Je bekijkt nu Sint-Petersburg, Rusland – Deel 5

Sint-Petersburg, Rusland – Deel 5

Hoi! Vandaag deel 5 van mijn reis naar Rusland!
Onze wekker in de trein stond om half 7. We zouden namelijk om 7:00 ontbijt krijgen en omdat de ruimte nogal klein was zouden we er waarschijnlijk lang over doen om in te pakken en om te kleden.

Toen de wekker ging stond ik vrijwel meteen op en begon ik mijn koffer in te pakken, dat was maar goed ook want de conducteur verveelde zich denk ik en begon al om 6:50 het ontbijt uit te delen. Het ontbijt bestond uit dunne pannenkoekjes met jam. Nadat we langs veel bos en Russische dorpjes reden kwamen we steeds dichter bij de stad.

Om acht uur kwamen we aan op het station en moesten we in de volle spits met de metro naar ons appartement. Zeker met de koffers erbij was dit erg onhandig.

Uiteindelijk lukte het en kwamen we aan in de straat van het appartement. De straat ligt in het centrum van Sint-Petersburg en via een binnenplein kom je aan bij het appartement. Het binnenpleintje zag er echter erg vreemd en rommelig uit, ook duurde het een tijdje voordat we door hadden waar het appartement precies was. Ik had even het idee dat we opgelicht waren en dat de foto’s op booking.com niet klopten. Gelukkig bleek dat het appartement er van binnen helemaal super uitzag en ook al mochten we eigenlijk nog niet inchecken konden we wel onze koffers kwijt.

Nadat we even waren bijgekomen van de reis en ons geïnstalleerd hadden op de kamers vertrokken we naar de Hermitage. Hier hadden we om 11:00 afgesproken met de klas. De Hermitage was ongeveer 10 minuten lopen van ons appartement, erg dichtbij dus.

Binnen in de Hermitage hebben we een hele tijd rondgelopen en veel bijzondere dingen gezien.

Na het bezoek aan de Hermitage liepen we terug naar het appartement op even op te frissen en wat spullen te pakken. Een deel van de groep besloot om in het appartement te blijven maar samen met Denise en Davy liep ik naar de Izaakkathedraal, een van de highlights van Sint-Petersburg. De kathedraal ligt op 2 minuten lopen van het appartement dus waren we er zo. We kochten een kaartje om naar binnen te gaan en om het dak te beklimmen.

Als eerst beklommen we het dak, we moesten 262 treden beklimmen maar dan hadden we ook heel bijzonder uitzicht over de stad.

Nadat we het dak op waren gegaan gingen we de kerk zelf in. Ik denk dat dit een van de mooiste kerken was die ik ooit heb gezien, we hebben dan ook heel lang gekeken naar alle bijzondere versieringen.

Toen we alles in de kerk hadden bekeken kwam Faya naar ons toe en gingen we met z’n vieren door de bekende winkelstraat van Sint-Petersburg lopen die op zo’n 5 minuten lopen van ons appartement was. Daar hebben we even gekeken bij een heel leuk restaurant waar we de volgende dag de gezamenlijke lunch zouden hebben. Daar dronken we toen ook een kopje koffie en thee en iets later vertrokken we met de metro naar de Petrus en Paulus Vesting. Ook dit was een van de highlights van Sint-Petersburg. Toen we met de metro aankwamen begon het donker te worden en vanaf het eiland waar de vesting was hadden we prachtig uitzicht over de stad.

Ook al was het boven de nul graden, alle rivieren in de stad waren bevroren en we hebben zelfs even op het ijs gelopen.

Voordat ik op reis ging had ik het tv-programma ‘van A naar B’ gevolgd waarin Katja Schuurman en een andere man met de auto van Sint-Petersburg naar Nederland moesten rijden. In dat programma ging Katja wak-duiken in Sint-Petersburg en heel toevallig kwamen we precies dat wak tegen!

Nadat we de vesting hadden bezocht zijn we met de metro terug maar de hoofdstraat gegaan en hebben we bij het leuke restaurantje van die middag, Bibliotheca, gedineerd. Ik had een schnitzel en als nagerecht ‘honey cake’ iets wat hier heel populair is. Het was erg lekker en daarna hebben we daar nog een tijd thee gedronken en gekletst.

Toen we terugkwamen in het appartement waren we erg vermoeid en zijn we snel gaan slapen.

Lees meer in deel 6 van mijn reis!