur gereden en twee stops gemaakt, een bij de grottekeningen van de ‘bushmen’ en een bij een mooie waterval. Bij de stops stonden wat lokale kinderen klaar met zelfgemaakte instrumenten/ koortje om voor ons op te treden.

Luuk z’n zenuwen vooraf bleken voor niks te zijn want het waren super lieve ponies en het rijden (over steile bergen en afdalingen) ging helemaal goed. Onderweg kwamen we ook nog een lokale begrafenis tegen. Het bleek een groot feest te zijn, gisteren hadden ze de hele dag gerouwd en gehuild en vandaag vierden ze zijn leven met de muziek waar hij altijd zo van had gehouden. Ook daar hadden we veel bekijks en wilden mensen zelfs met ons op de foto. Volgens de gids kwam dat omdat die mensen uit nabijgelegen dorpjes kwamen waar vrijwel geen toeristen kwamen en ze het dus heel bijzonder vonden om ons te zien.

Het was een hele bijzondere en vette ervaring om zo de omgeving op de ponies te verkennen!

Zondag 29 oktober
Zondag hebben we 5 uur gereden naar onze volgende stop in Lesotho, ‘Maliba Mountain Lodge’ in het natuur nationale park Tsehlanyane. De afstanden zijn hier niet zo groot maar de wegen zijn erg slecht (we hebben nu ook wat problemen met een van de banden) en erg chaotisch op de weg, dus het was best een tocht.

Het is best een luxe accommodatie (en enorm groot) in een hele mooie omgeving. ’s Middags hebben we een mooie hike van ongeveer 7 kilometer gedaan naar een kleine waterval. Daarna zaten we bij het haardvuur (in de bergen is het wat kouder) en hebben we bij het restaurant van de lodge wat gegeten.

Maandag 30 oktober
Maandagochtend zijn we met een gids wat plekken in de lokale community gaan bezoeken. Onder andere de lokale bierbrouwerij, een traditioneel huisje, de basisschool en een lokale medicijnen vrouw.

Bijzonder om zo wat van het lokale leven mee te krijgen! De mensen hier leven echt nog heel erg basic, ze ploegen nog met paarden en ossen en wonen in hele simpele en koude huisjes. De kinderen op het schooltje waren super schattig maar ook daar waren er niet zoveel voorzieningen.

Het bier smaakte ondanks hoe het eruit zag verrassend lekker! Het bier werd ook gebruikt voor spirituele doelen (bijvoorbeeld voor het verplaatsen van geesten of het afweren van onweer). En de lokale medicijnen vrouw maakt dus gebruik van haar contact met voorvaderen, kruiden en botten en dergelijke. Ze zou de toekomst kunnen voorspellen door met schelpen en botten te gooien en helpt mensen met mixen van kruiden uit die verschillende potjes.

Eigenlijk zouden we ’s middags nog een paardrijtocht maken maar het regent de hele dag al erg hard dus dat ging helaas niet door. Er is zelfs sneeuw gevallen iets hoger op de bergen! Het was ook erg koud nu en op het schooltje was het ook behoorlijk fris. De gebouwen zijn niet echt van goede kwaliteit dus door alle kieren kwam frisse lucht naar binnen. De rest van de avond brachten we dus door bij de open haard.

Dinsdag 31 oktober
Dinsdag was het tijd om te reizen naar onze volgende bestemming! Daarover meer in deel 5.