Je bekijkt nu Royal Natal national park & Panorama route, Zuid-Afrika (5)

Royal Natal national park & Panorama route, Zuid-Afrika (5)

Hoi, Luuk en ik zijn een maand aan het reizen door Zuid-Afrika! We begonnen in Kaapstad en volgden de kust via de tuinroute. Nu trekken we het binnenland in naar de nationale parken en eindigen we onze reis in Johannesburg. Dit is het vijfde deel: Royal Natal National park en de Panorama route!

Dinsdag 31 oktober
Dinsdag zijn we weer de grens overgegaan en zijn dus weer in Zuid-Afrika. Om bij onze nieuwe bestemming te komen zijn we door het prachtige ‘Golden Gate Highlands National Park’ gereden.

Naarmate we steeds hoger reden kwamen we onderweg ook steeds meer sneeuw tegen. Tot we net bij onze bestemming in het Royal Natal Nationaal Park aankwamen en tot onze grote verbazing alles helemaal met sneeuw en mist bedekt was! Het is hier dus koud en overal ligt sneeuw! In het restaurant lijkt ook een soort wintersport sfeer te hangen haha. Hier waren we niet echt op voorbereid… De rest van de avond brachten we dus maar door bij de open haard in het restaurant van de lodge.

Woensdag 1 november
Na een hele koude nacht scheen de zon gelukkig en was het grootste deel van de mist en sneeuw rondom onze lodge weggetrokken. Een van de mooie dingen om hier te doen is een lange wandeling op grote hoogte. Via een 4×4 route kom je helemaal bovenaan de berg uit vanuit waar de route begint. Vol goede moed reden we naar boven maar eenmaal daar bleek alles nog wel volledig onder de sneeuw en mist te zijn.

Aangezien onze wandeloutfits niet helemaal sneeuwproof waren besloten deze wandeling maar over te slaan… Maar onderweg hadden we wel prachtig uitzicht.

Maar omdat het wat lager op de berg inmiddels wel helemaal sneeuw en mist vrij was hebben we daar een mooie wandeling kunnen maken. Hij was wel wat langer en pittiger dan verwacht maar de omgeving was echt prachtig!

Donderdag 2 november
Donderdag hadden we weer een reisdagje en hebben we zo’n 5 uur gereden. We verbleven 1 nachtje in een guesthouse bij een boerderij in de buurt van Ermelo (verwarrend die plaatsnamen ;). Vrijdag reizen we verder naar Graskop, dat is nog zo’n 4 uur rijden.

Het verkeer is hier ondanks dat het soms wat chaotisch is wel rustig en mensen zijn erg vriendelijk naar elkaar. Ook met inhalen geeft en krijgt iedereen de ruimte. Ze hebben ook geen regels zoals ‘rechts heeft voorrang’ maar op de kruising staan stopborden en iedereen gaat rijden op de volgorde zoals ze er aankwamen. Daar is iedereen ook heel eerlijk en vriendelijk in.

We hebben wat rondgelopen op de boerderij en ’s avonds in het naastgelegen stadje lekker gegeten.

Vrijdag 3 november
Vrijdag zijn we weer 4 uurtjes verder richting het oosten gereden. We verbleven 2 nachten in het plaatsje Graskop, naast de mooie en bekende ‘Panorama route’ die we zaterdag zouden gaan rijden.

Onderweg zijn we gestopt in het plaatsje ‘Plegrims Rest’. Een oud goudzoekersdorpje waar vroeger veel goud werd gezeefd en later gemijnd. Het dorpje werd nadat de ‘gold rush’ voorbij was een museum waardoor het nog in de oude tijd lijkt te zijn.

We kregen ook een rondleiding in de buurt van de rivier waar vroeger de tentjes en huisjes van de goudzoekers stonden. We kregen een korte demonstratie van het goud zeven maar helaas hebben we niks gevonden ;). Eigenlijk zouden ze die demonstratie bij de rivier zelf houden maar daar waren nog ‘illegal miners’ aan het werk die hoopten toch nog wat goud te vinden.

Zaterdag 4 november
Zaterdagochtend zijn we even gaan kijken bij de zijde/weverij in dit dorpje (Graskop). We hebben uitleg gekregen over hoe er van de cocon van de zijderups zijde wordt gemaakt. Waar ze vervolgens draad van spinnen en daarmee dingen weven.

Daarna hebben we een groot deel van de Panorama route gereden. Langs deze route zijn op veel verschillende plekken mooie watervallen en uitkijkpunten te bezoeken. Onder andere de Bourke’s luck potholes en Blyde River Canyon. Het was wel erg toeristisch maar echt prachtig!

Zondag 5 november
Vandaag zijn we naar het Krugerpark gereisd. Tijd voor Safari! Daarover meer in deel 6.